Teknik och naturvetenskap - inne, ute, borta och hemma, verksamhetsförlagd utbildning, 3 hp
Technology and Science - Indoors, Outdoors, Home and Away, Teaching Practice, 3 credits
9U0012
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
UppdragsutbildningExaminator
Johanna AringerKursansvarig
Johanna AringerStudierektor eller motsvarande
Birgitta PlymothKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1FU1 | Förskollärarprogrammet - uppdragsutbildning | 4 (VT 2020) | 202012-202017 | Svenska | Linköping | O |
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Förskollärarprogrammet - uppdragsutbildning
Förkunskapskrav
Samtliga verksamhetsförlagda kurser under första året, totalt 7,5 hp, godkända
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- kommunicera med barn kring naturvetenskapliga fenomen och tekniska lösningar i barns olika miljöer
- planera undervisning kring naturvetenskap och teknik anpassade för barn i förskolan
- genomföra undervisning kring naturvetenskap och teknik anpassade för barn i förskolan
- utvärdera undervisning kring naturvetenskap och teknik anpassade för barn i förskolan
- hantera sociala relationer i den dagliga verksamheten på ett lämpligt och ansvarsfullt sätt
- visa lyhördhet för barns behov och förmågor i förskolans undervisning
Kursinnehåll
Teknik och naturvetenskap som kunskapsområden i relation till förskolan utgör utgångspunkten för kursens olika delar. I kursen ska studenten reflektera över barns utveckling, barns användande av tekniska lösningar samt barns beskrivningar av naturvetenskapliga fenomen. I kursen lyfts även ett genusperspektiv i relation till undervisning i naturvetenskap och teknik. Vidare ska studenten arbeta för att stimulera barns nyfikenhet och lärande i relation till naturvetenskap och teknik. Studenten ska under kursen diskutera, planera, genomföra och utvärdera undervisning i naturvetenskap och teknik. Att arbeta säkert tillsammans med en barngrupp i inspirerande miljöer samt att visa lyhördhet för barns behov och förmågor i undervisningssituationer i förskolan är också viktiga färdigheter.
Undervisnings- och arbetsformer
Verksamhetsförlagd utbildning
Examination
Kursen examineras genom uppvisande av grundläggande sociala och didaktiska lärarförmågor.
En student kan komma att få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid och bli underkänd om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet riskerar att skada en person i verksamheten, t.ex. elev, patient eller motsvarande. Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs för att inte riskera att skada en annan person. En student har rätt till maximalt två sådana kontrolltillfällen.
Den verksamhetsförlagda utbildningen förutsätter en arbetsinsats motsvarande ca 40 timmar per vecka för en heltidsstuderande. Under förutsättning att det finns tillräckligt underlag för bedömning av studentens prestationer under verksamhetsförlagd utbildning i relation till kursens mål får betyg sättas även om studenten har varit delvis frånvarande från den verksamhetsförlagda utbildningen eller avbrutit den i förtid.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
TDLF | Tillämpade didaktiska lärarförmågor | 1 hp | U, G |
TSLF | Tillämpade sociala lärarförmågor | 1 hp | U, G |
SRE1 | Skriftlig reflektion | 1 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.