Programmering, grundkurs, 8 hp
Introduction to Computer Programming, 8 credits
TDDE44
Huvudområde
Datateknik DatavetenskapUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Johan FalkenjackStudierektor eller motsvarande
Jalal MalekiUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 66 hRekommenderad självstudietid: 147 h
Kursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6CMED | Civilingenjör i medicinsk teknik | 2 (VT 2025) | 1, 2 | 2, 1 | Svenska | Linköping, Valla | O |
6CYYY | Civilingenjör i teknisk fysik och elektroteknik | 2 (VT 2025) | 1, 2 | 2, 1 | Svenska | Linköping, Valla | O |
6CTMA | Civilingenjör i teknisk matematik | 2 (VT 2025) | 1, 2 | 2, 1 | Svenska | Linköping, Valla | O |
6KMAT | Matematik, kandidatprogram | 2 (VT 2025) | 1, 2 | 2, 1 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
Datateknik, DatavetenskapUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1NKursen ges för
- Kandidatprogram i matematik
- Civilingenjörsprogram i teknisk fysik och elektroteknik
- Civilingenjörsprogram i medicinsk teknik
- Civilingenjörsprogram i teknisk matematik
Rekommenderade förkunskaper
Elementär datorvana.Lärandemål
Kursens syfte är att studenterna ska förvärva grundläggande kunskaper inom programmering och datavetenskap. Studenterna ska även utveckla grundläggande förmåga och färdigheter i att modellera och lösa problem med hjälp av programmering. Efter avslutad kurs ska studenterna kunna:
- använda aktuella datorsystem för laborativ verksamhet
- redogöra för grundläggande begrepp relaterade till datavetenskap, programmering och programspråk
- lösa programmeringsrelaterade problem metodiskt med hjälp av ett interaktivt arbetssätt med implementering, testning och felsökning
- konstruera abstraktioner med varierande grad av stöd i det underliggande programmeringsspråket
- lösa programmeringsproblem genom att bryta ner det i delproblem
- konstruera rekursiva och iterativa algoritmer
Kursinnehåll
- Översiktlig introduktion till datavetenskap
- Grunder i programmering: uttryck, grundläggande datatyper, variabler, funktioner och kontrollstrukturer, filhantering, filformat, moduler
- Programspråket Python
- Användning av öppna dataresurser från webben
- Interaktiv och inkrementell programutveckling
- Testnings- och felsökningsmetodik
- Programmeringsparadigm: Funktionell, imperativ och objektorienterad programmering
- Abstraktion: Data- och programabstraktion
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen består av föreläsningar, lektioner och laborationer. Föreläsningar och lektioner behandlar begrepp och dess tillämpningar. På lektioner och laborationer övas förmåga och färdigheter att lösa programmeringsuppgifter. Kursens upplägg förutsätter hög studentaktivitet och självstudier utanför schemalagda tillfällen. Det rekommenderas att studenten har tillgång till egen bärbar dator under kursens gång.
Examination
LAB2 | Data- och programabstraktion/ intro till objektorientering | 3 hp | U, G |
LAB1 | Grunder i programmering och användning av datorsystem | 3 hp | U, G |
DAT1 | Datortentamen | 2 hp | U, 3, 4, 5 |
Betygsskala
Fyrgradig skala, LiU, U, 3, 4, 5Övrig information
Påbyggnadskurser: Programmering - tillämpning och datastrukturer. Data- och programstrukturer.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är ”Svenska” kan kursen ges i sin helhet på svenska eller delvis på engelska. Examinationsspråk är svenska, men delar av examinationen kan ske på engelska.
- Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
- Om undervisningsspråk är ”Svenska/Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska om studenter utan tidigare kunskap i svenska språket deltar. Examinationsspråk följer undervisningsspråk.
Övrigt
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.
Kursen är campusförlagd på den ort som anges för kurstillfället om inget annat anges under ”Undervisnings – och arbetsformer”. I en campusförlagd kurs kan dock enstaka moment på distans ingå.
Institution
Institutionen för datavetenskapKurslitteratur
Ordinarie litteratur
Böcker
- Skansholm, Jan, (2019) Python från början. Studentlitteratur.
ISBN: 9789144134932
Kompletterande litteratur
Böcker
- Lutz, Mark, (2013) Learning Python 5. ed. Sebastopol, Calif. : O'Reilly, 2013
ISBN: 9781449355739 - Zelle, John M., (2010) Python programming : an introduction to computer science 2nd ed. Sherwood, Or. : Franklin, Beedle & Associates, 2010
ISBN: 9781590282410 - Zelle, John M., (2017) Python Programming : An Introduction To Computer Science Third Edition. Franklin, Beedle & Associates, 2017.
ISBN: 9781590282755, 1590282752
Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
LAB2 | Data- och programabstraktion/ intro till objektorientering | 3 hp | U, G |
LAB1 | Grunder i programmering och användning av datorsystem | 3 hp | U, G |
DAT1 | Datortentamen | 2 hp | U, 3, 4, 5 |
Ordinarie litteratur
Böcker
ISBN: 9789144134932
Kompletterande litteratur
Böcker
ISBN: 9781449355739
ISBN: 9781590282410
ISBN: 9781590282755, 1590282752
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
X
|
Exempel och uppgifter med matematiska inslag |
||
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
X
|
X
|
|
DAT1
LAB1
LAB2
|
Programmering/datavetenskap |
|
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
X
|
|
|
Nämner arbetsflöden, metoder och verktyg relaterade till programmeringsaktiviteten på föreläsningar |
||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
X
|
|
|
Hur programmering kan användas i forsknings- och utvecklingsarbete. t.ex. för prototypning, modellering, analys |
||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
X
|
|
DAT1
LAB1
LAB2
|
Problemlösning med hjälp/inom programmering |
|
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
X
|
|
LAB1
LAB2
|
Förståelse av begrepp genom laborativt arbete |
|
2.3 Systemtänkande |
X
|
|
|
Möjligheter och konsekvenser av automatisering med mjukvara. |
||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
X
|
X
|
|
DAT1
LAB1
LAB2
|
Programmering och problemlösning. Förhållningssätt och förmåga att använda referensdokumentation och söka efter kunskap på webben. |
|
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
|
|||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
X
|
Laborationer genomförs i par |
||
3.2 Kommunikation |
|
|
X
|
Laborationer genomförs i par |
||
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
X
|
|
|
Effekter och möjligheter med mjukvara i ett digitaliserat samhälle |
||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
X
|
|
|
Introduktion till mjukvaruutveckling |
||
4.4 Att konstruera produkter och system |
X
|
|
|
Introduktion till mjukvaruutveckling |
||
4.5 Att realisera produkter och system |
X
|
X
|
|
Introduktion till mjukvaruutveckling, laborationer som exemplifierar användning av programmering i framtida yrkessituationer |
||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
X
|
|
|
Effekter och möjligheter med mjukvara i ett digitaliserat samhälle |
||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.