Datastrukturer och algoritmer, 6 hp
Data Structures and Algorithms, 6 credits
TDDE22
Huvudområde
DatateknikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Erik NilssonStudierektor eller motsvarande
Ahmed RezineUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 52 hRekommenderad självstudietid: 108 h
Huvudområde
DatateknikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Civilingenjör i industriell ekonomi
- Civilingenjör i industriell ekonomi - internationell
Förkunskapskrav
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
Rekommenderade förkunskaper
Analys i en variabel. Grundläggande programmering och programspråket Java.
Lärandemål
Kursens syfte är att ge studenten verktyg att självständigt kunna konstruera datorprogram som effektivt utnyttjar tid och minne. Efter genomgången kurs skall den studerande:
- ha god förmåga att analysera tids- och rumskomplexitet hos iterativa och enkla rekursiva algoritmer
- kunna redogöra för och använda de vanligaste abstrakta datatyperna och sorteringsalgoritmerna
- kunna implementera de vanligaste abstrakta datatyperna med olika datastrukturer och algoritmer
- kunna beskriva etablerade metoder för design (och analys) av algoritmer i allmänhet
Kursinnehåll
- Grundläggande begrepp
- Matematiska grunder för algoritmanalys
- Grundläggande abstrakta datatyper och datastrukturer såsom listor, stackar, köer, sökträd, hashtabeller och grafer.
- Resursanalys av algoritmer
- Sortering och urval
- Paradigmer för design av algoritmer
Undervisnings- och arbetsformer
Föreläsningarna används till genomgång av teori. Lektionerna används till övningar. Laborationerna är huvudsakligen datorbaserade men innehåller även vissa "skrivbordsmoment".
Examination
UPG1 | Frivillig uppgift | 0 hp | U, G |
LAB1 | Laborationskurs | 2 hp | U, G |
UPG2 | Datorbaserade inlämningsuppgifter | 2 hp | U, G |
DAT1 | Datortentamen | 2 hp | U, 3, 4, 5 |
UPG1 består av en samling frivilliga progammeringsuppgifter som, om de löses, ger bonuspoäng till kursomgångens första tentamenstillfälle.
Betygsskala
Fyrgradig skala, LiU, U, 3, 4, 5Övrig information
Påbyggnadskurser: Konstruktion och analys av algoritmer. Komplexitetsteori.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.
Institution
Institutionen för datavetenskapStudierektor eller motsvarande
Ahmed RezineExaminator
Erik NilssonUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 52 hRekommenderad självstudietid: 108 h
Kurslitteratur
Kursspecifik version av OpenDSA. Laborationskompendium och annat material finns på kursens webbsidor.Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UPG1 | Frivillig uppgift | 0 hp | U, G |
LAB1 | Laborationskurs | 2 hp | U, G |
UPG2 | Datorbaserade inlämningsuppgifter | 2 hp | U, G |
DAT1 | Datortentamen | 2 hp | U, 3, 4, 5 |
UPG1 består av en samling frivilliga progammeringsuppgifter som, om de löses, ger bonuspoäng till kursomgångens första tentamenstillfälle.
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
|
|
|||
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
|
|
|||
2.3 Systemtänkande |
|
|
|
|||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
|
|
|||
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
|
|||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
|
|||
3.2 Kommunikation |
|
|
|
|||
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
|
|
|||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
|
|
|||
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
|
|||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.