Designmedvetenhet och -kultur i offentlig sektor (DeKOr), 7.5 hp

Design awareness and culture in public sector, 7.5 credits

TUU002

Huvudområde

Design

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Uppdragsutbildning

Examinator

Stefan Holmlid

Kursansvarig

Stefan Holmlid

Undervisningstid

Preliminär schemalagd tid: 64 h
Rekommenderad självstudietid: 136 h
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Period Block Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Kvartsfart, Dagtid) HT 2021 0 - Svenska Linköping, Valla

Huvudområde

Design

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Lärandemål

Den här kursen riktar sig till personer i ledande ställning i offentlig sektor, som vill utveckla sin kunskap, förmåga och förhållningsätt vad gäller design i offentlig sektor, för att kunna vidareutveckla den egna organisationen.

Kursen tar sin utgångspunkt i teorier som förklarar vad design i offentlig sektor är, och hur design kan utvecklas i den kontexten. Aktuella teman för hur design etableras, utvecklas och upprätthålls, samt hur design deltar i och bidrar till förändring i offentlig sektor, bearbetas.

Efter kursen skall deltagaren kunna

  • Använda olika sätt att beskriva organisationens designarbete
  • Analysera hur organisationen skall kunna utveckla sin designförmåga
  • Värdera olika modeller för utveckling av designförmåga och -kapacitet
  • Relatera olika designpraktiker och tillämpningsområden
  • Argumentera för olika val av organisering och rollfördelning
  • Identifiera på vilka sätt design agerar för transformation
  • Utveckla uppföljningsmekanismer av designdrivet arbete

Kursinnehåll

Kursen behandlar aktuella teman och teorier kring design och tjänstedesign i offentlig sektor med avseende på transformation och komplexitet innefattande etablering, utveckling och upprätthållande av designkultur, metoder och förmåga, samt utvärdering, ledning och styrning.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen genomförs genom blended learning i relation till deltagarens egen organisation, strukturerat kring ett mindre antal lärinternat. Arbete sker såväl i individuella arbetsuppgifter som gruppbaserade sådana. Delar av arbetet kan ske i samverkan mellan de parter som deltar i kursen och studenter på lärosäten. Kursen löper normalt över 9 månader.

Examination

UPG1Individuella uppgifter3 hpU, G
UPG2Gruppuppgifter4.5 hpU, G

Kursen examineras genom individuella uppgifter, och uppgifter som genomförs i grupp.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Övrig information

Uppdragsutbildning är en utbildningsform som styrs av förordningen om uppdragsutbildning vid universitet och högskolor (SFS 2002:760)

Institution

Institutionen för datavetenskap

Examinator

Stefan Holmlid

Undervisningstid

Preliminär schemalagd tid: 64 h
Rekommenderad självstudietid: 136 h

Kurslitteratur

Övrigt

  • Litteratur meddelas i samband med antagning till kursen under kursens gång, och består främst av artiklar, case, samt kapitel ur böcker.

Kod Benämning Omfattning Betygsskala
UPG1 Individuella uppgifter 3 hp U, G
UPG2 Gruppuppgifter 4.5 hp U, G

Kursen examineras genom individuella uppgifter, och uppgifter som genomförs i grupp.

Övrigt

Litteratur meddelas i samband med antagning till kursen under kursens gång, och består främst av artiklar, case, samt kapitel ur böcker.

I = Introducera, U = Undervisa, A = Använda
I U A Moduler Kommentar
1. ÄMNESKUNSKAPER
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen

                            
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen

                            
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen

                            
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen

                            
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete

                            
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning

                            
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning

                            
2.3 Systemtänkande

                            
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande

                            
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande

                            
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA
3.1 Arbete i grupp

                            
3.2 Kommunikation

                            
3.3 Kommunikation på främmande språk

                            
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling

                            
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor

                            
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system

                            
4.4 Att konstruera produkter och system

                            
4.5 Att realisera produkter och system

                            
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system

                            
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling

                            
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling

                            
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt

                            
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt

                            
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt

                            

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.