Möbelsnickeri IV, 15 hp
Cabinetmaking IV, 15 credits
TCM065
Huvudområde
MöbelsnickeriUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Leif BurmanStudierektor eller motsvarande
Ulf BrunneUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 144 hRekommenderad självstudietid: 256 h
Kursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6KMOS | Möbelsnickeri - Malmstens, kandidatprogram | 4 (VT 2019) | 2 | - | Svenska | Stockholm, Lidingö | O |
Huvudområde
MöbelsnickeriUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Kandidatprogram i möbelsnickeri
Rekommenderade förkunskaper
Möbelsnickeri I, II och IIILärandemål
Att studenten övar sin förmåga att självständigt, och i samverkan med andra kompetenser, kritiskt undersöka, utveckla och förbereda tillverkningen av en produkt utifrån olika ingångsvärden som hantverksteknik, produktionsteknik och estetisk gestaltning.
Efter genomförd kurs ska den studerande kunna:
- förbereda en tillverkningsprocess med insamling och tolkning av nödvändig data
- analysera, beskriva och dokumentera processen och resultatet av detta förberedande arbete skriftligt och muntligt
- beskriva CNC-tekniken
- utföra och förstå skillnaden mellan konstruktionsritning och produktionsritning
Efter genomförd kurs ska den studerande ha fått insikter i/om:
- sambandet mellan, och innebörden av, utvecklingsprocess, gestaltningsprocess, tillverkningsprocess och uppföljningsprocess
- skillnader och konsekvenser beroende på om valet av produktionssätt sker utifrån hantverksteknisk eller produktionsteknisk aspekt eller med hänsyn till estetisk gestaltning
- olika sätt att individuellt och i samverkan med andra kompetenser, lösa en uppgift i en komplex situation
Kursinnehåll
Gesällprovsförutsättningar. Hantverkstekniker - traditionella och nya. Produktionsteknik med fokus på småskalig produktion. Gestaltning, CNC-teknik. Ritteknik.
Undervisnings- och arbetsformer
Föreläsningar, lektioner, handledning, workshops, övningsuppgift. Kursen ger möjlighet att genomföra projekt individuellt eller i samarbetsform.
Kursen pågår hela vårterminen.
Examination
UPG3 | Inlämningsuppgift | 5 hp | U, G |
UPG2 | Inlämningsuppgift | 5 hp | U, G |
UPG1 | Inlämningsuppgift | 5 hp | U, G |
Betygsskala
Tvågradig skala, äldre version, U, GInstitution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingStudierektor eller motsvarande
Ulf BrunneExaminator
Leif BurmanUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 144 hRekommenderad självstudietid: 256 h
Kurslitteratur
Landqvist, Jan (2001). Vilda idéer och djuplodande analys: om designmetodikens grunder. 2. uppl. Stockholm: Institutionen för industridesign, KonstfackPeters, Alan (1984). Cabinetmaking: the professional approach. London: Stobart
Referenslitteratur
Tanaka, Ikko & Yamanaka, Haruo (red.) (2008). Tezukuri mokko daizukan = Woodcraft & furniture. Tokyo: Kodansha
Rømer, Mike & Busk Laursen, Bodil (red.) (2000). Mesterværker: 100 års dansk møbelsnedkeri : [udstilling Kronborg, Helsingør 13. oktober til 3. december 2000]. København: Det danske Kunstindustrimuseum
Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UPG3 | Inlämningsuppgift | 5 hp | U, G |
UPG2 | Inlämningsuppgift | 5 hp | U, G |
UPG1 | Inlämningsuppgift | 5 hp | U, G |
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
|
|
|||
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
|
|
|||
2.3 Systemtänkande |
|
|
|
|||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
|
|
|||
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
|
|||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
|
|||
3.2 Kommunikation |
|
|
|
|||
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
|
|
|||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
|
|
|||
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
|
|||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.