Språk och matematik i förskolan: Verksamhetsförlagd utbildning, 6 hp
Pre-school Education: Teaching Practice, 6 credits
9U0010
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
UppdragsutbildningExaminator
Mats BevemyrKursansvarig
Mats BevemyrStudierektor eller motsvarande
Mats BrusmanKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1FU1 | Förskollärarprogrammet - uppdragsutbildning | 3 (VT 2025) | 202511-202517 | Svenska | Norrköping |
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Förskollärarprogrammet - uppdragsutbildning
Förkunskapskrav
Godkänt resultat i kursen Utbildningsvetenskaplig kärna: Verksamhetsförlagd utbildning
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- ta initiativ till interaktion med barn, vårdnadshavare och arbetslag
- planera, genomföra och utvärdera undervisning i förskolan i relation till språk och matematik utifrån gällande styrdokument och relevanta teoretiska perspektiv för att stimulera barns utveckling och lärande
- observera, reflektera över och dokumentera barns kunskaper och erfarenheter som grund för planerad undervisning
- reflektera över sitt professionella agerande i relation till förskolans värdegrund
- beakta demokratiska värderingar och barns delaktighet
- anpassa kommunikation till målgrupp och situation.
Kursinnehåll
I kursen fokuseras på förskollärarens uppdrag att arbeta med språk och matematik i förskolan. Den studerande får träna på förmågan att planera, leda och utvärdera undervisning i språk och matematik i förskolan. I detta ingår att kommunicera och konkretisera så att innehållet blir begripligt för barnen, välja arbetssätt utifrån barnens förförståelse och förutsättningar så att både individ och grupp blir tillgodosedda samt ansvara för såväl planerade som oplanerade arbetsuppgifter. Fokus i kursen ligger också på den studerandes agerande och ledarskap där utgångspunkt ska tas i förskolans värdegrund med särskild tonvikt på jämställdhet och att beakta barns delaktighet. Vidare utvärderas i kursen genomförda moment tillsammans med barn och handledare. Här ingår reflektioner över egna och andras erfarenheter av det pedagogiska arbetet.
Undervisnings- och arbetsformer
Verksamhetsförlagd utbildning, handledning samt självständiga studier.
Examination
Kursen examineras genom uppvisande av tillämpade sociala och didaktiska lärarförmågor samt skriftlig redovisning.
För VG på hel kurs krävs VG på samtliga VG-grundande provkoder.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala:
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Den som med otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid examination eller när en studieprestation annars ska bedömas kan underkännas på densamma.
Om enhetschefen för LiU Uppdragsutbildning har beviljat en studerande rätt till anpassad examination vid salstentamen har den studerande rätt till det. Om den studerande istället fått en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Uppdragsutbildning är en utbildningsform som styrs av förordningen om uppdragsutbildning vid universitet och högskolor (SFS 2002:760).
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
TDL1 | Tillämpade didaktiska lärarförmågor | 2.5 hp | U, G, VG |
TSL1 | Tillämpade sociala lärarförmågor | 2.5 hp | U, G |
SRE1 | Skriftlig examination | 1 hp | U, G, VG |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.