Marknadskommunikation och analys, 6 hp
Market Communication and Analysis, 6 credits
TEAE14
Huvudområde
Grafisk design och kommunikationUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Thomas RosenfallStudierektor eller motsvarande
Daniel EllströmUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 48 hRekommenderad självstudietid: 112 h
Kursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6KFTL | Flygtransport och logistik, kandidatprogram | 4 (VT 2023) | 2 | 3 | Svenska | Norrköping, Norrköping | V |
6KGDK | Grafisk design och kommunikation, kandidatprogram | 2 (VT 2023) | 2 | 3 | Svenska | Norrköping, Norrköping | O |
6KLOG | Samhällets logistik, kandidatprogram | 4 (VT 2023) | 2 | 3 | Svenska | Norrköping, Norrköping | V |
Huvudområde
Grafisk design och kommunikationUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XSärskild information
Kan ej ingå i examen tillsammans med TEIE56.
Kursen ges för
- Kandidatprogram i flygtransport och logistik
- Kandidatprogram i samhällets logistik
- Kandidatprogram i grafisk design och kommunikation
Rekommenderade förkunskaper
Användarupplevelse och interaktionsdesign
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Förklara och tillämpa centrala modeller inom marknadsföring och marknadskommunikation
- Analysera företags erbjudande, deras marknadskommunikation och deras omvärld ur ett marknadsföringsperspektiv
- Tillämpa grundläggande färdigheter i att skriva vetenskaplig rapport inom marknadsföringsområdet
- Muntligt och skriftligt kommunicera marknadsföringsorienterade analyser och resonemang
Kursinnehåll
Det centrala i kursen är hur ett företag eller en organisation skall agera mot och kommunicera med marknaden. Innehållet omfattar bland annat: att förstå vad ett erbjudande är och hur marknadskommunikation kan se ut, hur företagets omvärld påverkar deras erbjudande och marknadskommunikation, val av kundsegment att rikta ett erbjudande mot och analys av vilka kundsegment befintliga företag riktar sig mot, hur kunders köpbeteende påverkar utformningen av erbjudandet och marknadskommunikationen, samt hur företags marknadsföring kan förstås ur ett ekonomiskt, miljömässigt och socialt hållbarhetsperspektiv.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen har det genomgående temat marknadsplanering med inriktning mot marknadskommunikation. Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och ett handlett projektarbete som görs i grupp och går ut på att analysera ett företags eller varumärkes marknadskommunikation. Projektarbetet och seminarierna utgör en del av examinationen. Examination sker även genom ett antal individuella uppgifter/duggor under kursens gång.
Examination
TEN1 | Skriftlig tentamen | 4 hp | U, 3, 4, 5 |
PRA2 | Projektuppgift och seminarier som genomförs i grupp | 2 hp | U, G |
Betygsskala
Fyrgradig skala, LiU, U, 3, 4, 5Övrig information
Påbyggnadskurser: Varumärke och värdeskapande
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är ”Svenska” kan kursen ges i sin helhet på svenska eller delvis på engelska. Examinationsspråk är svenska, men delar av examinationen kan ske på engelska.
- Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
- Om undervisningsspråk är ”Svenska/Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska om studenter utan tidigare kunskap i svenska språket deltar. Examinationsspråk följer undervisningsspråk.
Övrigt
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.
Kursen är campusförlagd på den ort som anges för kurstillfället om inget annat anges under ”Undervisnings – och arbetsformer”. I en campusförlagd kurs kan dock enstaka moment på distans ingå.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingKurslitteratur
Böcker
- Fahy, John, Jobber, David, Foundations of marketing Senaste upplagan (som finns tillgänglig senast 8 v innan kursstart)
Övrigt
Möjliga tillägg i form av artiklar.
Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
TEN1 | Skriftlig tentamen | 4 hp | U, 3, 4, 5 |
PRA2 | Projektuppgift och seminarier som genomförs i grupp | 2 hp | U, G |
Böcker
Övrigt
Möjliga tillägg i form av artiklar.
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
X
|
|
TEN1
PRA2
|
Projektrapport, muntlig redovisning, skriftlig rapport, tentamen |
|
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
X
|
|
|
Marknadsanalytisk metod |
||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
X
|
|
|
Varumärken |
||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
X
|
|
TEN1
PRA2
|
Projektrapport, muntlig redovisning, skriftlig rapport, tentamen |
|
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
X
|
|
TEN1
PRA2
|
Projektrapport, muntlig redovisning, skriftlig rapport, tentamen |
|
2.3 Systemtänkande |
|
X
|
|
TEN1
PRA2
|
Projektrapport, muntlig redovisning, skriftlig rapport, tentamen |
|
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
X
|
|
TEN1
PRA2
|
Projektrapport, muntlig redovisning, skriftlig rapport, tentamen |
|
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
X
|
|
TEN1
PRA2
|
Projektrapport, muntlig redovisning, skriftlig rapport, tentamen |
|
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
X
|
X
|
PRA2
|
Projektrapport, muntlig redovisning. A: tidigare kurser |
|
3.2 Kommunikation |
|
X
|
|
PRA2
|
Projektrapport, muntlig redovisning |
|
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
X
|
|
|
Hållbarhet |
||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
X
|
|
|
PRA2
|
Marknadsplanens affärsmässiga villkor |
|
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
|
|
|||
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
|
|||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.