Språk och matematik i förskolan: Verksamhetsförlagd utbildning, 6 hp
Pre-school Education: Teaching Practise, 6 credits
9U0010
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
UppdragsutbildningExaminator
Anna Martín BylundKursansvarig
Anna Martín BylundStudierektor eller motsvarande
Birgitta PlymothKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1FU1 | Förskollärarprogrammet - uppdragsutbildning | 3 (HT 2019) | 201934-202003 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Förskollärarprogrammet - uppdragsutbildning
Förkunskapskrav
Godkänt resultat i kursen Utbildningsvetenskaplig kärna: Verksamhetsförlagd utbildning
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
– planera undervisning i förskolan i relation till språk och matematik utifrån styrdokument och relevanta teoretiska perspektiv för att stimulera barns utveckling och lärande
– genomföra undervisning i förskolan i relation till språk och matematik utifrån styrdokument och relevanta teoretiska perspektiv för att stimulera barns utveckling och lärande
– utvärdera planerad och genomförd undervisning av språk och matematik
– använda olika kommunikativa uttrycksformer som främjar barns språkliga lärande och utveckling
- reflektera över den egna planeringen och sitt professionella agerande i relation till förskolans värdegrund, med särskild tonvikt på jämställdhet
– visa förmåga att i sitt ledarskap beakta demokratiska värderingar och barns delaktighet
– anpassa kommunikation till målgrupp och situation
Kursinnehåll
I kursen fokuseras på förskollärarens uppdrag att arbeta med språk och matematik i förskolan. Den studerande får träna på förmågan att planera, leda och utvärdera undervisning i språk och matematik i förskolan. I detta ingår att kommunicera och konkretisera så att innehållet blir begripligt för barnen, välja arbetssätt utifrån barnens förförståelse och förutsättningar så att både individ och grupp blir tillgodosedda samt ansvara för såväl planerade som oplanerade arbetsuppgifter. I sitt professionella agerande och ledarskap ska studenten ta en utgångspunkt i förskolans värdegrund med särskild tonvikt på jämställdhet och att beakta barns delaktighet.
Inom ramen för kursen ska även studenten använda kommunikativa uttrycksformer som främjar barns språkliga lärande och utveckling. Vidare utvärderas i kursen genomförda moment tillsammans med barn och handledare. Här ingår reflektioner över egna och andras erfarenheter av det pedagogiska arbetet.
Examination
Kursen examineras genom uppvisande av grundläggande sociala och didaktiska lärarförmågor samt genom en GTLU rapport.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGKurslitteratur
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande.
Övrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
GTLU | Rapport | 1 hp | U, G, VG |
GSLF | Grundläggande sociala lärarförmågor | 2.5 hp | U, G |
GDLF | Grundläggande didaktiska lärarförmågor | 2.5 hp | U, G, VG |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.