Simulering av produktion och logistik, 6 hp
Simulation in Production and Logistics, 6 credits
TPPE99
Huvudområde
Industriell ekonomiUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Fredrik PerssonStudierektor eller motsvarande
Fredrik PerssonUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 58 hRekommenderad självstudietid: 102 h
Tillgänglig för utbytesstudenter
JaHuvudområde
Industriell ekonomiUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Civilingenjör i maskinteknik
- Civilingenjör i industriell ekonomi
- Civilingenjör i industriell ekonomi - internationell
- Industrial Engineering and Management, masterprogram
Rekommenderade förkunskaper
Grundläggande kurser i statistik och sannolikhetslära, logistik och/eller produktionsstyrning (produktionsekonomi)
Lärandemål
Målet med kursen är att tillhandahålla avancerad kunskap inom ämnesområdet diskret händelsestyrd simulering samt visa på användandet av simulering för analys av produktions- och logistiksystem. Kursen kommer därför att ge praktisk erfarenhet inom modellering kopplat med teori för fördjupad simuleringsanalys. Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- Redogöra för grundläggande begrepp inom diskret händelsestyrd simulering.
- Lista och förklara för- och nackdelar med simulering som analysverktyg.
- Kunna modellera stokastiska indata med sannolikhetsfördelningar och bedöma kvalitet hos indatamodeller.
- Kunna bygga simuleringsmodeller av produktions- och logistiksystem.
- Utföra avancerad systemanalys genom experimentell design med simuleringsmodeller samt att använda simuleringsstudier för att dra slutsatser från verkligheten.
Kursinnehåll
- Grundläggande begrepp inom diskret händelsestyrd simulering
- Simuleringsmetodik, steg i en simuleringsstudie.
- Indatamodellering.
- Verifiering och validering av simuleringsmodeller.
- Experimentplanering och utdataanalys.
- Modellering i en kommersiell simuleringsmjukvara.
- Användandet av simulering. Simulering av produktions- och logistiksystem.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen består av föreläsningar, lektioner och laborationer.
Examination
| LAB1 | Datorlaborationer | 3 hp | U, 3, 4, 5 |
| TEN1 | Skriftlig tentamen | 3 hp | U, 3, 4, 5 |
Slutbetyget är en sammanvägning av examinationsmomenten.
Betygsskala
Fyrgradig skala, LiU, U, 3, 4, 5Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingStudierektor eller motsvarande
Fredrik PerssonExaminator
Fredrik PerssonKurshemsida och andra länkar
http://www.iei.liu.se/prodek/utbildning/Undervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 58 hRekommenderad självstudietid: 102 h
Kurslitteratur
Robinson, S. (2014) Simulation - The Practice of Model Development and Use, Palgrave Macmillan, 2nd Ed.| Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
|---|---|---|---|
| LAB1 | Datorlaborationer | 3 hp | U, 3, 4, 5 |
| TEN1 | Skriftlig tentamen | 3 hp | U, 3, 4, 5 |
Slutbetyget är en sammanvägning av examinationsmomenten.
Ladda ner
| I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
| 1.1 Kunskaper i grundläggande matematiska och naturvetenskapliga ämnen (kurser på G1X-nivå) |
|
|
X
|
TEN1
|
En- och flervariabelanalys |
|
| 1.2 Kunskaper i grundläggande teknikvetenskapliga ämnen (kurser på G1X-nivå) |
|
|
|
|||
| 1.3 Fördjupade kunskaper, metoder och verktyg inom något av: matematik, naturvetenskap, teknik (kurser på G2X-nivå) |
X
|
X
|
|
TEN1
|
Produktionsekonomi |
|
| 1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper, metoder och verktyg inom något av: matematik, naturvetenskap, teknik (kurser på A1X-nivå) |
|
|
|
|||
| 1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
| 2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
| 2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
X
|
X
|
|
TEN1
|
Prognos, planering, produktionsutformning |
|
| 2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
|
|
|||
| 2.3 Systemtänkande |
|
X
|
|
TEN1
|
Produktionsplanering på alla nivåer |
|
| 2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
|
X
|
TEN1
|
Kritiskt tänkande |
|
| 2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
|
|||
| 3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
| 3.1 Arbete i grupp |
|
|
X
|
LAB1
|
Grupparbeten |
|
| 3.2 Kommunikation |
|
|
|
|||
| 3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
X
|
LAB1
|
Skriftliga rapporter på engelska |
|
| 4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
| 4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
X
|
|
|
Utvecklande av ett globalt perspektiv |
||
| 4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
X
|
X
|
|
TEN1
|
Målformulering, strategier, planering |
|
| 4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
X
|
X
|
|
TEN1
|
Produktionsenhet som system |
|
| 4.4 Att konstruera produkter och system |
X
|
|
|
TEN1
|
Produktions- och planeringsystem |
|
| 4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
| 4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
| 5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
| 5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling inom forsknings- och utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
| 5.2 Ekonomiska villkor för forsknings- och utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
| 5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
| 5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
| 5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.