Metoder inom ekologi, 7.5 hp
Methods in Ecology, 7.5 credits
NBID73
Huvudområde
BiologiUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Lars WesterbergStudierektor eller motsvarande
Agneta JohanssonUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 80 hRekommenderad självstudietid: 120 h
Tillgänglig för utbytesstudenter
JaKursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6MECO | Ecology and the Environment, masterprogram | 1 (HT 2019) | 1 | 1+2+3+4 | Engelska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
BiologiUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Masterprogram i Ecology and the Environment
Rekommenderade förkunskaper
120 hp kurser varav 90 ihp biologi inklusive påbyggnadskurs i ekologi eller motsvarande.
Lärandemål
Målet är att studenterna ska uppnå en djupare förståelse för de vetenskapliga metoder som används inom ekologi och miljövetenskap: att kunna planera, genomföra, analysera och redovisa ekologiska experiment och jämförande studier. Efter genomgången kursen ska studenterna kunna:
- Kritiskt läsa och sammanställa information från vetenskapliga artiklar
- Identifiera ekologiska problem och formulera lämpliga hypoteser
- Planera och genomföra ekologiska försök och jämförande studier
- Analysera primärdata, presentera resultat och dra slutsatser
- Kommunicera vetenskap, skriftligt och muntligt
- Använda ett systemanalytiskt angreppssätt för att förstå återkopplingsmekanismer inom biogeofysiska system och interaktioner med olika samhällsbeslut och därmed kunna identifiera kopplingar till mål för hållbar utveckling.
Kursinnehåll
Ekologisk teori och metoder studeras under fyra olika moduler: 1) analysera och extrahera relevant information ur litteratur; 2) använda systemanalytiska metoder för att identifiera kopplingar såväl mellan systemets delar och till hållbar utveckling; 3) utforma försöksdesign och observationsstudier och genomföra dessa; 4) tillämpa avancerade metoder för dataanalys. Tillsammans kommer dessa fyra moduler att öka studentens kompetens inom vetenskaplig metod.
Undervisnings- och arbetsformer
Modulerna består av föreläsningar, seminarier, workshops och tillämpade fallstudier, individuellt och i grupp. Extra kostnader för resor och uppehälle skall betalas av studenten.
Examination
UPG1 | Litteraturstudie | 1.5 hp | U, G |
PRA2 | Projektrapport | 2 hp | U, 3, 4, 5 |
UPG3 | Seminarie och presentation | 2 hp | U, 3, 4, 5 |
UPG2 | Dataanalys | 2 hp | U, G |
Slutbetyget utgörs av examinationsmomentens medelbetyg, avrundat uppåt.
Betygsskala
Fyrgradig skala, sifferbetyg, U, 3, 4, 5Institution
Institutionen för fysik, kemi och biologiStudierektor eller motsvarande
Agneta JohanssonExaminator
Lars WesterbergUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 80 hRekommenderad självstudietid: 120 h
Kurslitteratur
Artiklar
Vetenskapliga artiklar.
Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UPG1 | Litteraturstudie | 1.5 hp | U, G |
PRA2 | Projektrapport | 2 hp | U, 3, 4, 5 |
UPG3 | Seminarie och presentation | 2 hp | U, 3, 4, 5 |
UPG2 | Dataanalys | 2 hp | U, G |
Slutbetyget utgörs av examinationsmomentens medelbetyg, avrundat uppåt.
Artiklar
Vetenskapliga artiklar.
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
|
|
|||
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
|
|
|||
2.3 Systemtänkande |
|
|
|
|||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
|
|
|||
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
|
|||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
|
|||
3.2 Kommunikation |
|
|
|
|||
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
|
|
|||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
|
|
|||
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
|
|||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.