Möbelkonservering III, 18 hp
Furniture Conservation III, 18 credits
TCM029
Huvudområde
MöbelkonserveringUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Ulf Brunne, Charlotta EkholmStudierektor eller motsvarande
Ulf BrunneUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 144 hRekommenderad självstudietid: 336 h
Kursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6KMOK | Kandidatprogram i möbelkonservering | 4 (VT 2017) | 1, 2 | -, - | Svenska | O |
Huvudområde
MöbelkonserveringUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Kandidatprogram i möbelkonservering
Rekommenderade förkunskaper
Möbelkonservering I och II, Chemistry for ConservatorsLärandemål
Att ge studenten möjlighet att under handledning utföra kvalificerade restaurerings- och konserveringsuppgifter på fanerade alternativt målade möbelföremål.
Efter genomförd kurs ska den studerande kunna:
- diagnostisera, planera, utföra och dokumentera inom möbelkonserveringsområdet vanligen förekommande arbetsuppgifter
- värdera de material som används i samband med behandlingen av de skadade föremålen utifrån ett naturvetenskapligt perspektiv (åldringsegenskaper)
- värdera och analysera de vidtagna åtgärdernas konsekvenser när det gäller de behandlade föremålens informationsegenskaper och dokumentära värde
- utföra olika typer av kvalificerade möbelrestaurerings- och konsolideringsåtgärder
Efter genomförd kurs ska den studerande ha fått insikter i/om:
- betydelsen av undersökning, analys och dokumentation av de behandlade föremålens alla relevanta dimensioner
- sina egna kunskaper och färdigheter, dess styrkor och svagheter, förmåga att arbeta i komplexa situationer samt egna behov av ytterligare utbildning
Kursinnehåll
Uppgiften väljs med hänsyn tagen till den studerandes önskemål om eventuell specialisering. Projektkursens detaljinnehåll planeras av ansvarig lärare i samråd med den studerande. Förekommande problemställningar belyses utifrån såväl generella aspekter som mot bakgrund av de variationer som är betingade av föremålens ursprung, ålder, historia, materialsammansättning och konstruktion. Vård- och behandlingsåtgärder diskuteras i relation till såväl övergripande konserveringsetiska aspekter som funktionellt och estetiskt relaterade överväganden.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen genomförs i verkstadsmiljö. Arbetet ska med stöd av individuell handledning bedrivas självständigt.
Kursen pågår hela vårterminen.
Examination
PRA1 | Utfört, dokumenterat o skriftl redovisat genomfört proj.arb | 18 hp | U, 3, 4, 5 |
Betygsskala
Fyrgradig skala, LiU, U, 3, 4, 5Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingStudierektor eller motsvarande
Ulf BrunneExaminator
Ulf Brunne, Charlotta EkholmUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 144 hRekommenderad självstudietid: 336 h
Kurslitteratur
Rivers, Shayne & Umney, Nick (2003). Conservation of furniture. Oxford: Butterworth-HeinemannReferenslitteratur
Horie, Charles Velson (1987). Materials for conservation: organic consolidants, adhesives and coatings. London: Butterworths
Mills, John Stuart & White, Raymond (1987). The organic chemistry of museum objects. London: Butterworths
Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
PRA1 | Utfört, dokumenterat o skriftl redovisat genomfört proj.arb | 18 hp | U, 3, 4, 5 |
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
|
|
|||
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
|
|
|||
2.3 Systemtänkande |
|
|
|
|||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
|
|
|||
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
|
|||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
|
|||
3.2 Kommunikation |
|
|
|
|||
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
|
|
|||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
|
|
|||
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
|
|||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.