Hållbar utveckling och företagande, 6 hp
Corporate Sustainability Management, 6 credits
TKMJ51
Huvudområde
Energi- och miljöteknikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Jonas AmmenbergStudierektor eller motsvarande
Carina SundbergUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 38 hRekommenderad självstudietid: 122 h
Kursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6CIII | Civilingenjör i industriell ekonomi | 3 (HT 2017) | 1 | 2 | Svenska | Linköping, Valla | O |
6CIEI | Civilingenjör i industriell ekonomi - internationell, franska | 3 (HT 2017) | 1 | 2 | Svenska | Linköping, Valla | O |
6CIEI | Civilingenjör i industriell ekonomi - internationell, japanska | 3 (HT 2017) | 1 | 2 | Svenska | Linköping, Valla | O |
6CIEI | Civilingenjör i industriell ekonomi - internationell, kinesiska | 3 (HT 2017) | 1 | 2 | Svenska | Linköping, Valla | O |
6CIEI | Civilingenjör i industriell ekonomi - internationell, spanska | 3 (HT 2017) | 1 | 2 | Svenska | Linköping, Valla | O |
6CIEI | Civilingenjör i industriell ekonomi - internationell, tyska | 3 (HT 2017) | 1 | 2 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
Energi- och miljöteknikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Civilingenjör i industriell ekonomi
- Civilingenjör i industriell ekonomi - internationell
Särskild information
Får ej ingå i examen samtidigt som TKMJ15, TKMJ24 eller TKMJ28.
Rekommenderade förkunskaper
Allmäntekniska kunskaper under det första studieåret på teknisk högskola samt gymnasiets kemi.
Lärandemål
Syftet med kursen är att studenten skall utveckla kunskap om organisationers hållbarhetsarbete, med fokus på företag. Vidare berör kursen viktiga förutsättningar i organisationernas omvärld som påverkar hållbarhetsfrågor och arbetet med dessa. Kursen skall framförallt leda till kunskaper om strategier och verktyg som är väsentliga för hållbarhetsarbete.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Beskriva centrala hållbarhetsproblem som kursen behandlar; vad som orsakar dem, deras betydande effekter, samt översiktligt hur de utvecklats över tiden och troliga/möjliga framtida scenarier.
- Tillämpa ovanstående kunskaper vid verklighetsbaserade fallstudier som gäller miljösituationen, tekniska system samt organisationer.
- Redogöra för viktiga strategier, koncept, metoder och övriga komponenter i organisationers hållbarhetsarbete, klargöra hur de förhåller sig till varandra samt varför de är viktiga i ett företags- och samhällsperspektiv.
- Redogöra för hållbarhetsarbetet enligt ovan, men också för hur de olika komponenternas utformning och tillämpning påverkar hållbarhetsarbetets effektivitet. Detta gäller speciellt vanliga komponenter i system för hållbarhetsstyrning av företag.
- Redogöra för viktiga krav, drivkrafter och hinder gällande företags och delvis andra organisationers hållbarhetsarbete, samt hur dessa kan hanteras.
- Tillämpa kunskaperna ovan genom att på en övergripande nivå kritiskt analysera företags/organisationers valda strategier och tillvägagångssätt för sitt hållbarhetsarbete, exempelvis utifrån aktuell påverkan, interna förutsättningar samt marknadens krav och möjligheter.
- Föreslå väl motiverade åtgärder för företag/organisationer när det gäller hållbarhetsarbete.
- Skriva om hållbar utveckling och företagande (med fokus på kursinnehållet och en studerad organisation) på engelska av god kvalitet, inom ramarna för en teknisk rapport med ett vetenskapligt förhållningssätt.
Kursinnehåll
Kursen är uppdelad i tre delar:
- Introduktion till hållbar utveckling
- Hållbarhetsstrategisk omvärldsanalys
- Hållbarhetsstrategiskt arbete inom företag
Följande nyckelord exemplifierar innehållet: hållbar utveckling; miljöproblem; miljöhistoria; tekniska system och miljöfrågor; breda systemperspektiv; hållbarhetspolitik, lagstiftning; miljöekonomi; etik, affärsetik; hållbarhetsstrategiskt arbete; verktyg i hållbarhetsarbetet; ledningssystem och hållbarhet; kommersiellt hållbarhetsarbete; hållbara affärsmodeller; organisation, lärande och utveckling.
Undervisnings- och arbetsformer
En viktig del handlar om orientering inom hållbart företagande (corporate sustainability management), inklusive att introducera väsentliga begrepp och koncept. För detta ändamål är föreläsningar och kurslitteratur centrala. Två obligatoriska uppgifter kompletterar, för att bidra till aktivitet och tillämpning. Uppgifterna genomförs gruppvis. Det handlar dels om en miljörelaterad fallstudie (Upg 1) och dels om ett projekt där företags hållbarhetsarbete studeras (Upg 2). Uppgifterna innefattar skriftlig (även på engelska) och muntlig redovisning. För att underlätta och kunna bedöma grupparbetet ingår obligatoriska schemalagda moment (t ex seminarier, handlednings- och/eller redovisningstillfällen) samt självvärdering.
Examination
TEN1 | Skriftlig tentamen | 3.5 hp | U, 3, 4, 5 |
UPG2 | Gruppuppgift | 2 hp | U, G |
UPG1 | Gruppuppgift | 0.5 hp | U, G |
Betygsskala
Fyrgradig skala, LiU, U, 3, 4, 5Övrig information
Påbyggnadskurser:
Industriell ekologi, Resurseffektiva produkter och produktion, Biofuels for Transportation, m fl
Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingStudierektor eller motsvarande
Carina SundbergExaminator
Jonas AmmenbergUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 38 hRekommenderad självstudietid: 122 h
Kurslitteratur
Ammenberg, J., 2012, Miljömanagement. Studentlitteratur. Lund.Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
TEN1 | Skriftlig tentamen | 3.5 hp | U, 3, 4, 5 |
UPG2 | Gruppuppgift | 2 hp | U, G |
UPG1 | Gruppuppgift | 0.5 hp | U, G |
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
|
|
|||
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
|
|
|||
2.3 Systemtänkande |
|
|
|
|||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
|
|
|||
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
|
|||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
|
|||
3.2 Kommunikation |
|
|
|
|||
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
|
|
|||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
|
|
|||
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
|
|||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.