Programmeringsprojekt, 6 hp
Program Development Project, 6 credits
TDDI02
Huvudområde
DatateknikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Klas ArvidssonStudierektor eller motsvarande
Ahmed RezineUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 23 hRekommenderad självstudietid: 137 h
Kursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6IDAT | Högskoleingenjör i datateknik | 3 (HT 2017) | 1, 2 | 1, 1 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
DatateknikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Högskoleingenjör i datateknik
Särskild information
Kursen gick sista gången 2017, kursen är ersatt av TDDI17.
Förkunskapskrav
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
Rekommenderade förkunskaper
Färdigheter i att hantera Unix-lika system. Goda kunskaper i programmering och något (högre) programmeringsspråk. Kunskaper om datastrukturer och algoritmer.Lärandemål
Efter kursen ska deltagaren
- kunna redogöra för grundläggande begrepp och arbetsuppgifter inom Software Engineering
- kunna modellera och konstruera icke-triviala datorprogram
- kunna redogöra för ett projekts olika faser, och själv använda dessa vid planering
- i skrift och verbalt kunna beskriva ett programsystems krav, design och implementation, samt självständigt analysera och bedöma dessa
- kunna applicera givet projektarbetssätt i en mindre grupp
- kunna redogöra och analysera etiska aspekter relaterade till ämnesområdet
Kursinnehåll
Översikt över Software Engineering; grundläggande begrepp.
Projektarbete: planering, metodik, faser, milstolpar.
Dokumentframställning: krav- och designspecifikationer, användarhandledning, tekniskt dokument.
Muntlig presentation av design och av produkten.
Arbetsformerna är ganska fria och kräver god disciplin, men handledare ska vid behov styra och stödja arbetet.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen består dels av en teoridel, dels av en projektdel. Teoridelen ska ge de förkunskaper som behövs för att genomföra projektet, men också ge en allmän översikt av området Software Engineering. Teoridelen innehåller även ett seminarie där relaterade etiska aspekter diskuteras. Den andra delen av kursen, projektdelen, består av ett mindre programmeringsprojekt som ska genomföras i trepersonersgrupper. Under projektets gång ska ett antal dokument redovisas, och designen ska presenteras vid ett seminarium.
Kursen pågår hela höstterminen.
Examination
UPG1 | Aktivt deltagande på seminarie | 0.5 hp | U, G |
HEM1 | Hemtentamen | 1 hp | U, G |
PRA3 | Skriftliga och muntliga redovisningar av projektarbete | 4.5 hp | U, G |
Betygsskala
,Övrig information
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.
Institution
Institutionen för datavetenskapStudierektor eller motsvarande
Ahmed RezineExaminator
Klas ArvidssonKurshemsida och andra länkar
http://www.ida.liu.se/~TDDI02/Undervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 23 hRekommenderad självstudietid: 137 h
Kurslitteratur
D. Bell: Software Engineering for Students - A Programming Approach, 4th ed, Addison-Wesley, 2005.Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UPG1 | Aktivt deltagande på seminarie | 0.5 hp | U, G |
HEM1 | Hemtentamen | 1 hp | U, G |
PRA3 | Skriftliga och muntliga redovisningar av projektarbete | 4.5 hp | U, G |
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
X
|
|
X
|
UPG1
|
I: Databaser A: Programmering, datastrukturer, algoritmer |
|
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
X
|
|
UPG1
|
Industriell programvaruutveckling |
|
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
X
|
|
UPG1
|
Analysera krav och modellera mjukvara med avseende på realiserbarhet, testbarhet och måluppfyllelse |
|
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
|
|
|||
2.3 Systemtänkande |
|
X
|
|
UPG1
|
Söka/värdera/använda befintligt programbibliotek gruppera krav, indela system i moduler Prioritera och kompromissa för att uppfylla övergripande systemkrav |
|
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
X
|
|
UPG1
|
Tidplanering, initiativförmåga, kreativt och kritiskt tänkande, mm |
|
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
|
|||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
X
|
|
UPG1
|
Projektarbete |
|
3.2 Kommunikation |
|
X
|
|
UPG1
|
Löpande rapportering samt presentationsseminarier |
|
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
|
|
|||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
X
|
|
UPG1
|
Specificera systemmål, krav, arkitektur |
|
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
X
|
|
UPG1
|
Designa, konstruera ett mjukvarusystem |
|
4.5 Att realisera produkter och system |
|
X
|
|
UPG1
|
Implementera och testa ett mjukvarusystem |
|
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.