Beteendevetenskaplig grundkurs, hp
Basic Course in Behavioural Science, credits
HBEA01
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående- och programkursKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Helfart, Dagtid) | VT 2007 | 200704-200803 | Svenska | Linköping |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåLärandemål
Kursen syftar till att den studerande skall förvärva förståelse för individuella och sociala processer utifrån en integration av psykologiska, pedagogiska och sociologiska perspektiv.
Kursinnehåll
Beteendevetenskapernas teori, 5 poäng
(Theory of Science and Research)
Denna delkurs utgör en introduktion där olika beteendevetenskapliga problem belyses vetenskapsteoretiskt. Grundläggande perspektiv och konflikter inom beteendevetenskaperna problematiseras. Särskild uppmärksamhet ges åt grundläggande frågor om tolkning, bevisning, hypotesprövning, förklaring, människouppfattning och samhällssyn.
Individ och grupp, 12 poäng
(Man and Group)
Inom delkursen behandlas grundläggande perspektiv på individer och grupper där olika processer som t ex lärande, kognition, utveckling och socialisation belyses. Vidare behandlas förutsättningarna för dessa processer samt hur dessa tar sig uttryck på individ-, grupp-, organisations och samhällelig nivå. Inom kursen diskuteras också relationer mellan individer och grupper där frågor om vad som är individuellt respektive socialt konstruerat är centrala.
Kvantitativa undersökningsmetoder, 3 poäng
(Quantitative Research Methods)
Inom delkursen behandlas forskningsprocessen i ett kvantitativt perspektiv. Från problemformulering till datainsamling och analys. Närmare bestämt avses:
· Undersökningsdesigner
· Urvalsmetoder
· Datainsamlingsinstrument
· Statistik (t ex centralmått, spridningsmått,
gruppjämförelser, tolkning av tabeller och diagram)
· Tolkning och presentation av undersökningsresultat.
Organisation och samhälle, 12 poäng
(Organisation and Society)
Inom delkursen behandlas olika samhällsvetenskapliga perspektiv på organisation och samhälle. Perspektiven belyses bl a utifrån kontrasterande begrepp som struktur – aktör, konsensus – konflikt, förändring – stabilitet. I delkursen behandlas hur strukturella företeelser, som klass, genus, etnicitet och generation, påverkas av individer och organisationer. Dessutom belyses organisationsteoretiska synsätt bl a med utgångspunkt från begrepp som styrning, organisering, förändring, utveckling och lärande.
Kvalitativa undersökningsmetoder, 3 poäng
(Qualitative Research Methods)
Inom delkursen behandlas forskningsprocessen i ett kvalitativt perspektiv: från data till problematisering och tolkning. Närmare bestämt avses:
· undersökningsdesigner
· urvalsmetoder
· kategorisering, strukturering och tolkning av data
· forskarens roll i forskningsprocessen och i samhället, samt
· relationen mellan kvantitativ och kvalitativ forskning
Projektarbete, 5 poäng
(Project Work)
Inom projektarbetets ram ges möjlighet för studenten att fördjupa och tillämpa de kunskaper han/hon tillägnat sig under kursen. Arbetet dokumenteras skriftligt och diskuteras i seminarieform.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen avser att integrera de olika ämnesområdena genom föreläsningar, grupparbeten, självstudier och seminarier. Integrationen åstadkommes bl a genom att vissa genomgående teman behandlas i seminarieform, eller som individuella uppgifter, utifrån de i kursen företrädda vetenskapliga perspektiven.
Examination
Examinationsformerna utformas så att de stödjer ett reflekterande förhållningssätt i förhållande till såväl teori som teorins tillämpning i praktiken. Examinationsformerna varieras mellan enskilda, grupporienterade, muntliga och skriftliga uppgifter.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.