Mekanik, fördjupningskurs, 4 hp
Mechanics, second course, 4 credits
TMME69
Huvudområde
Teknisk fysikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Lars JohanssonStudierektor eller motsvarande
Peter SchmidtUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 48 hRekommenderad självstudietid: 59 h
Kursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6CYYY | Civilingenjör i teknisk fysik och elektroteknik | 6 (VT 2025) | 1 | 3 | Svenska | Linköping, Valla | O |
6CYYI | Civilingenjör i teknisk fysik och elektroteknik - internationell, franska | 6 (VT 2025) | 1 | 3 | Svenska | Linköping, Valla | O |
6CYYI | Civilingenjör i teknisk fysik och elektroteknik - internationell, japanska | 6 (VT 2025) | 1 | 3 | Svenska | Linköping, Valla | O |
6CYYI | Civilingenjör i teknisk fysik och elektroteknik - internationell, kinesiska | 6 (VT 2025) | 1 | 3 | Svenska | Linköping, Valla | O |
6CYYI | Civilingenjör i teknisk fysik och elektroteknik - internationell, spanska | 6 (VT 2025) | 1 | 3 | Svenska | Linköping, Valla | O |
6CYYI | Civilingenjör i teknisk fysik och elektroteknik - internationell, tyska | 6 (VT 2025) | 1 | 3 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
Teknisk fysikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Civilingenjörsprogram i teknisk fysik och elektroteknik
- Civilingenjörsprogram i teknisk fysik och elektroteknik - internationell
Rekommenderade förkunskaper
Grundkurs mekanik, t.ex. Mekanik och grundläggande fysikaliska begrepp, grundläggande matematisk analys inklusive differentialekvationer, och linjär algebra.
Lärandemål
Syftet med kursen är att utvidga och fördjupa studenternas kunskaper i klassisk mekanik genom att studera partikeldynamik relativt roterande/accelererande referensram, stelkroppsdynamik och analytisk mekanik. Efter kursen ska den studerande kunna:
- Teckna rörelseekvationer relativt accelererande
och roterande referensramar. - Med ett systematiskt angreppssätt lösa stelkroppsproblem i tre dimensioner.
- Med den analytiska mekanikens metoder teckna rörelseekvationer uttryckta i generaliserade koordinater som innehåller tvång implicit.
- Formulera, genomföra och skriftligt redovisa en datorsimulering av ett mekanikproblem formulerat som ett system av ickelinjära ordinära differentialekvationer.
Kursinnehåll
Vinkelhastighet och vinkelacceleration på vektorform. Relativ rörelse. Coriolis ekvation. Partikelmekanik i roterande och accelererande koordinatsystem. Partikelmekanik i roterande och accelererande koordinatsystem. Rörelselagarna för stel kropp. Beräkning av rörelsemängdsmomentet för stel kropp. Tröghetstensorn, dess representation i olika koordinatsystem. Lagranges ekvationer. Generaliserade koordinater. Holonoma tvång. Virtuella arbetets princip. Tvångskrafter. Formulering och numerisk lösning av mekanikproblem som system av ordinära differentialekvationer.
Undervisnings- och arbetsformer
Föreläsningar, lektioner samt datorövningar. Större vikt än vad som är vanligt i en grundkurs läggs vid datorövningar där studenterna implementerar mekanikmodeller i MATLAB.
Examination
UPG1 | Datorberäkningsuppgifter | 0.5 hp | U, G |
TEN1 | Skriftlig tentamen | 3.5 hp | U, 3, 4, 5 |
Betygsskala
Fyrgradig skala, LiU, U, 3, 4, 5Övrig information
Påbyggnadskurser: Analytisk mekanik, kurser i fysik, mekatronik, teknisk mekanik, reglerteknik och fordonssystem.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är ”Svenska” kan kursen ges i sin helhet på svenska eller delvis på engelska. Examinationsspråk är svenska, men delar av examinationen kan ske på engelska.
- Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
- Om undervisningsspråk är ”Svenska/Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska om studenter utan tidigare kunskap i svenska språket deltar. Examinationsspråk följer undervisningsspråk.
Övrigt
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.
Kursen är campusförlagd på den ort som anges för kurstillfället om inget annat anges under ”Undervisnings – och arbetsformer”. I en campusförlagd kurs kan dock enstaka moment på distans ingå.
Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingKurslitteratur
Kompendier
- Lars Johansson, Exempelsamling för mekanik fördjupningskurs
- Lars Johansson, Föreläsningsanteckningar för mekanik fördjupningskurs
Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UPG1 | Datorberäkningsuppgifter | 0.5 hp | U, G |
TEN1 | Skriftlig tentamen | 3.5 hp | U, 3, 4, 5 |
Kompendier
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
X
|
X
|
X
|
UPG1
TEN1
|
Vektoralgebra, ordinära diff ekv, tensorbegreppet |
|
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
X
|
X
|
X
|
UPG1
TEN1
|
Lösning av mekanikproblem |
|
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
X
|
X
|
X
|
UPG1
TEN1
|
Fördjupad stelkroppsdynamik, analytisk mekanik |
|
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
X
|
X
|
X
|
UPG1
TEN1
|
||
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
X
|
|
|
Något om grunderna, examineras ej |
||
2.3 Systemtänkande |
|
|
|
|||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
X
|
X
|
X
|
Formulering och datorimplementering av mekanikproblem |
||
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
|
|||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
|
|||
3.2 Kommunikation |
|
|
X
|
UPG1
|
Rapportskrivning |
|
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
|
|
|||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
|
|
|||
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
|
|||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.