Konstruktion av inbyggda system, 4 hp
Embedded Systems Design, 4 credits
TDDI08
Huvudområde
DatateknikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Soheil SamiiStudierektor eller motsvarande
Martin SjölundUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 42 hRekommenderad självstudietid: 65 h
Tillgänglig för utbytesstudenter
JaKursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6IDAT | Högskoleingenjör i datateknik (Inbyggda system) | 6 (VT 2025) | 1 | 1 | Engelska | Linköping, Valla | O |
6IELK | Högskoleingenjör i elektronik | 6 (VT 2025) | 1 | 1 | Engelska | Linköping, Valla | V |
6IELK | Högskoleingenjör i elektronik (Inbyggda system) | 6 (VT 2025) | 1 | 1 | Engelska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
DatateknikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2FKursen ges för
- Högskoleingenjörsprogram i elektronik
- Högskoleingenjörsprogram i datateknik
Rekommenderade förkunskaper
Grundläggande kurser i datorarkitektur och programmering.
Lärandemål
Kursens mål är att ta upp specifika problem som berör design av komplexa inbyggda system. Moderna designmetodologier presenteras med tyngdpunkten på tidiga designfaser, såsom modellering, verifikation och systemnivåsyntes, vilket inte täcks av traditionella metoder.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- tillämpa moderna metoder och verktyg för design av inbyggda realtidssystem på systemnivå
- använda moderna verktyg för modellering, verifikation och simulering för design på systemnivå
- analysera specifika egenskaper hos tillämpningar och välja det mest lämpade modelleringssättet
- utvärdera följderna av designbeslut på systemnivå, beträffande systemets arkitektur, schemaläggning och mappning, för det slutliga systemets prestanda, kostnad och energiförbrukning
- beskriva den komplexa interaktion som äger rum mellan hårdvaruarkitektur och mjukvaruimplementation
- utforska designrymden med hjälp av en simuleringsmiljö på systemnivå
Kursinnehåll
Inbyggda system och deras design, designflödet, specifikation och
modellering av inbyggda system, simulering och uppskattning, arkitekturer för inbyggda system, mappning och schemaläggning.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen består av en serie föreläsningar, lektioner och laborationer.
Examination
DIT1 | Digital salstentamen | 2.5 hp | U, 3, 4, 5 |
LAB2 | En laborationskurs | 1.5 hp | U, G |
Betygsskala
Fyrgradig skala, LiU, U, 3, 4, 5Övrig information
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är ”Svenska” kan kursen ges i sin helhet på svenska eller delvis på engelska. Examinationsspråk är svenska, men delar av examinationen kan ske på engelska.
- Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
- Om undervisningsspråk är ”Svenska/Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska om studenter utan tidigare kunskap i svenska språket deltar. Examinationsspråk följer undervisningsspråk.
Övrigt
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.
Kursen är campusförlagd på den ort som anges för kurstillfället om inget annat anges under ”Undervisnings – och arbetsformer”. I en campusförlagd kurs kan dock enstaka moment på distans ingå.
Institution
Institutionen för datavetenskapKurslitteratur
Peter Marwedel: "Embedded System Design", Springer, 2nd edition, 2011Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
DIT1 | Digital salstentamen | 2.5 hp | U, 3, 4, 5 |
LAB2 | En laborationskurs | 1.5 hp | U, G |
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
X
|
|||
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
|
X
|
|||
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
X
|
|
DIT1
LAB2
|
||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
X
|
X
|
X
|
LAB2
|
||
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
X
|
|
LAB2
|
||
2.3 Systemtänkande |
|
X
|
|
DIT1
LAB2
|
||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
X
|
X
|
X
|
LAB2
|
||
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
|
|||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
X
|
|||
3.2 Kommunikation |
|
|
|
|||
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
X
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
X
|
|
|
|||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
X
|
|
DIT1
LAB2
|
||
4.4 Att konstruera produkter och system |
X
|
|
X
|
|||
4.5 Att realisera produkter och system |
X
|
|
X
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.