Grunderna i AI, 2 hp

Elements of AI, 2 credits

ETE318

Huvudområde

Datavetenskap

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående kurs

Examinator

Fredrik Heintz

Studierektor eller motsvarande

Peter Dalenius

Undervisningstid

Preliminär schemalagd tid: 0 h
Rekommenderad självstudietid: 53 h

Kontaktinformation

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Period Block Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Tiondelsfart, Blandad undervisningstid) HT 2019 1, 2 -, - Svenska Ortsoberoende
Fristående kurs (Tiondelsfart, Blandad undervisningstid) HT 2019 1, 2 -, - Engelska Ortsoberoende

Huvudområde

Datavetenskap

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet på grundnivå.

Rekommenderade förkunskaper

Inga

Lärandemål

Kursens mål är att introducera begrepp och tillämpningar inom artificiell intelligens (AI). Efter kursen kommer studenten att kunna:

  • Skilja mellan realistisk och orealistik AI
  • Beskriva några grundläggande filosofiska problem kopplat till AI
  • Formulera enkla realistiska problem som sökproblem
  • Tillämpa Bayes regel för beräkna risker i enkla scenarion
  • Förklara varför maskininlärning används
  • Skilja mellan oövervakad och övervarkad inlärning
  • Förklara principerna bakom några övervakade klassificeringsmetoder
  • Förklara vad ett neuralt nätverk är, hur de fungerar och hur de används
  • Beskriva svårigheterna med att förutsäga framtiden och kunna utvärdera enkla påståenden om AI
  • Beskriva några av de största konsekvenserna av AI på samhället

Kursinnehåll

Kursen består av sex delar:

1. Vad är AI?

  • Definitioner av AI
  • Autonomi och adaptivitet
  • Filosofiska problem kopplade till AI som Turingtestet och Kinesiska rummet

 

2. Att lösa problem med AI

  • Att formulera enkla spel som luffarschack som ett spelträd
  • Använda minimax-principen för att hitta optimala drag i ett ändligt spel

 

3. AI i praktiken

  • Uttrycka sannolikheter i termer av naturliga frekvenser
  • Bayes regel för att beräkna risker

 

4. Maskininlärning

  • Varför använda maskininlärning?
  • Oövervakat (unsupervised) och övervakat (supervised) lärande
  • Inlärningsmetoder som närmaste granne-metoden, linjär regression och logistisk regression

 

5. Neurala nätverk

  • Vad är ett neuralt nätverk och var används de?
  • Teknikerna bakom neurala nätverk

 

6. Konsekvenser

  • Större konsekvenser av AI på samhället som AI-skapat innehåll, privacy och arbete
  • Svårigheterna med att förutspå framtiden och hur man kan utvärdera påstående om AI

Undervisnings- och arbetsformer

Onlinekurs (https://course.elementsofai.se) bestående av text att läsa och uppgifter att göra.

Examination

UPG1Uppgifter2 hpU, G

Bedömningen baseras på övningar, inklusive multipelvalsquizzer, numeriska övningar och frågor som kräver ett skriftligt svar. Multipelvals- och numeriska övningar kontrolleras automatiskt, och övningarna med skriftliga svar granskas av andra studenter ("peer grading") och i vissa fall av instruktörerna. Efter avslutad kurs krävs minst 90% avslutade övningar och minst 50% korrekthet. 

På kursen ges betygen Underkänd/Godkänd.

Betygsskala

Tvågradig skala, äldre version, U, G

Institution

Institutionen för datavetenskap

Studierektor eller motsvarande

Peter Dalenius

Examinator

Fredrik Heintz

Kurshemsida och andra länkar

Undervisningstid

Preliminär schemalagd tid: 0 h
Rekommenderad självstudietid: 53 h
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
UPG1 Uppgifter 2 hp U, G

Bedömningen baseras på övningar, inklusive multipelvalsquizzer, numeriska övningar och frågor som kräver ett skriftligt svar. Multipelvals- och numeriska övningar kontrolleras automatiskt, och övningarna med skriftliga svar granskas av andra studenter ("peer grading") och i vissa fall av instruktörerna. Efter avslutad kurs krävs minst 90% avslutade övningar och minst 50% korrekthet. 

På kursen ges betygen Underkänd/Godkänd.

Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.
I = Introducera, U = Undervisa, A = Använda
I U A Moduler Kommentar
1. ÄMNESKUNSKAPER
1.1 Kunskaper i grundläggande matematiska och naturvetenskapliga ämnen (kurser på G1X-nivå)

                            
1.2 Kunskaper i grundläggande teknikvetenskapliga ämnen (kurser på G1X-nivå)

                            
1.3 Fördjupade kunskaper, metoder och verktyg inom något av: matematik, naturvetenskap, teknik (kurser på G2X-nivå)

                            
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper, metoder och verktyg inom något av: matematik, naturvetenskap, teknik (kurser på A1X-nivå)

                            
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete

                            
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning

                            
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning

                            
2.3 Systemtänkande

                            
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande

                            
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande

                            
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA
3.1 Arbete i grupp

                            
3.2 Kommunikation

                            
3.3 Kommunikation på främmande språk

                            
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling

                            
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor

                            
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system

                            
4.4 Att konstruera produkter och system

                            
4.5 Att realisera produkter och system

                            
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system

                            
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling inom forsknings- och utvecklingsprojekt

                            
5.2 Ekonomiska villkor för forsknings- och utvecklingsprojekt

                            
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt

                            
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt

                            
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt

                            

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.