Möbeltapetsering I, 15 hp
Upholstery I, 15 credits
TCM055
Huvudområde
MöbeltapetseringUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Anna Karoliina PrihaStudierektor eller motsvarande
Ulf BrunneUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 96 hRekommenderad självstudietid: 304 h
Kursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6KMOT | Möbeltapetsering - Malmstens, kandidatprogram | 1 (HT 2018) | 1, 2 | -, - | Svenska | Stockholm, Lidingö | O |
Huvudområde
MöbeltapetseringUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Kandidatprogram i möbeltapetsering
Rekommenderade förkunskaper
Särskild behörighetLärandemål
Att ge studenten färdighet att planera, genomföra och dokumentera grundläggande tapetseraruppgifter.
Efter genomgången kurs skall studerande kunna:
- planera och utföra grundläggande tekniker inom kantstoppning och sömnad
- exemplifiera och skriftligt och muntligt redogöra för kantstoppningars tekniska förutsättningar, funktionella egenskaper och estetiska uttryck
- dokumentera och beskriva en arbetsprocess
Efter genomgången kurs skall den studerande fått insikter om:
- betydelsen av att utföra en uppgift enligt givna förutsättningar
- principerna för, och betydelsen av, några av de för möbeltapetseringen grundläggande materialen och tekniker, så som stoppnings och sömnadsteknik
- principerna för, och betydelsen av, att kunna omsätta teori till praktik i utförandet av ergonomiskt sittriktiga möbler
- betydelsen av att kunna redogöra för arbetet skriftligt och muntligt
Kursinnehåll
Kantstoppningars olika tekniska uppbyggnader. Avsyningsstick. Tränsade kanter. Överstoppning. Materiallära med tonvikt på material relevanta för uppbyggnad av traditionella stoppningar som tex sadelgjord, linneväv, tagel, linneentränning och avsyningsgarn. Sömnadsmoment. Människans mått och ergonomiska förutsättningar relevanta för formgivning och uppbyggnad av stoppade möbler. Digital bild.
Undervisnings- och arbetsformer
Föreläsningar, lektioner, teknikövningar och studiebesök.
Kursen pågår hela höstterminen.
Examination
PRA1 | Teknikövningar | 12 hp | U, 3, 4, 5 |
UPG1 | Skriftlig inlämning | 3 hp | U, G |
Betygsskala
Fyrgradig skala, LiU, U, 3, 4, 5Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingStudierektor eller motsvarande
Ulf BrunneExaminator
Anna Karoliina PrihaUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 96 hRekommenderad självstudietid: 304 h
Kurslitteratur
Berglund, Erik (1988). Sittmöblers mått: handbok för möbelformgivare = The dimensions of seating furniture. Stockholm: MöbelinstitutetNilsson, L. E. (1938). Möbelstoppning. Göteborg: Sv. tapetseraretidning
Stenberg, Bernt & Åkervall, Torsten (1988). Möbelstoppning som hantverk. Stockholm: Sveriges Tapetseraremästares Centralförening (STC)
Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
PRA1 | Teknikövningar | 12 hp | U, 3, 4, 5 |
UPG1 | Skriftlig inlämning | 3 hp | U, G |
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
|
|
|||
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
|
|
|||
2.3 Systemtänkande |
|
|
|
|||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
|
|
|||
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
|
|||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
|
|||
3.2 Kommunikation |
|
|
|
|||
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
|
|
|||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
|
|
|||
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
|
|||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.