Möbelmaterial och tillverkningstekniker, 6 hp
Furniture Materials and Techniques, 6 credits
TCM070
Huvudområde
Möbelsnickeri Möbeldesign MöbeltapetseringUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Martin AltweggStudierektor eller motsvarande
Frida Erson LundströmUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 48 hRekommenderad självstudietid: 112 h
Kursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6KMOD | Möbeldesign - Malmstens, kandidatprogram | 1 (HT 2025) | 1 | - | Svenska | Stockholm, Lidingö | O |
6KMOS | Möbelsnickeri - Malmstens, kandidatprogram | 1 (HT 2025) | 1 | - | Svenska | Stockholm, Lidingö | O |
6KMOT | Möbeltapetsering - Malmstens, kandidatprogram | 1 (HT 2025) | 1 | - | Svenska | Stockholm, Lidingö | O |
Huvudområde
Möbelsnickeri, Möbeldesign, MöbeltapetseringUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1NKursen ges för
- Kandidatprogram i möbeldesign
- Kandidatprogram i möbelsnickeri
- Kandidatprogram i möbeltapetsering
Rekommenderade förkunskaper
Särskild behörighetLärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Redogöra för trä, textil och andra inom möbelområdet förekommande organiska material med avseende på uppbyggnad, egenskaper, bearbetning och konstruktion
- Identifiera och redogöra för våra vanligaste skandinaviska träslag med avseende på visuella kvaliteter och användningsområden
- Visa förståelse för funktion och verkningsgrad hos de för produkten aktuella maskinerna
- Analyserar möbelträslag, olika typer av textilier och stoppningsmaterial samt konstruktioner med avseende på funktionella och visuella kvaliteter
- De grundläggande principerna för ergonomi i förhållande till sittande
Förmågor och färdigheter
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Använda några vanligt förekommande tillverkningstekniker i en föregiven projektuppgift
- Använda grundläggande rittekniker för möbelproduktion
Förhållningssätt och värderingsförmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Uppvisa förmåga att värdera och förhålla sig till olika material, tekniker och konstruktioner i relation till hållbar utveckling
- Reflektera över innebörden av ett arbetsekonomiskt förhållningssätt, dvs att leverera ett “fullgott resultat” med hänsyn till givna tidsramar
- Reflektera över funktionella egenskaper i relation till estetiska uttryck
Kursinnehåll
Grundläggande såväl teoretiska som erfarenhetsbaserade kunskaper om olika organiska möbelmaterial och tillverkningstekniker. Trädets uppbyggnad och funktion. Vedens struktur och fysikaliska egenskaper. Träslagsbestämning. Torkning. Bearbetning. Limning. Trä som hantverksmaterial. Grundläggande kunskap om möblers klädsel- och stoppningsmaterial med avseende på egenskaper och funktion. Grundläggande ritteknik. Formgivning och tillverkning. Människans mått och ergonomiska förutsättningar relevanta för formgivning. Introduktion till begreppet arbetsekonomi och kvalitetsbegreppet.
Undervisnings- och arbetsformer
Föreläsningar, studiebesök, projektuppgift och handledning.
Examination
UPG1 | Inlämningsuppgifter | 4 hp | U, G |
LAB1 | Projektuppgift | 2 hp | U, G |
Betyg på delmoment/modul beslutas i enlighet med de bedömningskriterier som presenteras vid kursstart.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är ”Svenska” kan kursen ges i sin helhet på svenska eller delvis på engelska. Examinationsspråk är svenska, men delar av examinationen kan ske på engelska.
- Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
- Om undervisningsspråk är ”Svenska/Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska om studenter utan tidigare kunskap i svenska språket deltar. Examinationsspråk följer undervisningsspråk.
Övrigt
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.
Kursen är campusförlagd på den ort som anges för kurstillfället om inget annat anges under ”Undervisnings – och arbetsformer”. I en campusförlagd kurs kan dock enstaka moment på distans ingå.
Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingKurslitteratur
Böcker
- Hoadley, R. Bruce, (1980) Understanding wood: a craftsman's guide to wood technology
Kompendier
Föreläsningskompendium om textila möbelmaterial och sömnad
Övrigt
Referenslitteratur
Saarman, Endel (1992). Träkunskap. Markaryd: Sveriges skogsindustriförb. (SSIF)
Stenberg, Bernt, Åkervall, Torsten (2019). Möbelstoppning som hantverk. Vulkan.
Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UPG1 | Inlämningsuppgifter | 4 hp | U, G |
LAB1 | Projektuppgift | 2 hp | U, G |
Betyg på delmoment/modul beslutas i enlighet med de bedömningskriterier som presenteras vid kursstart.
Böcker
Kompendier
Föreläsningskompendium om textila möbelmaterial och sömnad
Övrigt
Referenslitteratur
Saarman, Endel (1992). Träkunskap. Markaryd: Sveriges skogsindustriförb. (SSIF)
Stenberg, Bernt, Åkervall, Torsten (2019). Möbelstoppning som hantverk. Vulkan.
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
X
|
X
|
UPG1
LAB1
|
||
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
X
|
X
|
X
|
UPG1
LAB1
|
||
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
X
|
X
|
X
|
UPG1
LAB1
|
||
2.3 Systemtänkande |
|
|
|
|||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
|
|
|||
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
X
|
|
|
|||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
X
|
|
|
|||
3.2 Kommunikation |
X
|
X
|
X
|
UPG1
LAB1
|
||
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
|
|
|||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
X
|
X
|
|
UPG1
LAB1
|
||
4.4 Att konstruera produkter och system |
X
|
X
|
|
UPG1
LAB1
|
||
4.5 Att realisera produkter och system |
X
|
X
|
|
UPG1
LAB1
|
||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.