Cad och ritteknik, fortsättningskurs, 6 hp
CAD and Drafting Techniques, Continued Course, 6 credits
TMMI68
Huvudområde
MaskinteknikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Marcus ErikssonStudierektor eller motsvarande
Peter HallbergUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 72 hRekommenderad självstudietid: 88 h
Kursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6CDPU | Civilingenjör i design och produktutveckling | 7 (HT 2017) | 1, 2 | 2, 4 | Svenska | Linköping, Valla | V |
6CMMM | Civilingenjör i maskinteknik | 7 (HT 2017) | 1, 2 | 2, 4 | Svenska | Linköping, Valla | V |
6CMMM | Civilingenjör i maskinteknik (Konstruktionsteknik och produktutveckling) | 7 (HT 2017) | 1, 2 | 2, 4 | Svenska | Linköping, Valla | V |
6IMAS | Högskoleingenjör i maskinteknik | 5 (HT 2017) | 1, 2 | 2, 4 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
MaskinteknikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Högskoleingenjör i maskinteknik
- Civilingenjör i design och produktutveckling
- Civilingenjör i maskinteknik
Förkunskapskrav
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
Rekommenderade förkunskaper
Maskinkonstruktion, Ingenjören och CAD-verktygetLärandemål
Kursen ska ge fördjupade kunskaper i ritteknik med inriktning på måttsättning och toleranssystem samt i användandet av CAD-verktyget för framställning av avancerade konstruktionsritningar.
Kursinnehåll
Ritteknik: Forsättningskurs med speciell vikt på toleranssystem och måttsättning. CAD: Fördjupad användning av datorbaserade rit- och konstruktionshjälpmedel i ingenjörsarbetet.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, lektioner och datorlaborationer.
Examination
LAB2 | Datorövningar | 1 hp | U, G |
PRA1 | Projekt, produktionsritningar av produkt | 2 hp | U, G |
HEM1 | Ritningsuppgift | 2 hp | U, 3, 4, 5 |
UPG2 | Dugga toleranssystem och målsättning | 1 hp | U, 3, 4, 5 |
För godkänt i kursen krävs godkänt på alla delmoment. Betyget bestäms utifrån av 40% av resultatet på UPG2 och 60% av resultatet på HEM1. Summan avrundas till närmaste heltal.
Betygsskala
Fyrgradig skala, LiU, U, 3, 4, 5Övrig information
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.
Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingStudierektor eller motsvarande
Peter HallbergExaminator
Marcus ErikssonKurshemsida och andra länkar
Undervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 72 hRekommenderad självstudietid: 88 h
Kurslitteratur
Kompletterande litteratur
Kompendier
Kompendier från institutionen
Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
LAB2 | Datorövningar | 1 hp | U, G |
PRA1 | Projekt, produktionsritningar av produkt | 2 hp | U, G |
HEM1 | Ritningsuppgift | 2 hp | U, 3, 4, 5 |
UPG2 | Dugga toleranssystem och målsättning | 1 hp | U, 3, 4, 5 |
För godkänt i kursen krävs godkänt på alla delmoment. Betyget bestäms utifrån av 40% av resultatet på UPG2 och 60% av resultatet på HEM1. Summan avrundas till närmaste heltal.
Kompletterande litteratur
Kompendier
Kompendier från institutionen
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
X
|
Grupprojekt |
||
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
|
X
|
Grupprojekt |
||
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
X
|
X
|
Grupprojekt |
||
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
X
|
X
|
Datorlaborationer |
||
2.3 Systemtänkande |
|
X
|
X
|
Datorlaborationer |
||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
|
X
|
Datorlaborationer |
||
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
X
|
Datorlaborationer |
||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
X
|
X
|
Grupprojekt |
||
3.2 Kommunikation |
|
X
|
X
|
Grupprojekt |
||
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
|
|
|||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
|
|
|||
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
|
|||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.