Elkraftteknik, 6 hp
Electric power technology, 6 credits
TSFS18
Huvudområde
ElektroteknikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Jan ÅslundStudierektor eller motsvarande
Johan LöfbergUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 58 hRekommenderad självstudietid: 102 h
Kursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6IMAS | Högskoleingenjör i maskinteknik | 2 (VT 2025) | 2 | 2 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
ElektroteknikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1NKursen ges för
- Högskoleingenjörsprogram i maskinteknik
Rekommenderade förkunskaper
Gymnasiefysik. Grundläggande matematiska färdigheter. Derivator och integraler. Komplexa tal.
Lärandemål
Kursen avser att ge allmänna kunskaper om elkraftteknik samt konstruktion och användning av förekommande elkraftteknisk utrustning. Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- Utföra beräkningar på ström, spänning, och effekt.
- Förstå principfunktionen och utföra beräkningar på elkrafttekniska komponenter som ingår i olika maskintekniska system.
Kursinnehåll
Kursen inkluderar moment om grundläggande ellära, transformatorn, lik- och växelströmsmaskiner, samt kraftelektronik som används för lik- och växelriktning.
Mer specifikt kommer följande delar att inkluderas i kursen:
- Exempel på maskintekniska system där elkrafteknik används, t.ex. helt eller delvis elektrifierade fordon, industrirobotar och det nationella elkraftsystemet.
- Grundläggande samband mellan ström, spänning, och effekt för både lik- och växelspänning
- Symmetriska och osymmetriska trefassystem
- Trefas krafttransformatorn
- Likströmsmaskinen
- Asynkronmaskinen inklusive varvtalsreglering
- Synkronmaskinen
- Faskompensering
- Elsäkerhet
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, lektioner och laborationer.
Examination
TEN1 | Skriftlig tentamen | 4 hp | U, 3, 4, 5 |
LAB1 | Laborationer | 2 hp | U, G |
Betyg på delmoment/modul beslutas i enlighet med de bedömningskriterier som presenteras vid kursstart.
Betygsskala
Fyrgradig skala, LiU, U, 3, 4, 5Övrig information
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är ”Svenska” kan kursen ges i sin helhet på svenska eller delvis på engelska. Examinationsspråk är svenska, men delar av examinationen kan ske på engelska.
- Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
- Om undervisningsspråk är ”Svenska/Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska om studenter utan tidigare kunskap i svenska språket deltar. Examinationsspråk följer undervisningsspråk.
Övrigt
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.
Kursen är campusförlagd på den ort som anges för kurstillfället om inget annat anges under ”Undervisnings – och arbetsformer”. I en campusförlagd kurs kan dock enstaka moment på distans ingå.
Institution
Institutionen för systemteknikKurslitteratur
Böcker
- Franzén, Thomas, Lundgren, Sivert, (2002) Elkraftteknik Lund : Studentlitteratur, 2002
ISBN: 9144018045, 9789144018041
Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
TEN1 | Skriftlig tentamen | 4 hp | U, 3, 4, 5 |
LAB1 | Laborationer | 2 hp | U, G |
Betyg på delmoment/modul beslutas i enlighet med de bedömningskriterier som presenteras vid kursstart.
Böcker
ISBN: 9144018045, 9789144018041
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
X
|
X
|
TEN1
|
U: j-omega-metoden A: Räkna med komplexa tal |
|
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
X
|
X
|
|
TEN1
LAB1
|
I: Exempel på maskintekniska system där elkrafteknik används. |
|
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
X
|
X
|
TEN1
LAB1
|
||
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
X
|
|
LAB1
|
||
2.3 Systemtänkande |
X
|
|
|
I: Introducera hur elektriska komponenter används i maskintekniska system |
||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
|
X
|
|||
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
|
|||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
X
|
|||
3.2 Kommunikation |
|
|
|
|||
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
|
|
|||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
|
|
|||
4.4 Att konstruera produkter och system |
X
|
|
|
I: Introducera hur elektriska komponenter används i maskintekniska system |
||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.