Mångfald och genus inom applikationsutveckling, 4 hp
Diversity and Gender in Application Development, 4 credits
TGTU82
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Ericka JohnsonStudierektor eller motsvarande
Maria EidenskogUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 26 hRekommenderad självstudietid: 81 h
Kursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6CITE | Civilingenjör i informationsteknologi | 3 (HT 2020) | 1, 2 | 1, 1 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Civilingenjörsprogram i informationsteknologi
Förkunskapskrav
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
Rekommenderade förkunskaper
Ett års studier på civilingenjörsutbildning eller motsvarande samt viss kunskap om programmering och systemutveckling. För att kunna genomföra examinationen i kursen måste studenterna antingen gå kursen Design och utveckling av interaktiva system parallellt, eller ha tidigare eller pågående erfarenhet från design av gränssnitt för mjukvara liknande den i Design och utveckling av interaktiva system samt erfarenhet från grupparbeten/projekt i större grupper än 2 studenter (t ex basgruppsarbete, projektarbeten eller liknande).
Lärandemål
Efter fullgjord kurs ska studenten kunna:
- Beskriva, förklara och kritiskt analysera genusrelationer med koppling till teknisk design och utveckling (moment 1).
- Skriftligt utreda, analysera och problematisera könspolitiska frågeställningar som uppstår i virtuella sammanhang (moment 2).
- Beskriva och muntligt diskutera över samspelet mellan genus, ras, klass och tekniska utbildningar och arbetsplatser ur ett historiskt perspektiv (moment 3).
- Tillämpa en problematiserande teknikanalys utifrån ett genusperspektiv samt knyta dessa insikter till frågor rörande yrkeslivet (moment 3).
Kursinnehåll
Kursen ska ge 2:a års IT studenter en förståelse av rollen genus och mångfald har i applikationsutvecklingen samt i utbildningen och på arbetsplatsen. Den har tre moment och varje moment innehåller en till två föreläsningar, ett seminarium samt en till två lektionsövningar. Studenterna kommer att presenteras för följande idéer: att genus och identitet är en livsupplevelse och den påverkar hur och vad vi vet om världen; identitet, inklusive genus, är något som görs, och därmed är flexibelt, icke-binärt, och tid- och platsberoende; IT arbetsplatser har historiska kvarlevor som även påverkar genus; och att den virtuella världen har reella konsekvenser för hur olika människor upplever dem.
De tre kursmomenten är:
- Moment 1: genus, mångfald och design
- Moment 2: Mångfald och genus i en virtuell verklighet
- Moment 3: Mångfald och genus i samhället
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen är uppbyggd kring föreläsningar, lektionsövningar och seminarier fördelade över kursens tre teman, samt skriftliga rapporter. Aktivt deltagande i kursmomenten krävs för godkänt betyg. Individuella skriftliga inlämningar ligger till grund för högre betyg.
Kursen tillämpar problembaserat lärande med basgruppsarbete och studentstyrt lärande. Basgruppsarbetet samordnas genom kursen Design och utveckling av interaktiva system.
Examination
UPG2 | Individuella uppgifter | 3 hp | U, 3, 4, 5 |
UPG1 | Inlämningsuppgifter i grupp | 1 hp | U, G |
Betygsskala
Fyrgradig skala, LiU, U, 3, 4, 5Övrig information
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är Svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är Svenska/Engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska eller engelska.
- Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Övrigt
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.
Institution
Institutionen för TemaStudierektor eller motsvarande
Maria EidenskogExaminator
Ericka JohnsonUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 26 hRekommenderad självstudietid: 81 h
Kurslitteratur
Böcker
- Wachter-Boettcher, Sara, (2017) Technically Wrong: Sexist Apps, Biased Algorithms, and Other Threats of Toxic Tech W. W. Norton and Company
Övrig kurslitteratur och artiklar enligt Lisam.
Övrigt
Meddelas senare.
Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UPG2 | Individuella uppgifter | 3 hp | U, 3, 4, 5 |
UPG1 | Inlämningsuppgifter i grupp | 1 hp | U, G |
Böcker
Övrig kurslitteratur och artiklar enligt Lisam.
Övrigt
Meddelas senare.
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
|
X
|
UPG1
UPG2
|
Exempel hämtas från design av tekniska produkter, i synnerhet IT-system, och studenterna förväntas förstå dessa. Uppgifterna innefattar även analys av tekniska system. |
|
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
X
|
X
|
|
Beskriva, förklara samt kritiskt reflektera kring begrepp och utmaningar inom genus- och mångfaldsfrågor kopplade till yrket som IT-ingenjör och applikationsutveckling. |
||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
X
|
X
|
|
UPG1
UPG2
|
Undervisningen bygger på aktuell forskning om mångfald och genus inom teknikstudier |
|
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
X
|
X
|
UPG1
UPG2
|
Undervisningen och examinationen har fokus på ett kritiskt och analytiskt perspektiv på rådande samhällsnormer. |
|
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
X
|
|
Seminarier bygger på utforskande övningar och kritiskt reflekterande kring normer |
||
2.3 Systemtänkande |
|
X
|
|
UPG1
UPG2
|
Mångfald-, genus- och tillgänglighetsaspekter, som en del av systemtänkande i samhället, undervisas och examineras i kursen. |
|
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
X
|
X
|
UPG1
UPG2
|
Individuella förhållningssätt och förmåga att analysera och diskutera mångfald, genus och tillgänglighet undervisas och examineras i kursen. |
|
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
X
|
X
|
UPG1
UPG2
|
Mångfald-, genus- och tillgänglighetsaspekter, i relation till utbildningen och den framtida professionen och arbetsplatsen, undervisas och examineras i kursen. |
|
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
X
|
UPG1
|
Grupparbete |
|
3.2 Kommunikation |
|
|
X
|
UPG2
|
Examinationen sker genom aktivt deltagande i diskussioner och seminarier, samt inlämning av individuella skriftliga rapporter. |
|
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
X
|
Viss kurslitteratur på engelska förekommer. |
||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
X
|
X
|
|
UPG1
UPG2
|
Mångfald-, genus- och tillgänglighetsaspekter, som en del av vårt samhälle, undervisas och examineras i kursen. |
|
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
X
|
|
|
Mångfald och genus på arbetsplatser introduceras i kursen. |
||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
|
|
|||
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
X
|
|
UPG1
UPG2
|
Mångfald-, genus- och tillgänglighetsaspekter sätts i relation till systemdesign och utveckling. Examinationen innefattar analys av dessa aspekter i egen systemutveckling. |
|
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
X
|
|
|
Mångfald-, genus- och tillgänglighetsaspekter sätts i relation till användning av system, t ex virtuella verkligheter. |
||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.