Grunderna i AI, 2 hp
Elements of AI, 2 credits
ETE318
Huvudområde
DatavetenskapUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Fredrik HeintzStudierektor eller motsvarande
Peter DaleniusUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 0 hRekommenderad självstudietid: 53 h
Kontaktinformation
Kursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Tiondelsfart, Blandad undervisningstid) | HT 2019 | 1, 2 | -, - | Svenska | Ortsoberoende | ||
Fristående kurs (Tiondelsfart, Blandad undervisningstid) | HT 2019 | 1, 2 | -, - | Engelska | Ortsoberoende |
Huvudområde
DatavetenskapUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XFörkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå.
Rekommenderade förkunskaper
Inga
Lärandemål
Kursens mål är att introducera begrepp och tillämpningar inom artificiell intelligens (AI). Efter kursen kommer studenten att kunna:
- Skilja mellan realistisk och orealistik AI
- Beskriva några grundläggande filosofiska problem kopplat till AI
- Formulera enkla realistiska problem som sökproblem
- Tillämpa Bayes regel för beräkna risker i enkla scenarion
- Förklara varför maskininlärning används
- Skilja mellan oövervakad och övervarkad inlärning
- Förklara principerna bakom några övervakade klassificeringsmetoder
- Förklara vad ett neuralt nätverk är, hur de fungerar och hur de används
- Beskriva svårigheterna med att förutsäga framtiden och kunna utvärdera enkla påståenden om AI
- Beskriva några av de största konsekvenserna av AI på samhället
Kursinnehåll
Kursen består av sex delar:
1. Vad är AI?
- Definitioner av AI
- Autonomi och adaptivitet
- Filosofiska problem kopplade till AI som Turingtestet och Kinesiska rummet
2. Att lösa problem med AI
- Att formulera enkla spel som luffarschack som ett spelträd
- Använda minimax-principen för att hitta optimala drag i ett ändligt spel
3. AI i praktiken
- Uttrycka sannolikheter i termer av naturliga frekvenser
- Bayes regel för att beräkna risker
4. Maskininlärning
- Varför använda maskininlärning?
- Oövervakat (unsupervised) och övervakat (supervised) lärande
- Inlärningsmetoder som närmaste granne-metoden, linjär regression och logistisk regression
5. Neurala nätverk
- Vad är ett neuralt nätverk och var används de?
- Teknikerna bakom neurala nätverk
6. Konsekvenser
- Större konsekvenser av AI på samhället som AI-skapat innehåll, privacy och arbete
- Svårigheterna med att förutspå framtiden och hur man kan utvärdera påstående om AI
Undervisnings- och arbetsformer
Onlinekurs (https://course.elementsofai.se) bestående av text att läsa och uppgifter att göra.
Examination
UPG1 | Uppgifter | 2 hp | U, G |
Bedömningen baseras på övningar, inklusive multipelvalsquizzer, numeriska övningar och frågor som kräver ett skriftligt svar. Multipelvals- och numeriska övningar kontrolleras automatiskt, och övningarna med skriftliga svar granskas av andra studenter ("peer grading") och i vissa fall av instruktörerna. Efter avslutad kurs krävs minst 90% avslutade övningar och minst 50% korrekthet.
På kursen ges betygen Underkänd/Godkänd.
Betygsskala
Tvågradig skala, äldre version, U, GInstitution
Institutionen för datavetenskapStudierektor eller motsvarande
Peter DaleniusExaminator
Fredrik HeintzKurshemsida och andra länkar
Undervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 0 hRekommenderad självstudietid: 53 h
Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UPG1 | Uppgifter | 2 hp | U, G |
Bedömningen baseras på övningar, inklusive multipelvalsquizzer, numeriska övningar och frågor som kräver ett skriftligt svar. Multipelvals- och numeriska övningar kontrolleras automatiskt, och övningarna med skriftliga svar granskas av andra studenter ("peer grading") och i vissa fall av instruktörerna. Efter avslutad kurs krävs minst 90% avslutade övningar och minst 50% korrekthet.
På kursen ges betygen Underkänd/Godkänd.
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande matematiska och naturvetenskapliga ämnen (kurser på G1X-nivå) |
|
|
|
|||
1.2 Kunskaper i grundläggande teknikvetenskapliga ämnen (kurser på G1X-nivå) |
|
|
|
|||
1.3 Fördjupade kunskaper, metoder och verktyg inom något av: matematik, naturvetenskap, teknik (kurser på G2X-nivå) |
|
|
|
|||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper, metoder och verktyg inom något av: matematik, naturvetenskap, teknik (kurser på A1X-nivå) |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
|
|
|||
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
|
|
|||
2.3 Systemtänkande |
|
|
|
|||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
|
|
|||
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
|
|||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
|
|||
3.2 Kommunikation |
|
|
|
|||
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
|
|
|||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
|
|
|||
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
|
|||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling inom forsknings- och utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för forsknings- och utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.