Examensarbete, 30 hp
Degree project - Master’s Thesis, 30 credits
TQXX30
Huvudområde
se beslutade huvudområdenUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 0 hRekommenderad självstudietid: 800 h
| Kursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 6METO | Applied Ethology and Animal Biology, masterprogram | 3 (HT 2026) | 1, 2, 2 | -, -, - | Engelska | Ortsoberoende, Valla | O/V |
| 6MESD | Ecology and Sustainable Development, masterprogram | 3 (HT 2026) | 1, 2, 2 | -, -, - | Engelska | Ortsoberoende, Valla | O/V |
Huvudområde
se beslutade huvudområdenUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A2ESärskild information
filosofie master, naturvetenskaplig master, teknologie master
Kursen ges för
- Masterprogram i medicinsk teknik
- Masterprogram i elektroniska kretsar och system
- Masterprogram i maskinteknik
- Masterprogram i datavetenskap
- Masterprogram i Sustainability Engineering and Management
- Masterprogram i matematik
- Masterprogram i intelligenta transportsystem och logistik
- Masterprogram i flygteknik
- Masterprogram i industriell ekonomi
- Masterprogram i design
- Masterprogram i kemi
- Masterprogram i Protein Science
- Masterprogram i ekologi och hållbar utveckling
- Masterprogram i tillämpad etologi och djurbiologi
- Masterprogram i Data Science and Information Engineering
Förkunskapskrav
Tillträde till mastersprogram. Därtill krävs för tillträde till examensarbetet minst 60 högskolepoäng inom programmet varav 30 hp på avancerad nivå inom huvudområdet. Utöver detta krävs tillräckliga ämneskunskaper för det specifika examensarbetet.
Lärandemål
Ämneskunskaper
Den studerande ska kunna visa förmåga att
- systematiskt integrera sina kunskaper förvärvade under studietiden
- visa väsentligt fördjupade metodkunskaper och ämnesmässiga kunskaper inom huvudområdet
- kunna tillgodogöra sig innehållet i relevant facklitteratur och relatera sitt arbete till den
Individuella och yrkesmässiga färdigheter
Den studerande ska kunna visa förmåga att
- planera, genomföra och redovisa ett självständigt arbete
- formulera frågeställningar samt avgränsa dessa inom givna tidsramar
- söka och värdera vetenskaplig litteratur
- redovisa ett självständigt arbete genom att professionellt uttrycka sig skriftligt och muntligt
- kritiskt granska och diskutera ett i tal och i skrift framlagt examensarbete av annan student
- kunna skapa, analysera och/eller utvärdera vetenskapliga frågeställningar med hjälp av gängse teorier och metoder inom området
- göra bedömningar med hänsyn till tillämpliga etiska och samhälleliga villkor såsom ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling
Kursinnehåll
Bestäms individuellt för varje student i samråd med examinator och handledare. Arbetet skall utföras inom huvudområdet för examen.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen utgörs av ett av självständigt arbete. För varje studerande/grupp av studenter utses en handledare och examinator. Examensarbetet utgör det avslutande momentet på utbildningen.
Examination
| AUSK | Tre auskultationer | 0.5 hp | D |
| OPPO | Opposition | 1.5 hp | U, G |
| UPG1 | Planeringsrapport, halvtidskontroll, skriftlig rapport, framläggning samt reflektionsdokument | 28 hp | U, G |
Auskultation får göras fr.o.m. programtermin 1 på masterprogrammet och bokförs tills registrering på exjobbet kan göras på kurskoden TEXMAS. Auskultation ska göras på samma eller högre nivå än det egna examensarbetet.
Opposition ska göras på samma nivå och med samma omfattning som det egna examensarbetet, och görs i samband med genomförandet av det egna examensarbetet. Den studerande skall opponera på minst ett examensarbete.
Den skriftliga redovisningen innebär manus färdigt för publicering ska föreligga samt ett individuellt reflektionsdokument över genomfört arbete.
På kursen ges betygen Underkänd/Godkänd.
Betygsskala
Tvågradig skala, äldre version, U, GÖvrig information
Följande kurskoder, beroende på huvudområde, baseras på denna kursplan:
TQBI30 - Biologi
TQBT30 - Byggteknik
TQDE30 - Design
TQDT30 - Datateknik
TQDV30 - Datavetenskap
TQEM30 - Energi- och miljöteknik
TQET30 - Elektroteknik
TQFT30 - Flygteknik
TQFY30 - Fysik
TQIE30 - Industriell ekonomi
TQKB30 - Kemisk biologi
TQKE30 - Kemi
TQMA30 - Matematik
TQMD30 - Medicinsk teknik
TQME30 - Medieteknik
TQMT30 - Maskinteknik
TQTF30 - Teknisk fysik
TQTM30 - Tillämpad matematik
TQTS30 - Transportsystem
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är ”Svenska” kan kursen ges i sin helhet på svenska eller delvis på engelska. Examinationsspråk är svenska, men delar av examinationen kan ske på engelska.
- Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
- Om undervisningsspråk är ”Svenska/Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska om studenter utan tidigare kunskap i svenska språket deltar. Examinationsspråk följer undervisningsspråk.
Övrigt
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.
Kursen är campusförlagd på den ort som anges för kurstillfället om inget annat anges under ”Undervisnings – och arbetsformer”. I en campusförlagd kurs kan dock enstaka moment på distans ingå.
Institution
Tekniska fakultetens kansliKurslitteratur
Övrigt
Bestäms individuellt för varje student i samråd med examinator och handledare.
| Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
|---|---|---|---|
| AUSK | Tre auskultationer | 0.5 hp | D |
| OPPO | Opposition | 1.5 hp | U, G |
| UPG1 | Planeringsrapport, halvtidskontroll, skriftlig rapport, framläggning samt reflektionsdokument | 28 hp | U, G |
Auskultation får göras fr.o.m. programtermin 1 på masterprogrammet och bokförs tills registrering på exjobbet kan göras på kurskoden TEXMAS. Auskultation ska göras på samma eller högre nivå än det egna examensarbetet.
Opposition ska göras på samma nivå och med samma omfattning som det egna examensarbetet, och görs i samband med genomförandet av det egna examensarbetet. Den studerande skall opponera på minst ett examensarbete.
Den skriftliga redovisningen innebär manus färdigt för publicering ska föreligga samt ett individuellt reflektionsdokument över genomfört arbete.
På kursen ges betygen Underkänd/Godkänd.
Plagiering
Vid examination som innebär rapportskrivande och där studenten kan antas ha tillgång till andras källor (exempelvis vid självständiga arbeten, uppsatser etc) måste inlämnat material utformas i enlighet med god sed för källhänvisning vad gäller användning av andras text, bilder, idéer, data etc. Detta sker genom referenser eller citat med angivande av källa. Det ska även framgå ifall författaren återbrukat egen text, bilder, idéer, data etc från tidigare genomförd examination, exempelvis från kandidatarbete, projektrapporter etc. (ibland kallat självplagiering).
Underlåtelse att ange sådana källor kan betraktas som försök till vilseledande vid examination.
Försök till vilseledande
Vid grundad misstanke om att en student försökt vilseleda vid examination eller när en studieprestation ska bedömas ska enligt Högskoleförordningens 10 kapitel examinator anmäla det vidare till universitetets disciplinnämnd. Möjliga konsekvenser för den studerande är en avstängning från studierna eller en varning. För mer information se Fusk och plagiat.
Linköpings universitet har även tagit fram en vägledning för lärares och studenters användning av generativ AI i utbildningen (Dnr LiU-2023-02660). Som student förväntas du alltid ta reda på vad som gäller för respektive kurs (inklusive examensarbetet). Generellt gäller tydlighet för var och hur generativ AI har använts.
Regler
Universitetet är en statlig myndighet vars verksamhet regleras av lagar och förordningar, exempelvis Högskolelagen och Högskoleförordningen. Förutom lagar och förordningar styrs verksamheten av ett antal styrdokument. I Linköpings universitets egna regelverk samlas gällande beslut av regelkaraktär som fattats av universitetsstyrelse, rektor samt fakultets- och områdesstyrelser.
LiU:s regelsamling angående utbildning på grund- och avancerad nivå nås på https://styrdokument.liu.se/Regelsamling/Innehall.
Avbrott och avanmälan på kurs
Enligt beslut vid Linköpings universitet om Riktlinjer och rutiner för bekräftelse av deltagande i utbildning med mera på grund- och avancerad nivå, Dnr LiU-2020-02256 (https://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/764582) skall avbrott i studier registreras i Ladok. Alla studenter som inte deltar i kurs man registrerat sig på är alltså skyldiga att anmäla avbrottet så att detta kan noteras i Ladok. Avanmälan eller avbrott från kurs görs via webbformulär Blanketter och formulär
Riktlinjer rörande examination och examinator
Se Beslut om Riktlinjer för utbildning och examination på grundnivå och avancerad nivå vid Linköpings universitet Dnr LiU-2023-00379, (http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/917592).
Examinator för en kurs ska inneha en läraranställning vid LiU i enlighet med LiUs anställningsordning, Dnr LiU-2022-04445 (https://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/622784). För kurser på avancerad nivå kan följande lärare vara examinator: professor (även adjungerad och gästprofessor), biträdande professor (även adjungerad), universitetslektor (även adjungerad och gästlektor), biträdande universitetslektor eller postdoktor. För kurser på grundnivå kan följande lärare vara examinator: professor (även adjungerad och gästprofessor), biträdande professor (även adjungerad), universitetslektor (även adjungerad och gästlektor), biträdande universitetslektor, universitetsadjunkt (även adjungerad och gästadjunkt) eller postdoktor. I undantagsfall kan även en Timlärare utses som examinator på både grund- och avancerad nivå, se Tekniska fakultetsstyrelsen vidaredelegationer.
Examination
Betyg och examinationsformer
Examensarbete samt självständigt arbete ger betyg underkänd (U) eller godkänd (G).
Examinationsmoment och modulkoder
Nedan anges vad som gäller för de examinationsmoment med tillhörande modulkod som tillämpas vid Tekniska fakulteten vid Linköpings universitet inom examensarbetet:
- Examinationsmomentet uppgift (UPG) kan ge betygen underkänd (U) eller godkänd (G).
- Examinationsmomenten Opposition (OPPO) och Auskultation (AUSK) ger betyg underkänd (U) eller godkänd (G).
För möjlighet till anpassade examinationsmoment gäller att (i enlighet med Riktlinjer för utbildning och examination på grundnivå och avancerad nivå vid Linköpings universitet, Dnr LiU-2023-00379 http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/917592):
- Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
- Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Rapportering av examinationsresultat
Rapportering av den studerandes examinationsresultat sker på respektive institution.
Övrigt
Bestäms individuellt för varje student i samråd med examinator och handledare.
Ladda ner
| I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
| 1.1 Kunskaper i grundläggande matematiska och naturvetenskapliga ämnen (kurser på G1X-nivå) |
|
|
|
|||
| 1.2 Kunskaper i grundläggande teknikvetenskapliga ämnen (kurser på G1X-nivå) |
|
|
|
|||
| 1.3 Fördjupade kunskaper, metoder och verktyg inom något av: matematik, naturvetenskap, teknik (kurser på G2X-nivå) |
|
|
|
|||
| 1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper, metoder och verktyg inom något av: matematik, naturvetenskap, teknik (kurser på A1X-nivå) |
|
|
|
|||
| 1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
| 2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
| 2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
|
|
|||
| 2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
|
|
|||
| 2.3 Systemtänkande |
|
|
|
|||
| 2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
|
|
|||
| 2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
|
|||
| 3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
| 3.1 Arbete i grupp |
|
|
|
|||
| 3.2 Kommunikation |
|
|
|
|||
| 3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
| 4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
| 4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
|
|
|||
| 4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
| 4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
|
|
|||
| 4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
|
|||
| 4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
| 4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
| 5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
| 5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling inom forsknings- och utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
| 5.2 Ekonomiska villkor för forsknings- och utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
| 5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
| 5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
| 5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.