Förskolepedagogik, Lust att lära, estetiska lärprocesser i förskolan, 7.5 hp
Preschool Education, Desire to learn - aesthetic learning processes in preschool, 7.5 credits
9U0014
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
UppdragsutbildningExaminator
Helene BerggrenKursansvarig
Helene BerggrenStudierektor eller motsvarande
Birgitta PlymothKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1FU1 | Förskollärarprogrammet - uppdragsutbildning | 5 (HT 2020) | 202034-202038 | Svenska | Linköping | O |
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Förskollärarprogrammet - uppdragsutbildning
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- använda verktyg och material inom olika estetiska praktiker i relation till förskolläraruppdraget
- analysera och diskutera hur estetiska uttrycksmedel och estetiska lärprocesser kan utnyttjas i undervisning med stöd av läroplan och forskning samt under tillvaratagande av barns kunskaper och erfarenheter
- planera och reflektera över undervisning med estetisk inriktning i förskolan
Kursinnehåll
I kursen bearbetas olika estetiska uttryck utifrån konstnärliga värden samt som verktyg i lärandeprocesser. De estetiska ämnesområdena integreras med varandra och relateras till förskolepedagogik. En central del av kursen ägnas åt planering och reflektion över estetiskt lärande i förskolan. Innehåll och arbetssätt beaktar begreppen etnicitet, genus och klass, ålder och funktionalitet.
Undervisnings- och arbetsformer
Grupparbete, föreläsningar, seminarier, verkstäder och självständiga studier.
Huvuddelen av undervisningen sker på distans med hjälp av lärplattform.
Examination
Kursen examineras genom muntlig, skriftlig och konstnärlig pedagogisk redovisning.
För att som student erhålla betyget VG på kursen krävs att provkoden SRE3 har betyget VG.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Uppdragsutbildning är en utbildningsform som styrs av förordningen om uppdragsutbildning vid universitet och högskolor (SFS 2002:760)
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
MRE1 | Muntlig redovisning med skriftligt underlag | 2.5 hp | U, G |
SRE1 | Skriftlig redovisning | 4 hp | U, G, VG |
OBL1 | Verkstäder | 1 hp | D |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.