Introduktionskurs LiU-Malmstens, 6 hp
Introduction Course, LiU-Malmstens, 6 credits
TCM039
Huvudområde
Möbelkonservering Möbelsnickeri Möbeldesign MöbeltapetseringUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Ulf BrunneStudierektor eller motsvarande
Ulf BrunneUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 48 hRekommenderad självstudietid: 112 h
Kursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6KMOD | Möbeldesign - Malmstens, kandidatprogram | 1 (HT 2017) | 1 | - | Svenska | O | |
6KMOS | Möbelsnickeri - Malmstens, kandidatprogram | 1 (HT 2017) | 1 | - | Svenska | O | |
6KMOT | Möbeltapetsering - Malmstens, kandidatprogram | 1 (HT 2017) | 1 | - | Svenska | O |
Huvudområde
Möbelkonservering, Möbelsnickeri, Möbeldesign, MöbeltapetseringUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Kandidatprogram i möbeldesign
- Kandidatprogram i möbelsnickeri
- Kandidatprogram i möbeltapetsering
Rekommenderade förkunskaper
Särskild behörighetLärandemål
Att ge studenten en introduktion i skolans historia, dess plats i universitets- och högskolevärlden, skolans värdegrunder och ambitionsnivå, ”Malmstensandan” och Carl Malmstens pedagogiska idéer om hand och tanke, teori och praktik i skapande samverkan, samt den kunskap som behövs för att kunna tillgodogöra sig påföljande kursmoment.
Efter genomgången kurs skall studerande kunna:
- redogöra för skolans relevanta maskinella och laborativa utrustning utifrån funktionella och säkerhetsmässiga aspekter (maskinkörkort)
- tillämpa grundläggande datafunktioner för informationssökning och eget arbete
- tillverka en enkel produkt med hjälp av skolans maskiner
- beskriva olika hantverksteknikers tillvägagångssätt
- redogöra muntligt och skriftligt för en hantverksteknik eller arbetsprocess samt utföra rapportskrivning
Efter genomgången kurs skall den studerande fått insikter om:
- historia, värdegrunder och ambitionsnivå hos LiU i allmänhet och Carl Malmsten – Furniture Studies i synnerhet
- rutiner, organisation och funktioner hos LiU i allmänhet och CMFS i synnerhet
- några grundläggande och traditionella hantverkstekniker
- betydelsen av samarbete och samverkan för att nå uppsatta mål och den särart och unika styrka som samverkan mellan utbildningens fyra inriktningar ger
- betydelsen av, och syftet med, muntlig och skriftlig presentation samt rapportskrivning, för att dokumentera kunskap och nå ut med den
Kursinnehåll
Malmstens historia. Studiebesök på Malmstensarkivet. Rapportskrivning. Maskinkörkort. Maskinkunskap. Datakörkort. Hantverkstekniker. Muntlig presentation. Samarbetsworkshop.
Undervisnings- och arbetsformer
Föreläsningar, lektioner, handledning, workshops och studiebesök.
Examination
MUN1 | Muntlig redovisning | 2 hp | U, G |
UPG2 | Skriftlig rapport | 2 hp | U, G |
UPG1 | Utförd övningsuppgift | 2 hp | U, G |
Betygsskala
,Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingStudierektor eller motsvarande
Ulf BrunneExaminator
Ulf BrunneUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 48 hRekommenderad självstudietid: 112 h
Kurslitteratur
Falck, Per & Westberg, Per (1989). Möbelsnickare, i Hantverk i Sverige: om bagare, kopparslagare, vagnmakare och 286 andra hantverksyrken. Stockholm: LT i samarbete med Nordiska museet. Sid. 236-244Helin, Bertil, Jeppsson, Tord, Jönsson, Nils & Fredriksson, Olle (red.) (1979). Träteknik. Maskinarbete. 2: uppl. Stockholm: LiberLäromedel
Larsson, Lena (1986). Möbelmästaren Malmsten, i Levande trä. Stockholm: Svenska turistföreningens årsbok 1987. Sid. 128-141
Merkel, Magnus (2000). Tekniska rapporter och examensarbeten. [Ny uppl.] Linköping: Univ.
Träteknik. Maskinarbete, 2. 2:a uppl. (1979). Stockholm: LiberLäromedel
Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
MUN1 | Muntlig redovisning | 2 hp | U, G |
UPG2 | Skriftlig rapport | 2 hp | U, G |
UPG1 | Utförd övningsuppgift | 2 hp | U, G |
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
|
|
|||
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
X
|
X
|
X
|
UPG1
|
||
2.3 Systemtänkande |
|
|
|
|||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
X
|
X
|
X
|
UPG1
UPG2
|
||
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
X
|
X
|
X
|
UPG1
UPG2
|
||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
X
|
X
|
X
|
UPG1
|
||
3.2 Kommunikation |
X
|
X
|
X
|
MUN1
UPG2
|
||
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
|
|
|||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
|
|
|||
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
|
|||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.