Hållbar omställning inom byggindustrin, 6 hp
Sustainability transitions in the construction sector, 6 credits
TNBJ41
Huvudområde
ByggteknikUtbildningsnivå
GrundnivåExaminator
Virginia GonzaloStudierektor eller motsvarande
Dag HaugumUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 0 hRekommenderad självstudietid: 160 h
Kursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | Obs! | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6IBYG | Högskoleingenjör i byggnadsteknik | 5 (HT 2024) | 2 | 4 | Svenska | Norrköping | V | INSTÄLLD |
Huvudområde
ByggteknikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Högskoleingenjörsprogram i byggnadsteknik
Rekommenderade förkunskaper
Hållbart byggande, Byggnadsfysik, Ritteknik och objektorienterad modellering, Byggproduktion
Lärandemål
Kursen är lösningsinriktad med fokus på samhällets hållbara utveckling inom byggindustrin. Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- modellera hållbar stadsplanering och anläggningar
- förklara miljömässiga ställningstaganden vid förvaltning och ombyggnad
- värdera material och teknologier
- förklara hur tekniska system påverkar byggnadens miljö, samt hur man kan reducera miljöpåverkan i ett hus.
Kursinnehåll
- kvantitativa rumsliga bedömningar och modellering
- bygg- och förvaltning
- nya material och teknologier
- cirkulär ekonomi inom byggsektorn
- hållbarhetsbedömningsverktyg för byggnader och den byggda miljön
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, litteratur seminarium, studiebesök, datorövningar, räkneövningar och workshop.
Examination
UPG1 | Litteraturseminarium | 1 hp | U, G |
PRA1 | Grupparbete | 2 hp | U, G |
TEN1 | Skriftlig tentamen | 3 hp | U, 3, 4, 5 |
Betyg på delmoment/modul beslutas i enlighet med de bedömningskriterier som presenteras vid kursstart.
Betygsskala
Fyrgradig skala, LiU, U, 3, 4, 5Övrig information
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är ”Svenska” kan kursen ges i sin helhet på svenska eller delvis på engelska. Examinationsspråk är svenska, men delar av examinationen kan ske på engelska.
- Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
- Om undervisningsspråk är ”Svenska/Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska om studenter utan tidigare kunskap i svenska språket deltar. Examinationsspråk följer undervisningsspråk.
Övrigt
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.
Kursen är campusförlagd på den ort som anges för kurstillfället om inget annat anges under ”Undervisnings – och arbetsformer”. I en campusförlagd kurs kan dock enstaka moment på distans ingå.
Institution
Institutionen för teknik och naturvetenskapKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UPG1 | Litteraturseminarium | 1 hp | U, G |
PRA1 | Grupparbete | 2 hp | U, G |
TEN1 | Skriftlig tentamen | 3 hp | U, 3, 4, 5 |
Betyg på delmoment/modul beslutas i enlighet med de bedömningskriterier som presenteras vid kursstart.
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
X
|
UPG1
TEN1
|
||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
X
|
UPG1
|
||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
|
X
|
UPG1
PRA1
|
||
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
|
|
|||
2.3 Systemtänkande |
|
|
|
|||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
X
|
X
|
PRA1
TEN1
|
||
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
|
|||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
X
|
UPG1
PRA1
|
||
3.2 Kommunikation |
|
|
X
|
UPG1
PRA1
|
||
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
|
X
|
UPG1
PRA1
TEN1
|
||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
X
|
UPG1
PRA1
TEN1
|
||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
|
X
|
UPG1
PRA1
|
||
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
|
|||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.