Informatik/Informationssystem 1, hp
Systems Science 1, credits
HIIA03
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Karin AxelssonStudierektor eller motsvarande
Karin AxelssonKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Helfart, Dagtid) | VT 2004 | 200404-200423 | Svenska | Linköping |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFörkunskapskrav
D.4.1 med dispens för samhällskunskap.Lärandemål
Kursens syfte är att de studerande skall förvärva grundläggande kunskaper i systemutredning och systemkonstruktion inom det administrativa tillämpningsområdet.
Kursinnehåll
Introduktion till programmering och datateknik, 5 poäng
Denna kurs skall ge den studerande grundläggande kunskaper om hur ett datorsystem är uppbyggt i stort och vad program, respektive programmering av datasystem innebär. Kursen ägnas framförallt åt grundläggande programmering och programstrukturering.
Datorteknik: datormodellen, processorn och primärminnet, yttre enheter, kommunikation.
Systemprogram: kompilatorer och operativsystem.
Programmering: algoritmer, data, språk.
Informationssystem och förändringsarbete, 5 poäng
Kursens syfte är att ge översiktliga kunskaper inom systemutveckling samt mer ingående kunskaper om förändringsarbete i verksamheter.
Kursen tar upp olika perspektiv och begrepp kring informationssystem och systemutveckling. Ett systems livscykel samt översikt över systemutvecklingsprocessen och dess olika faser.
Förändringsarbete och metodik för undersökning om specifika problem i en verksamhet skall åtgärdas genom datorisering och/eller andra förändringstyper. Arbetsmetodik för problemanalys, verksamhetsanalys, målanalys, analys av förändringsbehov, bestämning av förändringsbehov. Samarbetsformer och förhållningssätt under förändringsanalys.
Verksamhetsinriktad informationsbehovsanalys, 3 poäng
Kursen syftar till att ge översiktliga kunskaper kring informationssystem i verksamheter samt fördjupade kunskaper avseende metodik för informationsbehovsanalys.
Programmering för administrativa tillämpningar, 3 poäng
Kursen syftar till att ge fördjupade kunskaper i programmering, med inriktning på administrativa tillämpningar. Jämförelse görs med tidigare studerade programspråk.
Projekt, 4 poäng
Kursen är tillämpningsinriktad, syftet är att de studerande ska träna och praktisera kunskaper inhämtade från tidigare kurser. Projektet spänner från analys och design till och med realisering.
Kurserna Verksamhetsinriktad informationsbehovsanalys, Programmering för administrativa tillämpningar samt Projekt integreras vid genomförandet.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen kan bestå av föreläsningar, lektioner, handledning, seminarier, laborationer och gruppövningar.
Examination
Varje delkurs examineras för sig.
Formerna för examinationen kan vara skriftliga tentamina, fullgjorda laborations- och inlämningsuppgifter, muntliga och skriftliga avrapporteringar, samt deltagande på seminarier.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Det finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.