Barns språkliga utveckling och kommunikation: Språk som form, interaktivt medel och medierande redskap, 12 hp
Children's Language Development and Communication: Language as Form, Interactive Resources and Mediating Tools, 12 credits
9U0009
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
UppdragsutbildningExaminator
Kirsten StoewerKursansvarig
Kirsten StoewerStudierektor eller motsvarande
Mats BrusmanKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1FU1 | Förskollärarprogrammet - uppdragsutbildning | 3 (VT 2025) | 202504-202513 | Svenska | Norrköping |
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Förskollärarprogrammet - uppdragsutbildning
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- redogöra för hur språk, språklig kompetens och språkutveckling kan förstås på olika sätt samt beskriva sambandet mellan språkligt och annat lärande
- diskutera samspelets betydelse för tidig språkutveckling, inklusive tidig litteracitet
- reflektera över förskollärarens ansvar att i verksamheten skapa möjligheter och förutsättningar för alla barn att utveckla sitt språkande genom inkluderande arbetssätt
- redogöra för hur förskollärare kan stödja och stimulera barns kommunikativa förmågor i leken och i aktiviteter med digital media
- utveckla ämnesdidaktiska strategier för att uppmuntra barns kommunikation och språkutveckling i vardagen
- diskutera berättande och läsning i relation till olika pedagogiska och didaktiska syften
- identifiera och beskriva sociala faktorer i relation till barns förutsättningar och möjligheter för språk och kommunikation.
Kursinnehåll
Barns språkliga utveckling studeras utifrån olika teoretiska perspektiv och i relation till förskolans verksamhet, mål och styrdokument. Betydelsen av socialt samspel med vuxna och jämnåriga är ett centralt innehåll i kursen liksom förståelsen för sambandet mellan språkligt och annat lärande. Kommunikativ förmåga studeras utifrån en bred syn på språk och en mångfald av uttryckssätt. I kursen belyses flerspråkighet som ett mångbottnat fenomen och sätts i relation till förskolans språkliga och pedagogiska praktiker. Barns lärande och utveckling av sina språk i samspel med barn och förskollärare i förskolan behandlas.
I kursen ges den studerande möjlighet att kunna utveckla ämnesdidaktiska strategier och medvetna förhållningssätt i vardagen. I det ingår att den studerande reflekterar kring sina egna språkliga relationer, språkliga och kommunikativa styrkor och potentiella utvecklingsområden. Sociala faktorers betydelse för barns förutsättningar och möjligheter till språkutveckling studeras och diskuteras i relation till styrdokument och förskolans uppdrag att möta alla barn på ett demokratiskt och likvärdigt sätt. I relation till detta introduceras begreppet litteracitet och den studerande ges möjlighet att fördjupa sig i berättandets roll och läsningens plats i utbildningspraktiker med yngre barn.
Undervisnings- och arbetsformer
Föreläsningar, seminarier, grupparbete samt självständiga studier.
Examination
Kursen examineras genom hemtentamen, muntlig redovisning, skriftlig redovisning och deltagande i seminarier.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala:
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Den som med otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid examination eller när en studieprestation annars ska bedömas kan underkännas på densamma.
Om enhetschefen för LiU Uppdragsutbildning har beviljat en studerande rätt till anpassad examination vid salstentamen har den studerande rätt till det. Om den studerande istället fått en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Uppdragsutbildning är en utbildningsform som styrs av förordningen om uppdragsutbildning vid universitet och högskolor (SFS 2002:760).
Planering och genomförande av kursen ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SRE1 | Skriftlig examination | 5.5 hp | U, G, VG |
SME2 | Skriftlig och muntlig redovisning | 2 hp | U, G |
STN3 | Skriftlig hemtentamen | 4.5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.