Teknik och naturvetenskap - inne, ute, borta och hemma: Verksamhetsförlagd utbildning, 3 hp

Technology and Science - Indoors, Outdoors, Home and Away: Teaching Practice, 3 credits

9U0012

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Uppdragsutbildning

Examinator

Mats Bevemyr

Kursansvarig

Mats Bevemyr

Studierektor eller motsvarande

Mats Brusman
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1FU1 Förskollärarprogrammet - uppdragsutbildning 4 (HT 2025) 202545-202603 Svenska Ortsoberoende

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

GXX

Kursen ges för

  • Förskollärarprogrammet - uppdragsutbildning

Förkunskapskrav

Samtliga verksamhetsförlagda kurser under första året, totalt 7,5 hp, godkända

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna

  • kommunicera med barn kring naturvetenskapliga fenomen och tekniska lösningar i barns olika miljöer
  • planera undervisning kring naturvetenskap och teknik anpassade för barn i förskolan
  • genomföra undervisning kring naturvetenskap och teknik anpassade för barn i förskolan
  • utvärdera undervisning kring naturvetenskap och teknik anpassade för barn i förskolan
  • hantera sociala relationer i den dagliga verksamheten på ett lämpligt och ansvarsfullt sätt
  • visa lyhördhet för barns behov och förmågor i förskolans undervisning.
     

Kursinnehåll

Teknik och naturvetenskap som kunskapsområden i relation till förskolan utgör utgångspunkten för kursens olika delar. I kursen ligger fokus på reflektion över barns utveckling, barns användande av tekniska lösningar samt barns beskrivningar av naturvetenskapliga fenomen. I kursen lyfts även ett genusperspektiv i relation till undervisning i naturvetenskap och teknik. Vidare lyfts arbetsmetoder för att stimulera barns nyfikenhet och lärande i relation till naturvetenskap och teknik. Den studerande ska under kursen diskutera, planera, genomföra och utvärdera undervisning i naturvetenskap och teknik. Vidare lyfts också betydelsen av att arbeta utifrån ett riskmedvetet förhållningsätt med en barngrupp då den möter nya material och platser samt att visa lyhördhet för barns behov och förmågor i undervisningssituationer i förskolan.

Undervisnings- och arbetsformer

Verksamhetsförlagd utbildning

Examination

Kursen examineras genom uppvisande av grundläggande sociala och didaktiska lärarförmågor samt skriftlig reflektion.

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala:

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:

  • Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Den som med otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid examination eller när en studieprestation annars ska bedömas kan underkännas på densamma.

Om enhetschefen för LiU Uppdragsutbildning har beviljat en studerande rätt till anpassad examination vid salstentamen har den studerande rätt till det. Om den studerande istället fått en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Övrig information

Uppdragsutbildning är en utbildningsform som styrs av förordningen om uppdragsutbildning vid universitet och högskolor (SFS 2002:760).

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.

Om undervisnings- och examinationsspråk

Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:

  • Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
  • Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
  • Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska. 

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
SRE1 Skriftlig reflektion 1 hp U, G
TSDF Tillämpade sociala och didaktiska lärarförmågor 2 hp U, G
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.