Komplex analys, 6 hp
Complex Analysis, 6 credits
TATA45
Huvudområde
Matematik Tillämpad matematikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Lars AlexanderssonStudierektor eller motsvarande
Mikael LangerUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 60 hRekommenderad självstudietid: 100 h
Kursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6CIII | Civilingenjör i industriell ekonomi | 7 (HT 2025) | 2 | 1 | Svenska | Linköping, Valla | V |
6CIEI | Civilingenjör i industriell ekonomi - internationell, franska | 7 (HT 2025) | 2 | 1 | Svenska | Linköping, Valla | V |
6CIEI | Civilingenjör i industriell ekonomi - internationell, japanska | 7 (HT 2025) | 2 | 1 | Svenska | Linköping, Valla | V |
6CIEI | Civilingenjör i industriell ekonomi - internationell, kinesiska | 7 (HT 2025) | 2 | 1 | Svenska | Linköping, Valla | V |
6CIEI | Civilingenjör i industriell ekonomi - internationell, spanska | 7 (HT 2025) | 2 | 1 | Svenska | Linköping, Valla | V |
6CIEI | Civilingenjör i industriell ekonomi - internationell, tyska | 7 (HT 2025) | 2 | 1 | Svenska | Linköping, Valla | V |
6CYYY | Civilingenjör i teknisk fysik och elektroteknik | 3 (HT 2025) | 2 | 1 | Svenska | Linköping, Valla | O |
6CTMA | Civilingenjör i teknisk matematik | 3 (HT 2025) | 2 | 1 | Svenska | Linköping, Valla | O |
6KMAT | Matematik, kandidatprogram | 3 (HT 2025) | 2 | 1 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
Matematik, Tillämpad matematikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2FKursen ges för
- Civilingenjörsprogram i industriell ekonomi - internationell
- Civilingenjörsprogram i industriell ekonomi
- Kandidatprogram i matematik
- Civilingenjörsprogram i teknisk fysik och elektroteknik
- Civilingenjörsprogram i teknisk matematik
Rekommenderade förkunskaper
Linjär algebra. En- och Flervariabelanalys. Vektoranalys rekommenderas, men krävs ejLärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- välja och tillämpa metoder på problem inom alla kursens delar I-III, så som de beskrivs i kursinnehållet
- redovisa och motivera lösningar av uppgifter inom kursinnehållet med hjälp av relevanta begrepp och tydliga resonemang
Kursinnehåll
Del I: Tal, funktioner och avbildningar
Komplexa tal och funktioner. Gränsvärden, kontinuitet och derivata. Analytiska och harmoniska funktioner. Elementära funktioner. Konform avbildning, framför allt Möbiusavbildningar.
Del II: Integraler och serier
Komplexa kurvintegraler. Primitiva funktioner. Cauchys integralsats och integralformel. Maximumprincipen. Numeriska serier och potensserier. Taylor- och Laurentserier. Nollställen och singulariteter.
Del III: Residykalkyl och argumentprincipen
Residyer och residysatsen. Integraler av trigonometriska och rationella funktioner. Integraler av Fouriertyp. Indragna konturer och nyckelhålskonturer. Argumentprincipen och Rouchés sats.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisning ges i form av föreläsningar och lektioner.
Examination
TEN1 | En skriftlig tentamen | 6 hp | U, 3, 4, 5 |
UPG1 | Frivilliga inlämningsuppgifter | 0 hp | U, G |
UPG2 | Frivilliga inlämningsuppgifter | 0 hp | U, G |
UPG3 | Frivilliga inlämningsuppgifter | 0 hp | U, G |
Godkänt resultat på UPG1, UPG2 och UPG3 kan ge bonus på tentamen.
Betyg på delmoment/modul beslutas i enlighet med de bedömningskriterier som presenteras vid kursstart.
Betygsskala
Fyrgradig skala, LiU, U, 3, 4, 5Övrig information
Påbyggnadskurser: Fourieranalys, Komplex analys fk
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är ”Svenska” kan kursen ges i sin helhet på svenska eller delvis på engelska. Examinationsspråk är svenska, men delar av examinationen kan ske på engelska.
- Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
- Om undervisningsspråk är ”Svenska/Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska om studenter utan tidigare kunskap i svenska språket deltar. Examinationsspråk följer undervisningsspråk.
Övrigt
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.
Kursen är campusförlagd på den ort som anges för kurstillfället om inget annat anges under ”Undervisnings – och arbetsformer”. I en campusförlagd kurs kan dock enstaka moment på distans ingå.
Institution
Matematiska institutionenKurslitteratur
Böcker
Kompendier
- Lars Alexandersson, TATA45 Komplex analys (kompendium)
Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
TEN1 | En skriftlig tentamen | 6 hp | U, 3, 4, 5 |
UPG1 | Frivilliga inlämningsuppgifter | 0 hp | U, G |
UPG2 | Frivilliga inlämningsuppgifter | 0 hp | U, G |
UPG3 | Frivilliga inlämningsuppgifter | 0 hp | U, G |
Godkänt resultat på UPG1, UPG2 och UPG3 kan ge bonus på tentamen.
Betyg på delmoment/modul beslutas i enlighet med de bedömningskriterier som presenteras vid kursstart.
Böcker
Kompendier
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
X
|
X
|
X
|
TEN1
|
U: Se kursplan. A: Differential- och integralkalkyl från en- och flervariabelanalys, potensserier |
|
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
X
|
X
|
TEN1
|
Matematisk teori och problemlösning, rimlighetskontroll |
|
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
|
X
|
Problemlösning |
||
2.3 Systemtänkande |
|
|
|
|||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
X
|
X
|
TEN1
|
Matematisk förståelse och problemlösning, rimlighetskontroll |
|
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
|
|||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
|
|||
3.2 Kommunikation |
|
|
X
|
Matematisk kommunikation |
||
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
|
|
|||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
|
|
|||
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
|
|||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.