Integrerad medieproduktion, 6 hp
Integrated Media Production, 6 credits
TNGD36
Huvudområde
Grafisk design och kommunikationUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Tobias TrofastStudierektor eller motsvarande
Camilla ForsellUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 0 hRekommenderad självstudietid: 160 h
Tillgänglig för utbytesstudenter
JaKursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6KGDK | Grafisk design och kommunikation, kandidatprogram | 5 (HT 2020) | 2 | 2 | Svenska/Engelska | Norrköping, Norrköping | V |
Huvudområde
Grafisk design och kommunikationUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Kandidatprogram i grafisk design och kommunikation
Förkunskapskrav
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
Rekommenderade förkunskaper
Bildproduktion, Webbproduktion med dynamisk layout
Lärandemål
Kursens syfte är att vidareutveckla kunskap och förståelse för hur bildberättande och annan visuell kommunikation kan förstärkas genom att tillämpa och kombinera olika typer av medieproduktion. I kursen fördjupas kunskapen om en eller flera metoder att producera visuell kommunikation, såsom animation, rörliga medier, interaktiva medier och andra närliggande medietyper.
Efter genomgången kurs skall den studerande kunna:
- förklara och tillämpa flera olika typer av medieproduktion för bildberättande och kommunikation,
- förstärka och förtydliga bildberättande och kommunikation genom att kombinera flera olika typer av medieproduktion,
- självständigt identifiera behov av ytterligare kunskap för att planera och genomföra en uppgift som kombinerar flera typer medieproduktion,
- värdera och kritiskt granska hur och när olika typer av medieproduktion bör användas ur ett kommunikativt, samhälleligt och etiskt perspektiv.
Kursinnehåll
Kursen tar genom självstudier, gästföreläsningar, workshops med mera upp olika typer av medieproduktion, såsom;
- olika typer av digital animation
- rörliga medier i form av video
- rörlig grafik och informationsgrafik
- förstärkt verklighet, så kallas ”Augmented Reality”
- interaktiv och dynamisk grafik
- 3D-grafik och animation
Genom en större självständig uppgift utforskas en eller flera av dessa typer och integreras för att ytterligare förtydliga, förstärka och eller tillgängliggöra olika typer av bildbaserat berättande eller annan visuell kommunikation.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen är organiserad i föreläsningar, workshops, handledningar och projektredovisningar.
Examination
UPG2 | Hemuppgifter | 5 hp | U, 3, 4, 5 |
UPG1 | Förberedelseuppgifter workshops | 1 hp | U, G |
Examinationen kräver obligatorisk närvaro vid vissa Workshops, UPG1, samt aktivt deltagande i form av presentation, opponering och diskussion vid redovisningsseminarier för UPG2.
På kursen ges betyg U,3,4,5.
Betygsskala
Fyrgradig skala, LiU, U, 3, 4, 5Övrig information
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är Svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är Svenska/Engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska eller engelska.
- Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Övrigt
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.
Institution
Institutionen för teknik och naturvetenskapStudierektor eller motsvarande
Camilla ForsellExaminator
Tobias TrofastUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 0 hRekommenderad självstudietid: 160 h
Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UPG2 | Hemuppgifter | 5 hp | U, 3, 4, 5 |
UPG1 | Förberedelseuppgifter workshops | 1 hp | U, G |
Examinationen kräver obligatorisk närvaro vid vissa Workshops, UPG1, samt aktivt deltagande i form av presentation, opponering och diskussion vid redovisningsseminarier för UPG2.
På kursen ges betyg U,3,4,5.
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
|
|
|||
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
|
|
|||
2.3 Systemtänkande |
|
|
|
|||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
|
|
|||
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
|
|||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
|
|||
3.2 Kommunikation |
|
|
|
|||
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
|
|
|||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
|
|
|||
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
|
|||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.