Projekt i kemisk analysteknik, 6 hp

Project in Chemical Analysis Engineering, 6 credits

TFKI19

Kursen är nedlagd. Gavs sista gången HT 2023. Ersätts av NKEC78.

Huvudområde

Kemiteknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Johan Dahlén

Studierektor eller motsvarande

Magdalena Svensson

Undervisningstid

Preliminär schemalagd tid: 59 h
Rekommenderad självstudietid: 101 h
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Period Block Språk Ort/Campus VOF
6IKEA Högskoleingenjör i kemisk analysteknik 5 (HT 2017) 2 1+2 Svenska Linköping, Valla O

Huvudområde

Kemiteknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2X

Kursen ges för

  • Högskoleingenjör i kemisk analysteknik

Förkunskapskrav

OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.

Rekommenderade förkunskaper

Allmän kemi, Ingenjörsprokjekt, Oorganisk kemi, Biokemi, Organisk analytisk kemi

Lärandemål

I kursen genomförs ett projektarbete av praktisk karaktär, i vilket ett kemiskt analytiskt problem skall lösas. Kursen mål är att ge studenterna praktisk färdighet angående hur ett projekt planeras, genomförs och följs upp. Detta omfattar såväl övergripande planering av projektaktiviteter som mer detaljerad planering och genomförande av laboratoriearbete. Kursen skall vidare stärka studenternas förmåga att självständigt applicera de analystekniker som avhandlats i tidigare kurser i analytisk kemi. Projektet skall leverera en skriftlig rapport och en muntlig presentation på engelska. Efter avslutad kurs skall studenterna kunna följande:

  • Genomföra en projektplanering med syfte att nå ett projektmål
  • Analysera och strukturera problem
  • Söka upp och tillägna sig kompletterande kunskaper
  • Tillämpa kunskaper från tidigare kurser, i synnerhet kurser i kemisk analysteknik, statistik och projektplanering
  • Ta initiativ och finna kreativa lösningar
  • Redovisa resultat muntligt och skriftligt på engelska

Kursinnehåll

Projektkursen organiseras i projektgrupper om 4-6 studenter, vilka genomför ett antal projekt med förankring till kemisk analystekniks profiler. Projekten kan vara forskningsorienterade, mer applikationsnära eller av utredande karaktär. Projektet kan också utgöras av en litteraturstudie. Kravspecifikation och projektplan utgör arbetets första del. Planering och utförande av experiment samt utvärdering av data och dokumentering av projektresultaten utgör projektets andra del. Uppgiften väljs i samråd med handledare och skall vara av sådan karaktär att kunskaper erhållna inom ramen för genomgångna kurser nyttjas. Arbetet skall bedrivas självständigt med viss handledning. Redovisning sker på engelska.

Undervisnings- och arbetsformer

Projektarbete. I slutet av kursen presenterar studenterna sina projektresultat på engelska under ett seminarium.

Examination

PRA1Projekt, muntlig och skriftlig redovisning6 hpU, G
På kursen ges betyg Underkänd/Godkänd.

För att starta projektet krävs att laborationsmomentet i NKEC16 är godkänt. Om man inte klarat laborationsmomentet förutsätts man lösa en kompletterande uppgift, som tillhandahålls av kursansvarig för NKEC16.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Övrig information

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt. 

Institution

Institutionen för fysik, kemi och biologi

Studierektor eller motsvarande

Magdalena Svensson

Examinator

Johan Dahlén

Undervisningstid

Preliminär schemalagd tid: 59 h
Rekommenderad självstudietid: 101 h

Kurslitteratur

Utdelat material från institutionen (IFM).
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
PRA1 Projekt, muntlig och skriftlig redovisning 6 hp U, G
På kursen ges betyg Underkänd/Godkänd.

För att starta projektet krävs att laborationsmomentet i NKEC16 är godkänt. Om man inte klarat laborationsmomentet förutsätts man lösa en kompletterande uppgift, som tillhandahålls av kursansvarig för NKEC16.

Kursplan

För varje kurs finns en kursplan. I kursplanen anges kursens mål och innehåll samt de särskilda förkunskaper som erfordras för att den studerande skall kunna tillgodogöra sig undervisningen.

Schemaläggning

Schemaläggning av kurser görs efter, för kursen, beslutad blockindelning. För kurser med mindre än fem deltagare, och flertalet projektkurser läggs inget centralt schema.

Avbrott på kurs

Enligt rektors beslut om regler för registrering, avregistrering samt resultatrapportering (Dnr LiU-2015-01241) skall avbrott i studier registreras i Ladok. Alla studenter som inte deltar i kurs man registrerat sig på är alltså skyldiga att anmäla avbrottet så att kursregistreringen kan 
tas bort. Avanmälan från kurs görs via webbformulär, www.lith.liu.se/for-studenter/kurskomplettering?l=sv. 

Inställd kurs

Kurser med få deltagare ( < 10) kan ställas in eller organiseras på annat sätt än vad som är angivet i kursplanen. Om kurs skall ställas in eller avvikelse från kursplanen skall ske prövas och beslutas detta av programnämnden. 

Föreskrifter rörande examination och examinator 

Se särskilt beslut i regelsamlingen: http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/622678 

Examination

Tentamen

Skriftlig och muntlig tentamen ges minst tre gånger årligen; en gång omedelbart efter kursens slut, en gång i augustiperioden samt vanligtvis i en av omtentamensperioderna. Annan placering beslutas av programnämnden.

Principer för tentamensschemat för kurser som följer läsperioderna:

  • kurser som ges Vt1 förstagångstenteras i mars och omtenteras i juni och i augusti
  • kurser som ges Vt2 förstagångstenteras i maj och omtenteras i augusti och i oktober
  • kurser som ges Ht1 förstagångstenteras i oktober och omtenteras i januari och augusti
  • kurser som ges Ht2 förstagångstenteras i januari och omtenteras i påsk och i augusti 

Tentamensschemat utgår från blockindelningen men avvikelser kan förekomma främst för kurser som samläses/samtenteras av flera program.

  • För kurser som av programnämnden beslutats vara vartannatårskurser ges tentamina 3 gånger endast under det år kursen ges.
  • För kurser som flyttas eller ställs in så att de ej ges under något eller några år ges tentamina 3 gånger under det närmast följande året med tentamenstillfällen motsvarande dem som gällde före flyttningen av kursen.
  • Har undervisningen upphört i en kurs ges under det närmast följande året tre tentamina samtidigt som tentamen ges i eventuell ersättningskurs, alternativt i samband med andra omtentamina. Dessutom ges tentamen ytterligare en gång under det därpå följande året om inte programnämnden föreskriver annat.
  • Om en kurs ges i flera perioder under året (för program eller vid skilda tillfällen för olika program) beslutar programnämnden/programnämnderna gemensamt om placeringen av och antalet omtentamina. 

Anmälan till tentamen

För deltagande i tentamina krävs att den studerande gjort förhandsanmälan i Studentportalen under anmälningsperioden, dvs tidigast 30 dagar och senast 10 dagar före tentamensdagen. Anvisad sal meddelas fyra dagar före tentamensdagen via e-post. Studerande, som inte förhandsanmält sitt deltagande riskerar att avvisas om plats inte finns inom ramen för tillgängliga skrivningsplatser.

Teckenförklaring till tentaanmälningssystemet:
  ** markerar att tentan ges för näst sista gången
  * markerar att tentan ges för sista gången 

Ordningsföreskrifter för studerande vid tentamensskrivningar

Se särskilt beslut i regelsamlingen: http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/622682

Plussning

Vid Tekniska högskolan vid LiU har studerande rätt att genomgå förnyat prov för högre betyg på skriftliga tentamina samt datortentamina, dvs samtliga provmoment med kod TEN och DAT. På övriga examinationsmoment ges inte möjlighet till plussning, om inget annat anges i kursplan.

Andra examinationsformer

För regler för omprov vid andra examinationsformer än skriftliga tentamina hänvisas till LiU-föreskrifterna för examination och examinator, http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/622678. 

Försök till vilseledande

Vid grundad misstanke om att en student försökt vilseleda vid examination eller när en studieprestation ska bedömas ska enligt Högskoleförordningens 10 kapitel examinator anmäla det vidare till universitetets disciplinnämnd. Möjliga konsekvenser för den studerande är en avstängning från studierna eller en varning. För mer information se www.liu.se/disciplinnamnden.

Betyg

Företrädesvis skall betygen underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4) och med beröm godkänd (5) användas. Kurser som styrs av tekniska fakultetsstyrelsen fastställt tentamensschema skall därvid särskilt beaktas.

  1. Kurser med skriftlig tentamen skall ge betygen (U, 3, 4, 5).
  2. Kurser med stor del tillämpningsinriktade moment såsom laborationer, projekt eller grupparbeten får ges betygen underkänd (U) eller godkänd (G).

Examinationsmoment

  1. Skriftlig tentamen (TEN) skall ge betyg (U, 3, 4, 5).
  2. Examensarbete samt självständigt arbete ger betyg underkänd (U) eller godkänd (G).
  3. Examinationsmoment som kan ge betygen underkänd (U) eller godkänd (G) är laboration (LAB), projekt (PRA), kontrollskrivning (KTR), muntlig tentamen (MUN), datortentamen (DAT), uppgift (UPG).
  4. Övriga examinationsmoment där examinationen uppfylls framför allt genom aktiv närvaro som annat (ANN), basgrupp (BAS) eller moment (MOM) ger betygen underkänd (U) eller godkänd (G).

Rapportering av den studerandes examinationsresultat sker på respektive institution.

Regler

Universitetet är en statlig myndighet vars verksamhet regleras av lagar och förordningar, exempelvis Högskolelagen och Högskoleförordningen. Förutom lagar och förordningar styrs verksamheten av ett antal styrdokument. I Linköpings universitets egna regelverk samlas gällande beslut av regelkaraktär som fattats av universitetsstyrelse, rektor samt fakultets- och områdesstyrelser. 

LiU:s regelsamling angående utbildning på grund- och avancerad nivå nås på http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/Innehall/Utbildning_pa_grund-_och_avancerad_niva. 

Utdelat material från institutionen (IFM).
I = Introducera, U = Undervisa, A = Använda
I U A Moduler Kommentar
1. ÄMNESKUNSKAPER
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen
X
X
PRA1
Utveckling av analytiska metoder
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen
X
X
PRA1
Appararat tekniskt kunnande
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen
X
PRA1
Vetenskapliga tidskrifter
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen

                            
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete

                            
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning
X
X
PRA1
Genomförande av projekt
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning
X
X
PRA1
Genomförande av projekt
2.3 Systemtänkande
X
X
PRA1
Försöksplanering
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande
X
PRA1
Projekt research
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande
X
PRA1
Projekt research
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA
3.1 Arbete i grupp
X
X
PRA1
Projektarbete i grupp
3.2 Kommunikation
X
X
PRA1
Muntlig redovisning
3.3 Kommunikation på främmande språk
X
X
PRA1
Skriftlig och muntlig presentation på engelska
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling
X
X
PRA1
Miljökemiska aspekter
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor

                            
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system
X
X
X
PRA1
Projekt planering
4.4 Att konstruera produkter och system
X
X
X
PRA1
Utveckla analysmetodik
4.5 Att realisera produkter och system

                            
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system

                            
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling
X
Miljöaspekter
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling
X
Val av mätmetoder
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt
X
X
PRA1
Planera utvecklingsprojekt
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt
X
X
PRA1
Experimentellt genomförda projekt
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt
X
X
PRA1
Skriftlig och muntlig redovisning

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.