Kandidatarbete produktutveckling, 18 hp
Bachelor Thesis - Product Development, 18 credits
TMKT82
Huvudområde
ProduktutvecklingUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Johan ÖlvanderStudierektor eller motsvarande
Peter HallbergUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 68 hRekommenderad självstudietid: 412 h
Kursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6CDPU | Civilingenjör i design och produktutveckling | 6 (VT 2017) | 1, 2 | 1, 1 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
ProduktutvecklingUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Civilingenjör i design och produktutveckling
Rekommenderade förkunskaper
För tillträde till kursen se LiTH:s generella regelverk för kandidatarbete inom Civilingenjörsprogram i studiehandboken.Projektarbetet förutsätter kunskaper i mekanik, hållfasthetslära, konstruktionsmaterial, produktionsteknik, maskinelement, CAD, industriell ekonomi, design, ergonomi, och produktutvecklingsmetodik.
Lärandemål
Kursen avser att utveckla den studerandes kunskaper om och förmåga att genomföra ett industrirelaterat produktutvecklingsprojekt och ge studenten en god syntesförmåga och goda kunskaper i operativ teknisk design och designers bidrag i produktframtagningsprocessen. Särskild vikt läggs vid att studenten ska förstå vilka viktiga delar som processen generellt består av och hur dessa påverkar varandra och därmed det slutliga resultatet. Vikt läggs även vid att studenten ska kunna dokumentera och kommunicera erhållna resultat och slutsatser. Efter kursen skall studenten kunna:
- Formulera frågeställningar samt avgränsa inom givna tidsramar.
- Systematiskt integrera de kunskaper som förvärvats under studietiden för att lösa ett produktutvecklingsprojekt.
- iTillämpa metod- och ämnesmässiga kunskaper från design och produktutvecklingsområdet så väl som det maskintekniska området.
- Skapa, analysera och utvärdera tekniska lösningar.
- Göra bedömningar med hänsyn till relevanta tekniska, sociala, ekonomiska, miljömässiga och etiska aspekter.
- iProfessionellt uttrycka sig skriftligt och muntligt.
- Tillgodogöra sig innehållet i relevant facklitteratur och relatera sitt arbete till den
- Kritiskt granska och diskutera resultatet av ett produktutvecklingsprojekt.
Kursinnehåll
Kursen tar upp olika moment i Integrerad produktutveckling så som:
- Affärsmodeller
- Kravspecifikation
- Konceptuellkonstruktion/design
- Utvärderingsmetodik
- Detaljerad konstruktion/design
- Brukaraspekter/human interface
- Materialval
- Produktionsaspekter/tillverknings metoder
- Miljö- och samhällsaspekter
- Produktionsplan
- Prototyp framställning
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen bedrivs i projektform där en större grupp studenter under en hel termin löser ett företagskopplat integrerat produktutvecklingsprojekt. Varje grupp har en huvudhandledare från universitetet och en handledare från det företag som tagit fram problemställningen. En pool av lärare från flera discipliner finns som stöd för projektet. Gruppen som helhet skall i en skriftlig rapport redovisa sitt resultat till företaget så väl som till examinator. Studenten skall dessutom i form av ett kandidatarbete rapportera en fördjupning kopplat till det övergripande projektet. Vidare förutsätts studenterna ta ett stort eget ansvar för projektets genomförande. Målen ovan skall inkluderas i samtliga examinationsmoment.
Kursen pågår hela vårterminen.
Examination
UPG3 | Reflektionsdokument | 2 hp | U, G |
UPG2 | Gemensam projektrapport | 4 hp | U, G |
UPG1 | Individuell skriftlig rapport | 12 hp | U, G |
Betygsskala
,Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingStudierektor eller motsvarande
Peter HallbergExaminator
Johan ÖlvanderKurshemsida och andra länkar
http://www.iei.liu.se/Undervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 68 hRekommenderad självstudietid: 412 h
Kurslitteratur
Ulrich & Eppinger (2008) Product Design and Development, McGraw Hill.Övrig litteratur bestäms individuellt för varje projektgrupp och student i samråd med examinator och handledare.
Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UPG3 | Reflektionsdokument | 2 hp | U, G |
UPG2 | Gemensam projektrapport | 4 hp | U, G |
UPG1 | Individuell skriftlig rapport | 12 hp | U, G |
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
X
|
UPG1
UPG2
|
||
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
X
|
X
|
UPG1
UPG2
|
||
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
UPG1
UPG2
|
||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
X
|
X
|
|||
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
X
|
X
|
UPG1
UPG2
|
||
2.3 Systemtänkande |
|
X
|
X
|
UPG1
UPG2
|
||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
X
|
|
UPG1
UPG3
|
||
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
X
|
|
UPG1
UPG2
UPG3
|
||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
X
|
X
|
UPG2
UPG3
|
||
3.2 Kommunikation |
|
|
X
|
UPG2
|
||
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
X
|
X
|
UPG1
UPG2
|
||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
X
|
X
|
UPG1
UPG2
|
||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
X
|
X
|
UPG1
UPG2
|
||
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
X
|
X
|
UPG1
UPG2
|
||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
X
|
|
UPG1
UPG2
|
||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
X
|
|
|
UPG1
UPG2
|
||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
X
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
X
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
X
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
X
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
X
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.