Designmedvetenhet och -kultur i offentlig sektor (DeKOr), 7.5 hp
Design awareness and culture in public sector, 7.5 credits
TUU002
Huvudområde
DesignUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
UppdragsutbildningExaminator
Stefan HolmlidKursansvarig
Stefan HolmlidUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 64 hRekommenderad självstudietid: 136 h
Kursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Kvartsfart, Dagtid) | HT 2023 | 1 | - | Svenska | Stockholm |
Huvudområde
DesignUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XLärandemål
Den här kursen riktar sig till personer i ledande ställning i offentlig sektor, som vill utveckla sin kunskap, förmåga och förhållningsätt vad gäller design i offentlig sektor, för att kunna vidareutveckla den egna organisationen.
Kursen tar sin utgångspunkt i teorier som förklarar vad design i offentlig sektor är, och hur design kan utvecklas i den kontexten. Aktuella teman för hur design etableras, utvecklas och upprätthålls, samt hur design deltar i och bidrar till förändring i offentlig sektor, bearbetas.
Efter kursen skall deltagaren kunna
- Använda olika sätt att beskriva organisationens designarbete
- Analysera hur organisationen skall kunna utveckla sin designförmåga
- Värdera olika modeller för utveckling av designförmåga och -kapacitet
- Relatera olika designpraktiker och tillämpningsområden
- Argumentera för olika val av organisering och rollfördelning
- Identifiera på vilka sätt design agerar för transformation
- Utveckla uppföljningsmekanismer av designdrivet arbete
Kursinnehåll
Kursen behandlar aktuella teman och teorier kring design och tjänstedesign i offentlig sektor med avseende på transformation och komplexitet innefattande etablering, utveckling och upprätthållande av designkultur, metoder och förmåga, samt utvärdering, ledning och styrning.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen genomförs genom blended learning i relation till deltagarens egen organisation, strukturerat kring ett mindre antal lärinternat. Arbete sker såväl i individuella arbetsuppgifter som gruppbaserade sådana. Delar av arbetet kan ske i samverkan mellan de parter som deltar i kursen och studenter på lärosäten. Kursen löper normalt över 9 månader.
Examination
UPG1 | Individuella uppgifter | 3 hp | U, G |
UPG2 | Gruppuppgifter | 4.5 hp | U, G |
Kursen examineras genom individuella uppgifter, och uppgifter som genomförs i grupp.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Uppdragsutbildning är en utbildningsform som styrs av förordningen om uppdragsutbildning vid universitet och högskolor (SFS 2002:760)
Institution
Institutionen för datavetenskapExaminator
Stefan HolmlidUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 64 hRekommenderad självstudietid: 136 h
Kurslitteratur
Övrigt
Litteratur meddelas i samband med antagning till kursen under kursens gång, och består främst av artiklar, case, samt kapitel ur böcker.
Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UPG1 | Individuella uppgifter | 3 hp | U, G |
UPG2 | Gruppuppgifter | 4.5 hp | U, G |
Kursen examineras genom individuella uppgifter, och uppgifter som genomförs i grupp.
Övrigt
Litteratur meddelas i samband med antagning till kursen under kursens gång, och består främst av artiklar, case, samt kapitel ur böcker.
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
|
|
|||
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
|
|
|||
2.3 Systemtänkande |
|
|
|
|||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
|
|
|||
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
|
|||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
|
|||
3.2 Kommunikation |
|
|
|
|||
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
|
|
|||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
|
|
|||
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
|
|||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.