Informationskompetens och problembaserat lärande (PBL), hp
Information Literacy and Problem Based Learning (PBL), credits
HBIX09
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Agneta Lantz, F.D| Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) | VT 2007 | 200706-200715 | Svenska | Linköping | ||
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFörkunskapskrav
Grundläggande behörighetLärandemål
Den snabba kunskapsutvecklingen medför att kunskap snabbt blir föråldrad samtidigt som den totala kunskapsmassan fortsätter att växa. Detta gör att kraven på såväl utbildning som utbildningsformer förändras. Universitetet måste förbereda för ett livslångt lärande.
Problembaserat lärande (PBL) som utbildningsmodell innebär ett lärande som är studentcentrerat och självstyrt. Informationskompetens, förmågan att söka, kritiskt värdera och utnyttja information är i detta sammanhang central.
Kursdeltagarna skall förvärva god insikt om betydelsen av informationskompetens och dess komponenter ur ett lärandeperspektiv med särskild inriktning på PBL, utveckla kunskap om PBL som pedagogisk modell, utveckla egen informationskompetens inkluderande god kunskap om tillgängliga informationsresurser med utnyttjande av ny informationsteknologi som förberedelse för egen forskning och/eller verksamhet som lärare, handledare, beslutsfattare mm.
Kursinnehåll
Kursens innehåll kretsar kring kunskap och lärande i informationssamhället, informationskompetens inklusive komponenter och lärprocesser, pedagogiska perspektiv på problembaserat lärande, informationskompetens och PBL, informationssökning som lärprocess samt effektiva strategier för att söka, värdera och utnyttja information för självstyrt lärande.
Undervisnings- och arbetsformer
Arbete i basgrupp utifrån olika case/utgångspunkter utgör basen för lärande och problemlösning. Dessutom ges undervisning i form av föreläsningar, seminarier, demonstrationer och övningar.
Examination
Som examinationsuppgift genomförs en fördjupningsuppgift dokumenterad i en uppsats, vilken behandlas vid examinationsseminarium. Kurslitteratur skall integreras och redovisas i arbetet. Uppgiften ger möjlighet till fördjupning inom eget valt område med relevans för de egna studierna, forskningen eller yrkesverksamheten.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
BIBLDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.