Visuell kommunikation och gestaltning IV, 3 hp
Visual Communication and Interpretation IV, 3 credits
TCM068
Huvudområde
Möbelkonservering Möbelsnickeri Möbeldesign MöbeltapetseringUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Susanna Salifou NygrenStudierektor eller motsvarande
Ulf BrunneUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 48 hRekommenderad självstudietid: 32 h
Kursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6KMOD | Möbeldesign - Malmstens, kandidatprogram | 4 (VT 2019) | 1, 2 | -, - | Svenska | Stockholm, Lidingö | O |
6KMOS | Möbelsnickeri - Malmstens, kandidatprogram | 4 (VT 2019) | 1, 2 | -, - | Svenska | Stockholm, Lidingö | O |
6KMOT | Möbeltapetsering - Malmstens, kandidatprogram | 4 (VT 2019) | 1, 2 | -, - | Svenska | Stockholm, Lidingö | O |
Huvudområde
Möbelkonservering, Möbelsnickeri, Möbeldesign, MöbeltapetseringUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Kandidatprogram i möbeldesign
- Kandidatprogram i möbelsnickeri
- Kandidatprogram i möbeltapetsering
Förkunskapskrav
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
Rekommenderade förkunskaper
Visuell kommunikation och gestaltning I, II och III
Lärandemål
Att fördjupa förmågan att hantera ett antal bildspråkliga begrepp med tonvikt på 2d med inslag av 3d form för att visualisera de egna idéerna, samt att vidareutveckla det personliga visuella konstnärliga språket och uttrycket. Att uppnå nya insikter om hur konstnärliga idéer genereras i samarbete med andra och vidareutveckla den egna liksom den kollektiva förmågan att gestalta dessa idéer, samt påvisa en fördjupad förståelse för hur olika frågeställningar och gestaltningsmetoder kan användas för att kommunicera ett konstnärligt koncept.
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- tillämpa med fördjupade och vidgade kunskaper och förmågor ett antal bildspråkliga element och begrepp (proportioner, balans, riktningar, rytm/rörelse, volym/rum, materialitet/yta och valör) som analysverktyg i en 2 och 3d gestaltning,
- tillämpa dessa bildspråkliga element och begrepp och deras samverkan för att problematisera och formulera en mer komplex rumslig gestaltning i en 2d gestaltning.
- förhålla sig till hur frågor och begrepp som rör makt och rättvisa (ekonomiska/postkoloniala/genusmedvetna perspektiv och strukturella hierarkier) berörs i konsten, med fokus på samtidskonst
- reflektera över begreppet makt och rättvisa och omsätta denna reflektionen i form av en visuell gestaltning
- påvisa nya insikter om hur materialvalen och hantverket korresponderar med konceptet
- kritiskt reflektera kring den konceptuella idén och de estetiska valen
Kursinnehåll
Gestaltningsövningar i 2 och 3d form med levande modell. Frihandsteckning. Konstnärlig gestaltning på tema makt och rättvisa. Handledningsbaserat konstnärligt arbete.
Undervisnings- och arbetsformer
Föreläsningar. Seminarier. Laborationer. Undervisning i grupp och individuellt. Samtal som pedagogisk metod. Projektarbeten. Muntlig och skriftlig redovisning. Grupparbete.
Kursen pågår hela höstterminen.Föreläsningar. Seminarier. Laborationer. Undervisning i grupp och individuellt. Samtal som pedagogisk metod. Projektarbeten. Muntlig och skriftlig redovisning. Grupparbete.
Kursen pågår hela höstterminen.
Examination
UPG2 | Inlämningsuppgift muntlig och skriftlig redovisning | 1.5 hp | U, G |
UPG1 | Inlämningsuppgift muntlig redovisning | 1.5 hp | U, G |
Betygsskala
Tvågradig skala, äldre version, U, GÖvrig information
Om undervisningsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt".
- Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är Svenska/Engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov.
- Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska.
Övrigt
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.
Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingStudierektor eller motsvarande
Ulf BrunneExaminator
Susanna Salifou NygrenUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 48 hRekommenderad självstudietid: 32 h
Kurslitteratur
Böcker
- Sparke, Penny, (2003) Postmodernitet, postmodernism och kvinnlig smak. i Design och Konst – texter om gränser och överskridanden (2). Skriftserien Kairos nr. 8:2. Rasters förlag
Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UPG2 | Inlämningsuppgift muntlig och skriftlig redovisning | 1.5 hp | U, G |
UPG1 | Inlämningsuppgift muntlig redovisning | 1.5 hp | U, G |
Böcker
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
|
|
|||
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
|
|
|||
2.3 Systemtänkande |
|
|
|
|||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
|
|
|||
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
|
|||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
|
|||
3.2 Kommunikation |
|
|
|
|||
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
|
|
|||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
|
|
|||
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
|
|||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.