Methods in Ecology, 15 hp
Methods in Ecology, 15 credits
NBID53
Huvudområde
BiologiUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Anders HargebyStudierektor eller motsvarande
Agneta JohanssonUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 115 hRekommenderad självstudietid: 285 h
Tillgänglig för utbytesstudenter
JaKursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6MECO | Ecology and the Environment, masterprogram | 1 (HT 2018) | 1 | 1+2+3+4 | Svenska/Engelska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
BiologiUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Masterprogram i Ecology and the Environment
Särskild information
Kursen ges sista gången 2018. Kursen ersätts av NBID73 Metoder inom ekologi.
Förkunskapskrav
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
Rekommenderade förkunskaper
120 hp kurser varav 90 ihp biologi inklusive påbyggnadskurs i ekologi eller motsvarande.
Lärandemål
Målet är att studenterna ska uppnå en djupare förståelse för struktur och funktion av terrestra och akvatiska ekosystem, ekologiska teorier och metoder samt att kunna planera, genomföra och redovisa ekologiska experiment och jämförande studier. Efter genomgången kursen ska studenterna kunna:
- Kritiskt läsa vetenskapliga artiklar, identifiera ekologiska problem och formulera lämpliga hypoteser
- Planera och genomföra ekologiska försök, jämförande studier och övervakning
- Förstå de ekologiska processer som reglerar artsammansättning och hur tillgång på näringsämnen påverkan ekosystemdynamiken i sjöar och våtmarker
- Förstå hur markprocesser, klimat och biologiska interaktioner, exempelvis mellan växter och växtätare, påverkar den biologiska mångfalden och artstrukturen i organismsamhällen i skogar och gräsmarker
- Kunna kommunicera vetenskap, skriftligt och muntligt
- Aktivt bidra till framgångsrikt samarbete inom projektgrupper
- Förbättra sina färdigheter i både skriftlig och muntlig kommunikation av vetenskapliga resultat och artiklar inom områden som är relevanta för kursen.
- Göra vetenskapliga bedömningar av primärdata.
Kursinnehåll
Ekologisk teori och metoder exemplifieras med nuvarande forskning inom ett antal utvalda områden, såsom dynamiken i ekosystem i våtmarker och grunda sjöar, gräsmarkers och skogars ekologi, och uppkomst och bevarande av den biologiska mångfald på populations- och artnivå. Delar av kursen genomförs i nära samarbete med forskningsprojekt som behandlar dessa frågor.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen innehåller föreläsningar, litteraturseminarier, laborationer och praktiskt arbete i fält. Litteraturseminarier, laborationer och fältarbete är obligatoriska. Extra kostnader för resor och uppehälle skall betalas av studenten.
Examination
UPG2 | Skriftlig och muntlig presentation av vetenskapliga artiklar | 3 hp | U, 3, 4, 5 |
PRA1 | Projekt | 3 hp | U, 3, 4, 5 |
UPG1 | Seminarier och litteratur | 9 hp | U, 3, 4, 5 |
För slutbetyg i kursen sammanvägs betygen i de olika delmomenten med hänsyn tagen till deras olika storlek.
Betygsskala
Fyrgradig skala, LiU, U, 3, 4, 5Övrig information
Om undervisningsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt".
- Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är Svenska/Engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov.
- Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska.
Övrigt
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.
Institution
Institutionen för fysik, kemi och biologiStudierektor eller motsvarande
Agneta JohanssonExaminator
Anders HargebyUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 115 hRekommenderad självstudietid: 285 h
Kurslitteratur
Böcker
- Gotelli, N.J. & Ellison, A.M., (2013) A Primer of Ecological Statistics. Andra upplagan
Sinauer Associates Inc. - Karin Knisely, (2017) A students handbook for writing in biology 5 Sinauer Associates Inc.
ISBN: 978-1-3191-2181-5
Artiklar
Scientific articles.
Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UPG2 | Skriftlig och muntlig presentation av vetenskapliga artiklar | 3 hp | U, 3, 4, 5 |
PRA1 | Projekt | 3 hp | U, 3, 4, 5 |
UPG1 | Seminarier och litteratur | 9 hp | U, 3, 4, 5 |
För slutbetyg i kursen sammanvägs betygen i de olika delmomenten med hänsyn tagen till deras olika storlek.
Kursplan
För varje kurs finns en kursplan. I kursplanen anges kursens mål och innehåll samt de särskilda förkunskaper som erfordras för att den studerande skall kunna tillgodogöra sig undervisningen.
Schemaläggning
Schemaläggning av kurser görs efter, för kursen, beslutad blockindelning. För kurser med mindre än fem deltagare, och flertalet projektkurser läggs inget centralt schema.
Avbrott på kurs
Enligt rektors beslut om regler för registrering, avregistrering samt resultatrapportering (Dnr LiU-2015-01241) skall avbrott i studier registreras i Ladok. Alla studenter som inte deltar i kurs man registrerat sig på är alltså skyldiga att anmäla avbrottet så att kursregistreringen kan
tas bort. Avanmälan från kurs görs via webbformulär, www.lith.liu.se/for-studenter/kurskomplettering?l=sv.
Inställd kurs
Kurser med få deltagare ( < 10) kan ställas in eller organiseras på annat sätt än vad som är angivet i kursplanen. Om kurs skall ställas in eller avvikelse från kursplanen skall ske prövas och beslutas detta av programnämnden.
Föreskrifter rörande examination och examinator
Se särskilt beslut i regelsamlingen: http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/622678
Examination
Tentamen
Skriftlig och muntlig tentamen ges minst tre gånger årligen; en gång omedelbart efter kursens slut, en gång i augustiperioden samt vanligtvis i en av omtentamensperioderna. Annan placering beslutas av programnämnden.
Principer för tentamensschemat för kurser som följer läsperioderna:
- kurser som ges Vt1 förstagångstenteras i mars och omtenteras i juni och i augusti
- kurser som ges Vt2 förstagångstenteras i maj och omtenteras i augusti och i oktober
- kurser som ges Ht1 förstagångstenteras i oktober och omtenteras i januari och augusti
- kurser som ges Ht2 förstagångstenteras i januari och omtenteras i påsk och i augusti
Tentamensschemat utgår från blockindelningen men avvikelser kan förekomma främst för kurser som samläses/samtenteras av flera program samt i lägre årskurs.
- För kurser som av programnämnden beslutats vara vartannatårskurser ges tentamina 3 gånger endast under det år kursen ges.
- För kurser som flyttas eller ställs in så att de ej ges under något eller några år ges tentamina 3 gånger under det närmast följande året med tentamenstillfällen motsvarande dem som gällde före flyttningen av kursen.
- Har undervisningen upphört i en kurs ges under det närmast följande året tre tentamina samtidigt som tentamen ges i eventuell ersättningskurs, alternativt i samband med andra omtentamina. Dessutom ges tentamen ytterligare en gång under det därpå följande året om inte programnämnden föreskriver annat.
- Om en kurs ges i flera perioder under året (för program eller vid skilda tillfällen för olika program) beslutar programnämnden/programnämnderna gemensamt om placeringen av och antalet omtentamina.
Anmälan till tentamen
För deltagande i tentamina krävs att den studerande gjort förhandsanmälan i Studentportalen under anmälningsperioden, dvs tidigast 30 dagar och senast 10 dagar före tentamensdagen. Anvisad sal meddelas fyra dagar före tentamensdagen via e-post. Studerande, som inte förhandsanmält sitt deltagande riskerar att avvisas om plats inte finns inom ramen för tillgängliga skrivningsplatser.
Teckenförklaring till tentaanmälningssystemet:
** markerar att tentan ges för näst sista gången
* markerar att tentan ges för sista gången
Ordningsföreskrifter för studerande vid tentamensskrivningar
Se särskilt beslut i regelsamlingen: http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/622682
Plussning
Vid Tekniska högskolan vid LiU har studerande rätt att genomgå förnyat prov för högre betyg på skriftliga tentamina samt datortentamina, dvs samtliga provmoment med kod TEN och DAT. På övriga examinationsmoment ges inte möjlighet till plussning, om inget annat anges i kursplan.
Regler för omprov
För regler för omprov vid andra examinationsformer än skriftliga tentamina och datortentamina hänvisas till LiU-föreskrifterna för examination och examinator, http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/622678.
Plagiering
Vid examination som innebär rapportskrivande och där studenten kan antas ha tillgång till andras källor (exempelvis vid självständiga arbeten, uppsatser etc) måste inlämnat material utformas i enlighet med god sed för källhänvisning (referenser eller citat med angivande av källa) vad gäller användning av andras text, bilder, idéer, data etc. Det ska även framgå ifall författaren återbrukat egen text, bilder, idéer, data etc från tidigare genomförd examination.
Underlåtelse att ange sådana källor kan betraktas som försök till vilseledande vid examination.
Försök till vilseledande
Vid grundad misstanke om att en student försökt vilseleda vid examination eller när en studieprestation ska bedömas ska enligt Högskoleförordningens 10 kapitel examinator anmäla det vidare till universitetets disciplinnämnd. Möjliga konsekvenser för den studerande är en avstängning från studierna eller en varning. För mer information se https://www.student.liu.se/studenttjanster/lagar-regler-rattigheter?l=sv.
Betyg
Företrädesvis skall betygen underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4) och med beröm godkänd (5) användas. Kurser som styrs av tekniska fakultetsstyrelsen fastställt tentamensschema skall därvid särskilt beaktas.
- Kurser med skriftlig tentamen skall ge betygen (U, 3, 4, 5).
- Kurser med stor del tillämpningsinriktade moment såsom laborationer, projekt eller grupparbeten får ges betygen underkänd (U) eller godkänd (G).
Examinationsmoment
- Skriftlig tentamen (TEN) skall ge betyg (U, 3, 4, 5).
- Examensarbete samt självständigt arbete ger betyg underkänd (U) eller godkänd (G).
- Examinationsmoment som kan ge betygen underkänd (U) eller godkänd (G) är laboration (LAB), projekt (PRA), kontrollskrivning (KTR), muntlig tentamen (MUN), datortentamen (DAT), uppgift (UPG), hemtentamina (HEM).
- Övriga examinationsmoment där examinationen uppfylls framför allt genom aktiv närvaro som annat (ANN), basgrupp (BAS) eller moment (MOM) ger betygen underkänd (U) eller godkänd (G).
Rapportering av den studerandes examinationsresultat sker på respektive institution.
Regler
Universitetet är en statlig myndighet vars verksamhet regleras av lagar och förordningar, exempelvis Högskolelagen och Högskoleförordningen. Förutom lagar och förordningar styrs verksamheten av ett antal styrdokument. I Linköpings universitets egna regelverk samlas gällande beslut av regelkaraktär som fattats av universitetsstyrelse, rektor samt fakultets- och områdesstyrelser.
LiU:s regelsamling angående utbildning på grund- och avancerad nivå nås på http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/Innehall/Utbildning_pa_grund-_och_avancerad_niva.
Böcker
Sinauer Associates Inc.
ISBN: 978-1-3191-2181-5
Artiklar
Scientific articles.
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
X
|
X
|
UPG1
UPG2
|
Struktur och funktion i terrestra och akvatiska ekosystem. Praktisk tillämpning av ekologiskt inriktad statistik |
|
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
X
|
UPG1
UPG2
|
Planering, provtagning och analys enligt vetenskapligt tillämpade metoder, inklusive statistik |
|
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
X
|
X
|
UPG1
UPG2
|
Planering, datainsamling och analys enligt vetenskapliga metoder |
|
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
X
|
X
|
PRA1
|
Experimentella och fältmässiga studier av ekologiska problem |
|
2.3 Systemtänkande |
|
X
|
X
|
UPG1
UPG2
|
Samverkan av organismer och abiotiska faktorer i olika ekosystem |
|
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
X
|
X
|
PRA1
UPG1
UPG2
|
Planering av arbetssätt för datainsamling, bearbetning och analys mot bakgrund av aktuell forskning |
|
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
X
|
X
|
PRA1
UPG1
UPG2
|
Planering av arbetssätt för datainsamling, bearbetning och analys mot bakgrund av aktuell forskning |
|
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
X
|
X
|
UPG1
UPG2
|
Praktiskt arbete och seminarier i grupper, med roterande roller. Självvärdering och återkoppling från kurskollegor |
|
3.2 Kommunikation |
|
X
|
X
|
PRA1
UPG1
UPG2
|
Upprepade tillfällen med enskild, skriftlig rapportering och muntliga sammanfattningar |
|
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
X
|
|
PRA1
UPG1
UPG2
|
Kursen ges på engelska, så indirekt ökar kunskapen, men direkt undervisning ges och examineras inte |
|
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
|
|
|||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
|
|
|||
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
|
|||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
X
|
|
PRA1
|
Ett tre-veckors projekt med upplägg enligt vetenskapligt fo-projekt |
|
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
X
|
|
PRA1
|
Skriftlig och muntig rapportering av ovanstående projekt |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.