Elkraftsystem, 6 hp
Electric power systems, 6 credits
TSFS17
Huvudområde
Energi- och miljöteknik ElektroteknikUtbildningsnivå
GrundnivåExaminator
Lars ErikssonStudierektor eller motsvarande
Johan LöfbergUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 54 hRekommenderad självstudietid: 106 h
Kursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6CEMM | Civilingenjör i energi - miljö - management | 3 (HT 2024) | 2 | 1 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
Energi- och miljöteknik, ElektroteknikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Civilingenjörsprogram i energi - miljö - management
Rekommenderade förkunskaper
Kurs i Elkraftteknik eller motsvarande
Lärandemål
Kursen avser att ge både fördjupande och breddande kunskaper om elsystemet på lokal, regional, och nationell nivå. Det inkluderar en förståelse för hur elsystemet påverkas av en omfattande elektrifiering av stora delar av samhället, kombinerat med en ändrad elproduktionsmix.
Efter genomgången kurs skall studenten:
- Ha en förståelse för vilka egenskaper olika komponenter i elsystemet har, och utföra beräkningar på dessa komponenter.
- Kunna utföra beräkningar och analyser av elnätet.
- Ha en förståelse för elnätsstabilitet och hur den påverkas av olika delar av elsystemet.
Kursinnehåll
Kursen inkluderar moment om elproduktion, elöverföring, elanvändning, och ellagring, i syfte att förstå hur det övergripande elsystemet fungerar. Mer specifikt kommer följande delar att inkluderas i kursen:
- Baskraft (exempelvis kärnkraft, vattenkraft, kraftvärme) och förnybar elproduktion (exempelvis vindkraft och solproduktion) med fokus på hur de olika elproduktionsanläggningarna påverkar det övergripande elsystemet.
- Batterier inkluderande hur batteripack fungerar på systemnivå inkluderande åldrande
- Potentialen av att använda olika typer av energilager (exempelvis batterier, vätgas, vattenmagasin) för att stabilisera framtidens elsystem.
- Introduktion till framtidens elanvändning och vilka möjligheter det finns till användarflexibilitet för att stabilisera elsystemet.
- Beräkningar på kraftöverföring och elnätssimuleringar.
- Elnätsstabilitet och hur den påverkas av olika delar av elmarknaden.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen planeras att bedrivas i form av föreläsningar, lektioner, och laborationer.
Examination
LAB1 | Laborationer | 2 hp | U, G |
TEN1 | Skriftlig tentamen | 4 hp | U, 3, 4, 5 |
Betygsskala
Fyrgradig skala, LiU, U, 3, 4, 5Övrig information
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är ”Svenska” kan kursen ges i sin helhet på svenska eller delvis på engelska. Examinationsspråk är svenska, men delar av examinationen kan ske på engelska.
- Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
- Om undervisningsspråk är ”Svenska/Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska om studenter utan tidigare kunskap i svenska språket deltar. Examinationsspråk följer undervisningsspråk.
Övrigt
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.
Kursen är campusförlagd på den ort som anges för kurstillfället om inget annat anges under ”Undervisnings – och arbetsformer”. I en campusförlagd kurs kan dock enstaka moment på distans ingå.
Institution
Institutionen för systemteknikKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
LAB1 | Laborationer | 2 hp | U, G |
TEN1 | Skriftlig tentamen | 4 hp | U, 3, 4, 5 |
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
X
|
|||
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
X
|
X
|
TEN1
|
||
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
X
|
|
LAB1
TEN1
|
Delar i kursen som kopplar samman delkomponenter från grundkurs till ett system. |
|
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
X
|
|
|
Gällande främst elnätsanalyser |
||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
X
|
X
|
LAB1
TEN1
|
||
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
X
|
|
LAB1
|
Datorlaborationer av lite friare karaktär. |
|
2.3 Systemtänkande |
X
|
X
|
|
LAB1
TEN1
|
||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
|
|
|||
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
|
|||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
X
|
LAB1
|
Laborationer sker i grupper. |
|
3.2 Kommunikation |
|
|
X
|
Laborationsrapporter. |
||
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
X
|
|
|
Kopplar kursinnehållet till bredare samhällsaspekter. |
||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
|
|
|||
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
|
|||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.