Avancerad maskininlärning, 6 hp
Advanced Machine Learning, 6 credits
TDDE15
Huvudområde
Datateknik DatavetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Jose M PenaStudierektor eller motsvarande
Ann-Charlotte HallbergUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 52 hRekommenderad självstudietid: 108 h
Kursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6CDDD | Civilingenjör i datateknik | 9 (HT 2018) | 1 | 1 | Engelska | Linköping, Valla | V |
6CDDD | Civilingenjör i datateknik (AI och maskininlärning) | 9 (HT 2018) | 1 | 1 | Engelska | Linköping, Valla | V |
6CITE | Civilingenjör i informationsteknologi | 9 (HT 2018) | 1 | 1 | Engelska | Linköping, Valla | V |
6CITE | Civilingenjör i informationsteknologi (AI och maskininlärning) | 9 (HT 2018) | 1 | 1 | Engelska | Linköping, Valla | V |
6CMJU | Civilingenjör i mjukvaruteknik | 9 (HT 2018) | 1 | 1 | Engelska | Linköping, Valla | V |
6CMJU | Civilingenjör i mjukvaruteknik (AI och maskininlärning) | 9 (HT 2018) | 1 | 1 | Engelska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
Datateknik, DatavetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Civilingenjör i datateknik
- Civilingenjör i informationsteknologi
- Civilingenjör i mjukvaruteknik
Förkunskapskrav
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
Rekommenderade förkunskaper
Sannolikhetslära och statistisk; Bayesianska metoder; Maskininlärning; Matematisk analys; Linjär algebra; Grundläggande programmering.
Lärandemål
Kursen presenterar analysmetoder för ett flertal stora klasser av modeller som är frekvent förekommande inom avancerad maskininlärning, t ex tillståndsmodeller (state-space), gaussiska processer, dolda Markovprocesser (hidden Markov models), bayesianska nätverk och Markovslumpfält. Kursdeltagarna kommer lära sig om dessa modellers struktur och egenskaper, i vilka situationer och hur de kan tillämpas i praktiska maskininlärningsproblem, och hur resultaten ska tolkas. Modellerna analyseras i huvudsak utifrån ett bayesianskt perspektiv.
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
- använda de genomgångna modellerna för att korrekt formulera och lösa praktiska problem.
- utföra inferens och prediktion i de presenterade modellerna
- implementera modellerna och inferensmetoderna i ett programspråk.
Kursinnehåll
Kort sammanfattning av bayesiansk inferens, Gaussiska processer, State-space modeller, Kalmanfiltrering and utjämning. Partikelmetoder, Grafiska modeller, Bayesianska nätverk, Markovmodeller, Hidden Markov Models, Markovslumpfält.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och datorlaborationer. Föreläsningar används för att introducera begrepp och teori som studenterna sedan använder i praktisk problemlösning vid datorlaborationer. Seminarierna används för diskussioner och studentpresentationer av lösningar till datorlaborationerna.
Examination
UPG1 | Datorlaborationer | 3 hp | U, G |
DAT1 | Datortentamen | 3 hp | U, 3, 4, 5 |
DAT1 är en tentamen i datorsal som prövar studenternas teoretiska kunskaper och problemlösningsförmåga inom maskininlärning.
LAB1 består av datorlaborationer som prövar studenternas förmåga att omsätta teoretisk kunskap till praktisk problemlösning inom maskininlärning.
Betygsskala
Fyrgradig skala, LiU, U, 3, 4, 5Övrig information
Påbyggnadskurser:
Text mining, Visuell detektion och igenkänning.
Om undervisningsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt".
- Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är Svenska/Engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov.
- Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska.
Övrigt
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.
Institution
Institutionen för datavetenskapStudierektor eller motsvarande
Ann-Charlotte HallbergExaminator
Jose M PenaUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 52 hRekommenderad självstudietid: 108 h
Kurslitteratur
Bishop, C. M., Pattern Recognition and Machine Learning, Springer, 2006.Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UPG1 | Datorlaborationer | 3 hp | U, G |
DAT1 | Datortentamen | 3 hp | U, 3, 4, 5 |
DAT1 är en tentamen i datorsal som prövar studenternas teoretiska kunskaper och problemlösningsförmåga inom maskininlärning.
LAB1 består av datorlaborationer som prövar studenternas förmåga att omsätta teoretisk kunskap till praktisk problemlösning inom maskininlärning.
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
X
|
X
|
X
|
DAT1
|
Matematiskt ämne |
|
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
X
|
X
|
X
|
DAT1
UPG1
|
Programmeringskunskaper |
|
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
X
|
X
|
X
|
DAT1
UPG1
|
Problemlösning. Modellidentifiering. Kvantifiering och analys av osäkerhet. Prediktion och beslut. |
|
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
X
|
X
|
X
|
DAT1
UPG1
|
Slutledning. Utvärdering av modeller, bl a genom prediktion. Simulering av slumpmässiga system. Programmering. |
|
2.3 Systemtänkande |
X
|
X
|
X
|
UPG1
|
Helhetstänkande: modell-data-inferens-prediktion-beslut |
|
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
X
|
|
UPG1
|
Kreativt och kritiskt tänkande vid problemlösning under lektioner och datorlabb. |
|
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
|
|||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
X
|
UPG1
|
Datorövningar i grupper om två eller flera personer. Skriven grupprapport. |
|
3.2 Kommunikation |
|
|
X
|
UPG1
|
Skriftlig rapport vid datorlabb. Presentation och diskussion vid seminarier. |
|
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
X
|
|
|
Teknik som skapar information (data) - möjligheter och konsekvenser |
||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
|
|
|||
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
|
|||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.