Medicinteknisk säkerhet, 3 hp
Safety in Hospitals, 3 credits
TUU009
Huvudområde
Medicinsk teknikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
UppdragsutbildningExaminator
Neda Haj HosseiniStudierektor eller motsvarande
Hanna JonassonUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 0 hRekommenderad självstudietid: 80 h
Kursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Blandad undervisningstid) | VT 2025 | 1 | - | Svenska | Ortsoberoende |
Huvudområde
Medicinsk teknikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XSärskild information
Får ej ingå i samma examen som ETE034
Rekommenderade förkunskaper
Grundläggande kunskaper i människans anatomi och fysiolog
Lärandemål
Efter fullgjord kurs ska deltagaren kunna:
- Redogöra för fysiologiska effekter som uppkommer vid exponering av elektrisk ström, gas och joniserande strålning.
- Redogöra för lagar och bestämmelser för användningen och CE-märkning av medicintekniska produkter.
- Identifiera och beskriva olika säkerhetsaspekter och åtgärder vid användandet av medicintekniska produkter inom sjukvården.
Kursinnehåll
- Fysiologiska effekter av elektrisk ström och av exponering för gas och joniserande strålning.
- Säkerhetsaspekter med tekniska system med avseende på el, elektromagnetiskt fenomen och gas.
- Säkerhetsaspekter av IT-användning inom hälso- och sjukvård
- Medicinteknisk verksamhetsutveckling, ledningssystem och systematiskt säkerhetsarbete.
- Lagar och förordningar som reglerar medicintekniska produkter inom EU och Sverige.
- Laboration inom elsäkerhet.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen förmedlas i form av föreläsningar, seminarier och laboration. Laborationen inom elsäkerhet utförs vid egna arbetsplatsen eller vid LiU.
Examination
UPG1 | Hemtentamen | 2 hp | U, G |
LAB1 | Laboration | 1 hp | U, G |
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Uppdragsutbildning är en utbildningsform som styrs av förordningen om uppdragsutbildning vid universitet och högskolor (SFS 2002:760).
Planering och genomförande av kursen ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för medicinsk teknikKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UPG1 | Hemtentamen | 2 hp | U, G |
LAB1 | Laboration | 1 hp | U, G |
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande matematiska och naturvetenskapliga ämnen (kurser på G1X-nivå) |
|
|
|
|||
1.2 Kunskaper i grundläggande teknikvetenskapliga ämnen (kurser på G1X-nivå) |
|
|
|
|||
1.3 Fördjupade kunskaper, metoder och verktyg inom något av: matematik, naturvetenskap, teknik (kurser på G2X-nivå) |
|
|
|
|||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper, metoder och verktyg inom något av: matematik, naturvetenskap, teknik (kurser på A1X-nivå) |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
|
|
|||
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
|
|
|||
2.3 Systemtänkande |
|
|
|
|||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
|
|
|||
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
|
|||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
|
|||
3.2 Kommunikation |
|
|
|
|||
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
|
|
|||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
|
|
|||
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
|
|||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling inom forsknings- och utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för forsknings- och utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.