Teknik och naturvetenskap - inne, ute, borta och hemma, 12 hp

Technology and Science - Indoors, Outdoors, Home and Away, 12 credits

9U0013

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Uppdragsutbildning

Examinator

Johanna Aringer

Kursansvarig

Johanna Aringer

Studierektor eller motsvarande

Birgitta Plymoth
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1FU1 Förskollärarprogrammet - uppdragsutbildning 4 (VT 2020) 202015-202023 Svenska Linköping O

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Förskollärarprogrammet - uppdragsutbildning

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • Diskutera ämnesdidaktisk forskning inom området teknik och naturvetenskap i förskolans praktiker.
  • Visa förmåga att planera undervisning i naturvetenskap och teknik
  • Visa förmåga att planera undervisning utifrån kunskap om barns utveckling, behov och förutsättningar
  • Analysera naturvetenskaps- och teknikundervisning i förskolan utifrån perspektiven genus, språk och hållbar utveckling
  • Analysera och diskutera olika miljöers betydelse för barns utveckling och lärande

Kursinnehåll

Teknik och naturvetenskap som kunskapsområden utgör utgångspunkten för kursens olika delar. Till exempel behandlas naturvetenskapliga fenomen som barn i förskoleåldern tidigt visar nyfikenhet för och människans sätt att lösa utmaningar med hjälp av teknik. Tekniska och naturvetenskapliga begrepp behandlas genomgående i kursens delar. Relationer mellan teknik- och naturvetenskapsundervisning och perspektiven genus, språk och hållbar utveckling utgör viktiga utgångspunkter. Även pedagogers förmåga att ta initiativ till utforskande samt att stimulera barns nyfikenhet tas upp. Olika aktiviteter och miljöer problematiseras utifrån dess betydelse för barns utveckling och lärande såsom; ute och innemiljöer, digitala miljöer, sagor och skönlitteratur, bygg och konstruktionsaktiviteter samt laborationer och exkursioner.

I kursen får studenten planera och analysera undervisning i naturvetenskap och teknik utifrån barns utveckling och olika förutsättningar samt utifrån ämnesdidaktisk forskning. Digitala verktyg används som analys- och redovisningsredskap.

Undervisnings- och arbetsformer

Föreläsningar, seminarier, laborationer, exkursioner, grupparbete och självstudier. Huvuddelen av undervisningen sker på distans med hjälp av lärplattform.

Examination

Kursen examineras genom individuella och gruppvisa muntliga och skriftliga redovisningar.

För att erhålla slutbetyget VG måste den studerande bedömas VG på samtliga bedömningar som har bedömningsskala U, G, VG.

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:

  • Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Uppdragsutbildning är en utbildningsform som styrs av förordningen om uppdragsutbildning vid universitet och högskolor (SFS 2002:760).

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
SME1 Litteraturseminarium med skriftlig inlämning 2 hp U, G
SRE1 Skriftlig individuell redovisning 2 hp U, G
SRE2 Skriftlig individuell redovisning 4 hp U, G, VG
MRE1 Muntlig redovisning i arbetsgrupp 1 hp U, G
MRE2 Muntlig redovisning i arbetsgrupp 1 hp U, G
SRE4 Skriftlig individuell reflektion 2 hp U, G, VG
Böcker Areskoug, M., Ekborg, M., Rosberg, M., & Thulin, S. (2016). Naturvetenskapens bärande idéer: för förskollärare. Malmö: Gleerup. Bergnéhr, D. (2009). Natur, utomhusmiljö och den goda barndomen i tidningen Förskolan. I Halldén (Red), Naturen som symbol för den goda barndomen, s. 59-77 Naturen som symbol för den goda barndomen. Stockholm: Carlsson, 2009. OBS! Detta kapitel finns uppladdat på Lisam. Brügge, B., Glantz, M., & Sandell, K. (2018). Friluftslivets pedagogik: en miljö-och utomhuspedagogik för kunskap, känsla och livskvalitet. Liber. Jeppsson, F. (2018). Naturvetenskap och teknik genom estetiska lärprocesser i förskolan. Stockholm: Natur & kultur Riddersporre, B. & Persson, S. (2017). Utbildningsvetenskap för förskolan. Stockholm: Natur & kultur. OBS! Denna bok har använts tidigare i utbildningen. Vetenskapliga artiklar och rapporter som hittas via nätet Andersson, K., & Gullberg, A. (2014). What is science in preschool and what do teachers have to know to empower children?. Cultural studies of science education, 9(2), 275-296. Axell, C., & Boström, J. (2019). Technology in children’s picture books as an agent for reinforcing or challenging traditional gender stereotypes. International Journal of Technology and Design Education, 1-13. Danielsson, A. (2018) Naturvetenskap för yngre barn – kunskapsinnehåll i lärarstudenters beskrivningar av sin framtida undervisning. Högre utbildning 8, 1–13. http://dx.doi.org/10.23865/hu.v8.1112 Engdahl, I., Karlsson, B., Hellman, A., & Ärlemalm-Hagsér, E. (2012). Lärande för hållbar utveckling-är det någonting för förskolan, eller?: rapport om OMEP: s projekt Lärande för hållbar utveckling i praktiken. Svenska OMEP. Hallström, J., Elvstrand, H., & Hellberg, K. (2015). Gender and technology in free play in Swedish early childhood education. International journal of technology and design education, 25(2), 137-149. Jeppsson, F. (2017) Kroppsligt förankrad kognition. Kan hämtas på: https://old.liu.se/uv/lararrummet/venue/kroppsligt-forankrad-kognition?l=sv&action=showForm Larsson, J. (2013). Children's Encounters With Friction as Understood as a Phenomenon of Emerging Science and as “Opportunities for Learning”. Journal of Research in Childhood Education, 27(3), 377-392. Mårtensson, F., Lisberg Jensen, E., Söderström, M. & Öhman, J. (2011). Den nyttiga utevistelsen? Forskningsperspektiv på naturkontaktens betydelse för barns hälsa och miljöengagemang. Naturvårdsverket. (kap 10). Kan hämtas på http://muep.mau.se/bitstream/handle/2043/13216/Nyttiga%20utevistelsen.pdf?sequence=2&isAllowed=y Siry, C. (2014). Towards multidimensional approaches to early childhood science education. Cultural Studies of Science Education, 9(2), 297-304. Skolinspektionen. (2017) Förskolans arbete med matematik, teknik och naturvetenskap (Granskningsrapport: Kvalitetsgranskning 2016:211) Kan hämtas på https://www.skolinspektionen.se/sv/Beslut-och-rapporter/Publikationer/Granskningsrapport/Kvalitetsgranskning/forskolans-arbete-med-matematik-teknik-och-naturvetenskap/ Thulin, S. (2010). Barns frågor under en naturvetenskaplig aktivitet i förskolan. Tidsskrift for Nordisk barnehageforskning, 3(1). Kan hämtas på: https://journals.hioa.no/index.php/nbf/article/view/255/269 Övriga Internet-resurser Skolverket (2018) Språk-, läs- och skrivutveckling: Förskolan Modul: Natur, teknik och språkutveckling Del 3: Tekniken i barnlitteraturen Nås på: https://larportalen.skolverket.se/#/modul/2-natur/F%C3%B6rskola/031-natur-teknik-o-sprakutveckling Skolverket (2018) Språk-, läs- och skrivutveckling: Förskolan Modul: Natur, teknik och språkutveckling Del 1: Naturvetenskapsverb. Nås på: https://larportalen.skolverket.se/#/modul/2-natur/F%C3%B6rskola/031-natur-teknik-o-sprakutveckling/del_01/ Skolverket (2018) Språk-, läs- och skrivutveckling: Förskolan Modul: Natur, teknik och språkutveckling Del 2: Barns arbetsteorier om naturvetenskap. Nås på: https://larportalen.skolverket.se/#/modul/2-natur/F%C3%B6rskola/031-natur-teknik-o-sprakutveckling/del_02/ Skolverket (2018) Språk-, läs- och skrivutveckling: Förskolan Modul: Natur, teknik och språkutveckling Del 4: Naturvetenskap i boksamtal. Nås på: https://larportalen.skolverket.se/#/modul/2-natur/F%C3%B6rskola/031-natur-teknik-o-sprakutveckling/del_04/ Skolverket. (2018) Läroplan för förskolan, Lpfö 18. Stockholm: Skolverket. Sundqvist, P., Nilsson, T., & Gustafsson, P. (2015). Svensk förskolepersonals beskrivningar av teknik. In LUMAT: Luonnontieteiden, matematiikan ja teknologian opetuksen tutkimus ja käytäntö (Vol. 3, No. 2, pp. 237-257).

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.