Grunder i grafisk design, 6 hp
Basics in Graphics Design, 6 credits
TNGD41
Huvudområde
Grafisk design och kommunikationUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Tomas TörnqvistStudierektor eller motsvarande
Camilla ForsellUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 57 hRekommenderad självstudietid: 103 h
Kursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6KGDK | Grafisk design och kommunikation, kandidatprogram | 1 (HT 2017) | 1 | 3 | Svenska | Norrköping, Norrköping | O |
Huvudområde
Grafisk design och kommunikationUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Grafisk design och kommunikation, kandidatprogram
Lärandemål
Kursens syfte är att ge en teoretisk och praktisk grund inom visuell design i allmänhet och grafisk design i synnerhet.
Efter avslutad kurs ska studenten:
- Känna till grunderna i designområdets roller och varierande discipliner i det samtida samhället med särskilt fokus på grafisk design
- Känna till grunderna i akademiska förhållningssätt till sökning och behandling av information, inklusive referering och plagiering
- Känna till grunderna i visuell perception med inriktning mot grafisk kommunikation
- Ha kunskap om och kunna tillämpa grundläggande principer för layout
- Ha kunskap om och kunna tillämpa grundläggande principer för typografi
- Ha kunskap om och kunna tillämpa grafiska element och principer i allmänhet
- Ha kunskap om och kunna tillämpa grundläggande principer för val av kommunikativa uttrycksmedel i specifikt syfte
- Ha kunskap om och kunna tillämpa enkel grafisk designprocess med kommunikativ avsikt
Kursinnehåll
Kursen behandlar:
- Designens roll och ansvar i samhället; funktioner, värden och hållbarhet
- Informationssökning och akademiskt skrivande
- Designtänkande och kontextualitet
- Visuell perception med inriktning mot grafisk kommunikation
- Inkluderande grafisk design, grundläggande användbarhet och tillgänglighet
- Grafisk formlära: element och principer
- Grundläggande principer och begrepp för typografi och layout.
- Grundläggande grafiska designprocesser och tekniker, skiss och visualisering
- Grafiska miljöer och system
- Visuell kommunikation med inriktning på grafisk design
Undervisnings- och arbetsformer
Föreläsningar, laborationer, workshops, obligatoriska seminarier, självstudier
Examination
LAB1 | Laborationer | 1 hp | U, G |
UPG1 | Inlämningsuppgifter | 3 hp | U, G |
TEN1 | Skriftlig tentamen | 2 hp | U, 3, 4, 5 |
Betygsskala
Fyrgradig skala, LiU, U, 3, 4, 5Övrig information
Påbyggnadskurser
Kursen ligger till grund för senare kurser med designinriktning på programmet.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.
Institution
Institutionen för teknik och naturvetenskapStudierektor eller motsvarande
Camilla ForsellExaminator
Tomas TörnqvistUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 57 hRekommenderad självstudietid: 103 h
Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
LAB1 | Laborationer | 1 hp | U, G |
UPG1 | Inlämningsuppgifter | 3 hp | U, G |
TEN1 | Skriftlig tentamen | 2 hp | U, 3, 4, 5 |
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
|
|
|||
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
|
|
|||
2.3 Systemtänkande |
|
|
|
|||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
|
|
|||
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
|
|||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
|
|||
3.2 Kommunikation |
|
|
|
|||
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
|
|
|||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
|
|
|||
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
|
|||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.