Interaktiv informationsdesign, 6 hp
Interactive Information Design, 6 credits
TNGD34
Huvudområde
Grafisk design och kommunikationUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Jonas LundbergStudierektor eller motsvarande
Camilla ForsellUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 23 hRekommenderad självstudietid: 137 h
Tillgänglig för utbytesstudenter
JaKursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6CDPU | Civilingenjör i design och produktutveckling | 5 (HT 2020) | 2 | 3 | Engelska | Norrköping, Norrköping | V |
6KGDK | Grafisk design och kommunikation, kandidatprogram | 5 (HT 2020) | 2 | 3 | Engelska | Norrköping, Norrköping | V |
Huvudområde
Grafisk design och kommunikationUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Civilingenjörsprogram i design och produktutveckling
- Kandidatprogram i grafisk design och kommunikation
Särskild information
Får ej ingå i examen tillsammans med TNGD11 eller TNGD26.
Rekommenderade förkunskaper
Grundläggande informationsdesign; Design, tillämpning och kommunikation; Bildproduktion; Dokumentproduktion och publicering; Användarupplevelse och interaktionsdesign
Lärandemål
Informationsdesign handlar i grunden om informativa budskap - både konkreta fakta, och övergripande värden. Kursen interaktiv informationsdesign fokuserar på hur interaktivitet med de visuella formerna för information kan utformas, men också hur själva interaktionen kan förmedla information/värden. Kursen behandlar interaktion där individen omges av informationen, men även interaktion med specifika informationsobjekt (t.ex. diagram). Kursens syfte är att ge möjligheter till fördjupande kunskaper genom utforskande som kan omsättas i explorativ designpraktik och konceptformulering. Efter genomgången kurs skall studenten kunna konceptualisera och reflektera över följande aspekter i en interaktiv informationsdesign:
- Användarupplevelse/värde av interaktiv information
- Konceptualisering av implicit och explicit interaktion
- Former och principer för utformande av interaktiv information (diagram) som visar olika typer av data.
- Grafiska designprinciper för utformande av visuella budskap i interaktiv informationsdesign
Kursinnehåll
Kursen har synergier med avancerad medieproduktion i form av möjligheter till kursöverskridande projekt. Förslag från kursdeltagare på andra kursöverskridande projekt är välkomna. Kursen behandlar:
- Undersökande och utformande av informationsvisualisering i interaktiv informationsdesign (diagram)
- Principer för och användning av designprinciper för grafisk kommunikation i interaktiv informationsdesign
- Undersökande och utformande koncept av implicit interaktion
- Undersökande och utformande koncept av explicit interaktion (måldriven interaktion)
- Undersökande, utformande och prototypbyggande av ett interaktivt informationsdesignskoncept i ett explorativt projekt.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen är organiserad i föreläsningar, laborationer/lektioner/handledningar med obligatorisk närvaro, och inlämningsuppgifter.
Examination
UPG2 | Uppgift | 4 hp | U, 3, 4, 5 |
UPG1 | Uppgift | 2 hp | U, G |
UPG1 Innebär aktiv närvaro vid vissa examinerande moment. Utebliven eller ej aktiv närvaro gäldas med kompletteringsuppgifter.
UPG2 För högre betyg än tre krävs inlämning till deadlines om inte acceptabla (för examinatorn) skäl kan anges. Personligt reflektionsdokument krävs för betyg i projektdelen UPG2.
Betygsskala
Fyrgradig skala, LiU, U, 3, 4, 5Institution
Institutionen för teknik och naturvetenskapStudierektor eller motsvarande
Camilla ForsellExaminator
Jonas LundbergUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 23 hRekommenderad självstudietid: 137 h
Kurslitteratur
Böcker
Övrigt
Kurslitteraturen annonseras på kurshemsidan senast åtta veckor innan kursstart
Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UPG2 | Uppgift | 4 hp | U, 3, 4, 5 |
UPG1 | Uppgift | 2 hp | U, G |
UPG1 Innebär aktiv närvaro vid vissa examinerande moment. Utebliven eller ej aktiv närvaro gäldas med kompletteringsuppgifter.
UPG2 För högre betyg än tre krävs inlämning till deadlines om inte acceptabla (för examinatorn) skäl kan anges. Personligt reflektionsdokument krävs för betyg i projektdelen UPG2.
Böcker
Övrigt
Kurslitteraturen annonseras på kurshemsidan senast åtta veckor innan kursstart
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
|
|
|||
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
|
|
|||
2.3 Systemtänkande |
|
|
|
|||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
|
|
|||
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
|
|||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
|
|||
3.2 Kommunikation |
|
|
|
|||
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
|
|
|||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
|
|
|||
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
|
|||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.