Barns språkliga utveckling och kommunikation, Grundläggande läs- och skrivlärande, 15 hp

Children's language development and communication, Basic literacy learning, 15 credits

9U0011

Huvudområde

Svenska språket

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Uppdragsutbildning

Examinator

Kirsten Stoewer

Kursansvarig

Kirsten Stoewer

Studierektor eller motsvarande

Mats Brusman
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1FU1 Förskollärarprogrammet - uppdragsutbildning 4 (HT 2025) 202534-202544 Svenska Ortsoberoende

Huvudområde

Svenska språket

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

GXX

Kursen ges för

  • Förskollärarprogrammet - uppdragsutbildning

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna

  • redogöra för några olika aspekter av begreppet literacy
  • relatera betydelsen av språklig medvetenhet till läs- och skrivutveckling
  • granska barns tidiga läsprocesser och koppla dessa till forskning
  • granska barns tidiga skrivprocesser och koppla dessa till forskning
  • relatera barns skilda förutsättningar för skriftspråkligt lärande till kunskap om barns tidiga läs- och skrivprocesser
  • reflektera kring villkor för det skriftspråkliga arbetet med flerspråkiga barn i förskolan
  • relatera estetiska lärprocesser till barns tidiga läs- och skrivutveckling
  • belysa användningen av digitala verktyg i förhållande till barns tidiga läs- och skrivprocesser
  • granska och diskutera ett vetenskapligt arbete.

Kursinnehåll

Kursen behandlar olika aspekter av begreppet literacy kopplat till barns tidiga erfarenheter av skriftspråk. Barns tidiga läs- och skrivprocesser studeras och diskuteras utifrån nationell och internationell forskning. Barns skilda förutsättningar för det skriftspråkliga lärandet samt betydelsen av språklig medvetenhet för läs- och skrivutveckling studeras och diskuteras. I samklang med denna diskussion reflekteras kring villkoren för det skriftspråkliga arbetet med flerspråkiga barn i förskolan. Estetiska lärprocesser samt användandet av digitala verktyg studeras och diskuteras i förhållande till barns tidiga läs- och skrivutveckling. En vetenskaplig studie relaterad till barns tidiga läsprocesser genomförs. Denna redovisas skriftligt och granskas samt diskuteras i studerandegruppen.

Undervisnings- och arbetsformer

Föreläsningar, seminarier, fältstudier, grupparbete samt självständiga studier.

Examination

Kursen examineras genom skriftliga och muntliga redovisningar både individuellt och i grupp.

För VG på hel kurs krävs VG på de kursmoment som bedöms U-VG.

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala:

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:

  • Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Den som med otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid examination eller när en studieprestation annars ska bedömas kan underkännas på densamma.

Om enhetschefen för LiU Uppdragsutbildning har beviljat en studerande rätt till anpassad examination vid salstentamen har den studerande rätt till det. Om den studerande istället fått en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Uppdragsutbildning är en utbildningsform som styrs av förordningen om uppdragsutbildning vid universitet och högskolor (SFS 2002:760).

Planering och genomförande av kursen ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.

Om undervisnings- och examinationsspråk

Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:

  • Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
  • Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
  • Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
MRE1 Muntlig examination i grupp 3.5 hp U, G
OPP1 Opponentskap 1 hp U, G
SRE2 Skriftlig redovisning 5 hp U, G, VG
STN2 Skriftligt arbete 5.5 hp U, G, VG
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.