Matematik, vetenskap och samhälle, 6 hp
Mathematics, Science and Society, 6 credits
TGTU98
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Harald WiltscheStudierektor eller motsvarande
Darcy ParksUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 30 hRekommenderad självstudietid: 130 h
Kursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6KMAT | Matematik, kandidatprogram | 4 (VT 2024) | 2 | 4 | Svenska | Linköping, Valla | O |
6MMAT | Matematik, masterprogram | 2 (VT 2024) | 2 | 4 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1FSärskild information
Får ej ingå i examen tillsammans med TGTU76, TGTU83 eller TGTU95.
Kursen ges för
- Kandidatprogram i matematik
- Masterprogram i matematik
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- redogöra för vetenskapsteoretiska problem
- redogöra för grundläggande begrepp inom matematikens filosofi
- föra en principiell diskussion om metodval inom vetenskapen
- analysera centrala teorier och skolbildningar inom det vetenskapsteoretiska området
- beskriva matematikens historiska utveckling
- diskutera matematikens roll i samhället i ett internationellt perspektiv och ett genusperspektiv
Kursinnehåll
Under kursen lär sig studenten att arbeta med vetenskapsteoretiska begrepp som lag, hypotes, hypotesprövning, induktivism och förklaringar. Kursen koncentrerar sig till diskussioner som förts under de senaste hundra åren om vetenskapens natur.
Kursen behandlar matematikens historia med fokus på utvecklingen av centrala matematiska idéer, begrepp och metoder. Kursinnehållet täcker översiktligt hur matematiken utvecklats med avstamp och nedslag i matematiken i Egypten, Babylonien, Grekland såväl som de arabiska och indiska matematiska skolorna. Speciellt behandlas algebrans, ekvationernas, kalkylens och analysens utveckling. Kursen ger också olika perspektiv på matematikens roll i samhället.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursens schemalagda moment består av föreläsningar och seminarier.
Examination
HEM1 | Hemtentamen | 5 hp | U, G |
UPG1 | Obligatoriska seminarier | 1 hp | U, G |
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är ”Svenska” kan kursen ges i sin helhet på svenska eller delvis på engelska. Examinationsspråk är svenska, men delar av examinationen kan ske på engelska.
- Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
- Om undervisningsspråk är ”Svenska/Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska om studenter utan tidigare kunskap i svenska språket deltar. Examinationsspråk följer undervisningsspråk.
Övrigt
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.
Kursen är campusförlagd på den ort som anges för kurstillfället om inget annat anges under ”Undervisnings – och arbetsformer”. I en campusförlagd kurs kan dock enstaka moment på distans ingå.
Institution
Institutionen för TemaKurslitteratur
Kompletterande litteratur
Böcker
- Johansson, Lars-Göran, (2018) Introduktion till vetenskapsteorin. Fjärde upplagan Stockholm : Bokförlaget Thales, [2018]
ISBN: 9789172351141 - Potochnik, Angela, Colombo, Matteo, Wright, Cory, (2019) Recipes for science : an introduction to scientific methods and reasoning. New York, NY : Routledge, Taylor & Francis Group, 2019
ISBN: 9781138920729, 113892072X, 9781138920736, 1138920738
Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
HEM1 | Hemtentamen | 5 hp | U, G |
UPG1 | Obligatoriska seminarier | 1 hp | U, G |
Kompletterande litteratur
Böcker
ISBN: 9789172351141
ISBN: 9781138920729, 113892072X, 9781138920736, 1138920738
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
X
|
X
|
Redogöra för vetenskapsteoretiska problem |
||
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
X
|
|
Redogöra för grundläggande begrepp inom matematikens filosofi. Vetenskapsteoretiska begrepp som lag, hypotes, hypotesprövning, induktivism och förklaringar |
||
2.3 Systemtänkande |
X
|
|
|
Matematikens roll i andra vetenskaper |
||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
X
|
X
|
Kritiskt tänkande m a p exempelvis metodval |
||
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
|
|||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
X
|
UPG1
|
Grupputveckling |
|
3.2 Kommunikation |
X
|
X
|
X
|
HEM1
UPG1
|
Muntlig framställning |
|
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
|
|
|||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
|
|
|||
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
|
|||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
X
|
|
Beskriva matematikens historiska utveckling Diskutera matematikens roll i samhället i ett internationellt perspektiv och ett genusperspektiv |
||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
X
|
X
|
|
I: Orientering om forskningsetiska frågor? U: Diskutera metodval inom vetenskapen |
||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.