Yrkespraktik i ekologi, 9 hp
Internship in Ecology, 9 credits
NBID59
Huvudområde
BiologiUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Karl-Olof BergmanStudierektor eller motsvarande
Agneta JohanssonUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 48 hRekommenderad självstudietid: 192 h
Kursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6MECO | Ecology and the Environment, masterprogram | 2 (VT 2019) | 2 | 1+2+3+4 | Engelska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
BiologiUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Masterprogram i Ecology and the Environment
Förkunskapskrav
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
Rekommenderade förkunskaper
120 hp kurser varav 90 hp i biologiLärandemål
Huvudmålet med kursen är att studenten skall få arbetslivserfarenhet från en arbetsplats där ekologiska kunskaper tillämpas. Studenten skall få praktisk erfarenhet av konkreta arbetsuppgifter samt erfarenhet från organisationen på en arbetsplats. Vidare skall praktiken öka studentens förmåga att ta eget ansvar och ge erfarenhet utöver den som ges inom universitetets ramar.
Efter genomgången kurs ska studenten:
•Ha erfarenhet av en verksamhet inom ett yrkesområde där man arbetar med ekologiska frågeställningar
•Kunna beskriva organisationen på arbetsplatsen
•Kunna beskriva ärendegångar, vilka dokument som styr verksamheten och förstå hur ekonomiska ramar påverkar verksamheten
•Ha fått en inblick i de krav som ställs på en biolog i sin yrkesroll
•Kunna tillämpa ekologiska kunskaper för att arbeta med arbetsplatsbaserade frågeställningar
•Kunna planera, prioritera och självständigt värdera och söka information som behövs för att lösa frågeställningar knutna till arbetsplatsbaserade projekt.
•Kunna kommunicera vetenskapliga resultat enligt angivna förutsättningar i en yrkesroll, både skriftligt och muntligt
Kursinnehåll
Yrkesinriktad praktik vid en extern organisation som har anknytning till miljö- och naturvård. Praktikuppgifterna ska vara relevanta för utbildningens innehåll. Ett mindre projektarbete genomförs som utformas i dialog mellan den externa organisationen och handledare vid institutionen. Studenten ska vistas på arbetsplatsen men delar av projektet kan genomföras på universitetet. Projektet skall vara av relevant och av teknisk/naturvetenskaplig karaktär. Erfarenheterna från praktiken redovisas muntligt och skriftligt.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen genomförs som en praktik i en från högskolan extern organisation som har anknytning till miljö- och naturvård. Studenten tillfrågar och föreslår själv praktikplats. På arbetsplatsen ska finnas en handledare som har ansvar för studentens arbetsuppgifter. Studenten för en loggbok med tidsrapportering för olika arbetsuppgifter på praktikplatsen. Förutom att följa arbetsuppgifter i organisationen så genomför studenten ett mindre projekt som utarbetats i samarbete med den externa organisationen och som studenten planerar, genomför och redovisar på arbetsplatsen och på universitetet. Projektet kan vara fältbaserat, laboratorieinriktat eller av utredningskaraktär. Studenten redovisar för övriga kursdeltagare vid ett seminarium sina erfarenheter från arbetsuppgifterna samt hur organisationen är uppbyggd och hur budget påverkar verksamheten.
Examination
UPG2 | Muntlig redovisning | 2 hp | U, G |
UPG1 | Tidsrapportering och loggbok | 1 hp | U, G |
PRA1 | Projekt | 6 hp | U, G |
Betygsskala
Tvågradig skala, äldre version, U, GÖvrig information
Om undervisningsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt".
- Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är Svenska/Engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov.
- Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska.
Övrigt
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.
Institution
Institutionen för fysik, kemi och biologiStudierektor eller motsvarande
Agneta JohanssonExaminator
Karl-Olof BergmanKurshemsida och andra länkar
Undervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 48 hRekommenderad självstudietid: 192 h
Kurslitteratur
Ingen obligatorisk litteratur. I förekommande fall bestäms litteratur i samråd med handledaren.Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UPG2 | Muntlig redovisning | 2 hp | U, G |
UPG1 | Tidsrapportering och loggbok | 1 hp | U, G |
PRA1 | Projekt | 6 hp | U, G |
Kursplan
För varje kurs finns en kursplan. I kursplanen anges kursens mål och innehåll samt de särskilda förkunskaper som erfordras för att den studerande skall kunna tillgodogöra sig undervisningen.
Schemaläggning
Schemaläggning av kurser görs efter, för kursen, beslutad blockindelning. För kurser med mindre än fem deltagare, och flertalet projektkurser läggs inget centralt schema.
Avbrott på kurs
Enligt rektors beslut om regler för registrering, avregistrering samt resultatrapportering (Dnr LiU-2015-01241) skall avbrott i studier registreras i Ladok. Alla studenter som inte deltar i kurs man registrerat sig på är alltså skyldiga att anmäla avbrottet så att kursregistreringen kan
tas bort. Avanmälan från kurs görs via webbformulär, www.lith.liu.se/for-studenter/kurskomplettering?l=sv.
Inställd kurs
Kurser med få deltagare ( < 10) kan ställas in eller organiseras på annat sätt än vad som är angivet i kursplanen. Om kurs skall ställas in eller avvikelse från kursplanen skall ske prövas och beslutas detta av programnämnden.
Föreskrifter rörande examination och examinator
Se särskilt beslut i regelsamlingen: http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/622678
Examination
Tentamen
Skriftlig och muntlig tentamen ges minst tre gånger årligen; en gång omedelbart efter kursens slut, en gång i augustiperioden samt vanligtvis i en av omtentamensperioderna. Annan placering beslutas av programnämnden.
Principer för tentamensschemat för kurser som följer läsperioderna:
- kurser som ges Vt1 förstagångstenteras i mars och omtenteras i juni och i augusti
- kurser som ges Vt2 förstagångstenteras i maj och omtenteras i augusti och i oktober
- kurser som ges Ht1 förstagångstenteras i oktober och omtenteras i januari och augusti
- kurser som ges Ht2 förstagångstenteras i januari och omtenteras i påsk och i augusti
Tentamensschemat utgår från blockindelningen men avvikelser kan förekomma främst för kurser som samläses/samtenteras av flera program samt i lägre årskurs.
- För kurser som av programnämnden beslutats vara vartannatårskurser ges tentamina 3 gånger endast under det år kursen ges.
- För kurser som flyttas eller ställs in så att de ej ges under något eller några år ges tentamina 3 gånger under det närmast följande året med tentamenstillfällen motsvarande dem som gällde före flyttningen av kursen.
- Har undervisningen upphört i en kurs ges under det närmast följande året tre tentamina samtidigt som tentamen ges i eventuell ersättningskurs, alternativt i samband med andra omtentamina. Dessutom ges tentamen ytterligare en gång under det därpå följande året om inte programnämnden föreskriver annat.
- Om en kurs ges i flera perioder under året (för program eller vid skilda tillfällen för olika program) beslutar programnämnden/programnämnderna gemensamt om placeringen av och antalet omtentamina.
Anmälan till tentamen
För deltagande i tentamina krävs att den studerande gjort förhandsanmälan i Studentportalen under anmälningsperioden, dvs tidigast 30 dagar och senast 10 dagar före tentamensdagen. Anvisad sal meddelas fyra dagar före tentamensdagen via e-post. Studerande, som inte förhandsanmält sitt deltagande riskerar att avvisas om plats inte finns inom ramen för tillgängliga skrivningsplatser.
Teckenförklaring till tentaanmälningssystemet:
** markerar att tentan ges för näst sista gången
* markerar att tentan ges för sista gången
Ordningsföreskrifter för studerande vid tentamensskrivningar
Se särskilt beslut i regelsamlingen: http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/622682
Plussning
Vid Tekniska högskolan vid LiU har studerande rätt att genomgå förnyat prov för högre betyg på skriftliga tentamina samt datortentamina, dvs samtliga provmoment med kod TEN och DAT. På övriga examinationsmoment ges inte möjlighet till plussning, om inget annat anges i kursplan.
Regler för omprov
För regler för omprov vid andra examinationsformer än skriftliga tentamina och datortentamina hänvisas till LiU-föreskrifterna för examination och examinator, http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/622678.
Plagiering
Vid examination som innebär rapportskrivande och där studenten kan antas ha tillgång till andras källor (exempelvis vid självständiga arbeten, uppsatser etc) måste inlämnat material utformas i enlighet med god sed för källhänvisning (referenser eller citat med angivande av källa) vad gäller användning av andras text, bilder, idéer, data etc. Det ska även framgå ifall författaren återbrukat egen text, bilder, idéer, data etc från tidigare genomförd examination.
Underlåtelse att ange sådana källor kan betraktas som försök till vilseledande vid examination.
Försök till vilseledande
Vid grundad misstanke om att en student försökt vilseleda vid examination eller när en studieprestation ska bedömas ska enligt Högskoleförordningens 10 kapitel examinator anmäla det vidare till universitetets disciplinnämnd. Möjliga konsekvenser för den studerande är en avstängning från studierna eller en varning. För mer information se https://www.student.liu.se/studenttjanster/lagar-regler-rattigheter?l=sv.
Betyg
Företrädesvis skall betygen underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4) och med beröm godkänd (5) användas. Kurser som styrs av tekniska fakultetsstyrelsen fastställt tentamensschema skall därvid särskilt beaktas.
- Kurser med skriftlig tentamen skall ge betygen (U, 3, 4, 5).
- Kurser med stor del tillämpningsinriktade moment såsom laborationer, projekt eller grupparbeten får ges betygen underkänd (U) eller godkänd (G).
Examinationsmoment
- Skriftlig tentamen (TEN) skall ge betyg (U, 3, 4, 5).
- Examensarbete samt självständigt arbete ger betyg underkänd (U) eller godkänd (G).
- Examinationsmoment som kan ge betygen underkänd (U) eller godkänd (G) är laboration (LAB), projekt (PRA), kontrollskrivning (KTR), muntlig tentamen (MUN), datortentamen (DAT), uppgift (UPG), hemtentamina (HEM).
- Övriga examinationsmoment där examinationen uppfylls framför allt genom aktiv närvaro som annat (ANN), basgrupp (BAS) eller moment (MOM) ger betygen underkänd (U) eller godkänd (G).
Rapportering av den studerandes examinationsresultat sker på respektive institution.
Regler
Universitetet är en statlig myndighet vars verksamhet regleras av lagar och förordningar, exempelvis Högskolelagen och Högskoleförordningen. Förutom lagar och förordningar styrs verksamheten av ett antal styrdokument. I Linköpings universitets egna regelverk samlas gällande beslut av regelkaraktär som fattats av universitetsstyrelse, rektor samt fakultets- och områdesstyrelser.
LiU:s regelsamling angående utbildning på grund- och avancerad nivå nås på http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/Innehall/Utbildning_pa_grund-_och_avancerad_niva.
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
X
|
PRA1
|
Användning av ekologiska kunskaper i yrkesrollen under praktiken |
|
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
X
|
PRA1
|
Användning av ekologiska kunskaper i yrkesrollen under praktiken |
|
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
|
X
|
Ekologiska frågeställningar löses under praktikperioden |
||
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
|
|
|||
2.3 Systemtänkande |
|
|
|
|||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
|
X
|
PRA1
UPG2
|
||
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
X
|
|
PRA1
UPG1
|
Ekologisk kunskap används i yrkesrollen och redovisas ett projekt samt en loggbok förs. |
|
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
|
|||
3.2 Kommunikation |
|
X
|
|
UPG2
|
Ett praktikprojekt redovisas muntligt och skriftligt |
|
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
X
|
|
UPG2
|
Verksamhetens hantering av ärenden med ekologiska frågeställningar redovisas |
|
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
X
|
|
UPG2
|
Betydelsen av verksamhetens ekonomiska ramar redovisas |
|
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
|
|
|||
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
|
|||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
X
|
|
PRA1
|
Ett projekt med ekologiska frågeställningar genomförs |
|
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.