Barns språkliga utveckling och kommunikation, Grundläggande läs- och skrivlärande, 15 hp

Children's language development and communication, Basic literacy learning, 15 credits

9U0011

Huvudområde

Svenska språket

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Uppdragsutbildning

Examinator

Åsa Järnvall

Kursansvarig

Åsa Järnvall

Studierektor eller motsvarande

Margareta Engvall
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1FU1 Förskollärarprogrammet - uppdragsutbildning 4 (VT 2020) 202004-202014 Svenska Linköping O

Huvudområde

Svenska språket

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Förskollärarprogrammet - uppdragsutbildning

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna

- redogöra för några olika aspekter av begreppet literacy

- relatera betydelsen av språklig medvetenhet till läs- och skrivutveckling

- granska barns tidiga läsprocesser och koppla dessa till nationell och internationell forskning

- granska barns tidiga skrivprocesser och koppla dessa till nationell och internationell forskning

- relatera barns skilda förutsättningar för skriftspråkligt lärande till kunskap om barns tidiga läs- och skrivprocesser

- reflektera kring villkor för det skriftspråkliga arbetet med flerspråkiga barn i förskolan

- relatera estetiska lärprocesser till barns tidiga läs- och skrivutveckling

- belysa användningen av digitala verktyg i förhållande till barns tidiga läs- och skrivprocesser 

- planera och genomföra ett mindre skriftligt vetenskapligt arbete med fokus på barns tidiga läsprocesser

- granska och diskutera ett vetenskapligt arbete

Kursinnehåll

Kursen behandlar olika aspekter av begreppet literacy kopplat till barns tidiga erfarenheter av skriftspråk. Barns tidiga läs- och skrivprocesser studeras och diskuteras utifrån nationell och internationell forskning. Barns skilda förutsättningar för det skriftspråkliga lärandet samt betydelsen av språklig medvetenhet för läs- och skrivutveckling studeras och diskuteras. I samklang med denna diskussion reflekterar studenten kring villkoren för det skriftspråkliga arbetet med flerspråkiga barn i förskolan. Estetiska lärprocesser samt användandet av digitala verktyg studeras och diskuteras i förhållande till barns tidiga läs- och skrivutveckling. En vetenskaplig studie relaterat till barns tidiga läsprocesser genomförs. Denna redovisas skriftligt och granskas samt diskuteras i studerandegruppen.

Undervisnings- och arbetsformer

De undervisnings- och arbetsformer som förekommer i kursen är föreläsningar, seminarier, fältstudier, grupparbeten samt självständiga studier. Huvuddelen av undervisningen sker på distans med hjälp av lärplattform.

Examination

Kursen examineras genom skriftliga och muntliga redovisningar både individuellt och i grupp. Två mindre vetenskapligt arbete genomförs där granskning av medstudenters arbeten ingår. 

För VG på hel kurs krävs VG på det kursmoment som bedöms U-VG

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:

  • Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Uppdragsutbildning är en utbildningsform som styrs av förordningen om uppdragsutbildning vid universitet och högskolor (SFS 2002:760).

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
MRE1 Muntlig examination i grupp 3.5 hp U, G
MRE2 Muntlig examination via Zoom eller liknande verktyg 2.5 hp U, G
SRE1 Skriftlig redovisning 4 hp U, G, VG
STN1 Vetenskapligt arbete med focus på lärprocesser 4 hp U, G, VG
OPP1 Opponentskap 1 hp U, G
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.