Introduktionskurs LiU-Malmstens, 6 hp

Introduction Course, LiU-Malmstens, 6 credits

TCM039

Huvudområde

Möbelkonservering Möbelsnickeri Möbeldesign Möbeltapetsering

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Ulf Brunne

Studierektor eller motsvarande

Ulf Brunne

Undervisningstid

Preliminär schemalagd tid: 48 h
Rekommenderad självstudietid: 112 h
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Period Block Språk Ort/Campus VOF
6KMOD Möbeldesign - Malmstens, kandidatprogram 1 (HT 2017) 1 - Svenska O
6KMOS Möbelsnickeri - Malmstens, kandidatprogram 1 (HT 2017) 1 - Svenska O
6KMOT Möbeltapetsering - Malmstens, kandidatprogram 1 (HT 2017) 1 - Svenska O

Huvudområde

Möbelkonservering, Möbelsnickeri, Möbeldesign, Möbeltapetsering

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Kandidatprogram i möbeldesign
  • Kandidatprogram i möbelsnickeri
  • Kandidatprogram i möbeltapetsering

Rekommenderade förkunskaper

Särskild behörighet

Lärandemål

Att ge studenten en introduktion i skolans historia, dess plats i universitets- och högskolevärlden, skolans värdegrunder och ambitionsnivå, ”Malmstensandan” och Carl Malmstens pedagogiska idéer om hand och tanke, teori och praktik i skapande samverkan, samt den kunskap som behövs för att kunna tillgodogöra sig påföljande kursmoment.
Efter genomgången kurs skall studerande kunna:

  • redogöra för skolans relevanta maskinella och laborativa utrustning utifrån funktionella och säkerhetsmässiga aspekter (maskinkörkort)
  • tillämpa grundläggande datafunktioner för informationssökning och eget arbete
  • tillverka en enkel produkt med hjälp av skolans maskiner
  • beskriva olika hantverksteknikers tillvägagångssätt
  • redogöra muntligt och skriftligt för en hantverksteknik eller arbetsprocess samt utföra rapportskrivning

Efter genomgången kurs skall den studerande fått insikter om:
  • historia, värdegrunder och ambitionsnivå hos LiU i allmänhet och Carl Malmsten – Furniture Studies i synnerhet
  • rutiner, organisation och funktioner hos LiU i allmänhet och CMFS i synnerhet
  • några grundläggande och traditionella hantverkstekniker
  • betydelsen av samarbete och samverkan för att nå uppsatta mål och den särart och unika styrka som samverkan mellan utbildningens fyra inriktningar ger
  • betydelsen av, och syftet med, muntlig och skriftlig presentation samt rapportskrivning, för att dokumentera kunskap och nå ut med den

Kursinnehåll

Malmstens historia. Studiebesök på Malmstensarkivet. Rapportskrivning. Maskinkörkort. Maskinkunskap. Datakörkort. Hantverkstekniker. Muntlig presentation. Samarbetsworkshop.

Undervisnings- och arbetsformer

Föreläsningar, lektioner, handledning, workshops och studiebesök.

Examination

MUN1Muntlig redovisning2 hpU, G
UPG2Skriftlig rapport2 hpU, G
UPG1Utförd övningsuppgift2 hpU, G
På kursen ges betyg Underkänd/godkänd

Betygsskala

,

Institution

Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

Studierektor eller motsvarande

Ulf Brunne

Examinator

Ulf Brunne

Undervisningstid

Preliminär schemalagd tid: 48 h
Rekommenderad självstudietid: 112 h

Kurslitteratur

Falck, Per & Westberg, Per (1989). Möbelsnickare, i Hantverk i Sverige: om bagare, kopparslagare, vagnmakare och 286 andra hantverksyrken. Stockholm: LT i samarbete med Nordiska museet. Sid. 236-244
Helin, Bertil, Jeppsson, Tord, Jönsson, Nils & Fredriksson, Olle (red.) (1979). Träteknik. Maskinarbete. 2: uppl. Stockholm: LiberLäromedel
Larsson, Lena (1986). Möbelmästaren Malmsten, i Levande trä. Stockholm: Svenska turistföreningens årsbok 1987. Sid. 128-141
Merkel, Magnus (2000). Tekniska rapporter och examensarbeten. [Ny uppl.] Linköping: Univ.
Träteknik. Maskinarbete, 2. 2:a uppl. (1979). Stockholm: LiberLäromedel
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
MUN1 Muntlig redovisning 2 hp U, G
UPG2 Skriftlig rapport 2 hp U, G
UPG1 Utförd övningsuppgift 2 hp U, G
På kursen ges betyg Underkänd/godkänd
Falck, Per & Westberg, Per (1989). Möbelsnickare, i Hantverk i Sverige: om bagare, kopparslagare, vagnmakare och 286 andra hantverksyrken. Stockholm: LT i samarbete med Nordiska museet. Sid. 236-244 <br>Helin, Bertil, Jeppsson, Tord, Jönsson, Nils & Fredriksson, Olle (red.) (1979). Träteknik. Maskinarbete. 2: uppl. Stockholm: LiberLäromedel <br>Larsson, Lena (1986). Möbelmästaren Malmsten, i Levande trä. Stockholm: Svenska turistföreningens årsbok 1987. Sid. 128-141 <br>Merkel, Magnus (2000). Tekniska rapporter och examensarbeten. [Ny uppl.] Linköping: Univ. <br>Träteknik. Maskinarbete, 2. 2:a uppl. (1979). Stockholm: LiberLäromedel
I = Introducera, U = Undervisa, A = Använda
I U A Moduler Kommentar
1. ÄMNESKUNSKAPER
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen

                            
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen

                            
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen

                            
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen

                            
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete

                            
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning

                            
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning
X
X
X
UPG1

                            
2.3 Systemtänkande

                            
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande
X
X
X
UPG1
UPG2

                            
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande
X
X
X
UPG1
UPG2

                            
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA
3.1 Arbete i grupp
X
X
X
UPG1

                            
3.2 Kommunikation
X
X
X
MUN1
UPG2

                            
3.3 Kommunikation på främmande språk

                            
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling

                            
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor

                            
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system

                            
4.4 Att konstruera produkter och system

                            
4.5 Att realisera produkter och system

                            
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system

                            
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling

                            
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling

                            
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt

                            
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt

                            
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt

                            

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.