Informatik/Informationssystem 2, hp
Informatics/Information systems 2, credits
HIIB01
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Karin AxelssonStudierektor eller motsvarande
Karin AxelssonKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Helfart, Dagtid) | HT 2003 | 200334-200403 | Svenska | Linköping |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFörkunskapskrav
Godkänt på minst 13 poäng från Informatik/Informationssystem1 (motsv)Lärandemål
Kursens syfte är att de studerande skall förvärva utökade kunskaper i systemutredning och systemkonstruktion inom det administrativa tillämpningsområdet.
Kursinnehåll
Databaser och datamodellering, 5 poäng
Syftet är att den studerande skall förvärva kunskaper om problem och dess hantering, när större mängder data skall lagras och administreras under en längre tid på ett sätt som tillåter åtkomst, bearbetning och uppdatering av flera användare samtidigt. Kursen behandlar databassystemets uppbyggnad och arbetssätt samt datamodellering. Tonvikten läggs vid sambanden mellan databassystemens arbetssätt, verksamheten/verkligheten och representation av denna i datamodeller och databaser.
Bland tillämpningsområdena för databassystemen ligger tonvikten på administrativa system, men även andra områden behandlas översiktligt. Bland databashanterarsystemen ligger tonvikten på relationsdatabaser, men även andra typer av system behandlas.
Några av områdena som behandlas inom ovanstående ramar: Olika modeller för databashanteraren att strukturera data (t.ex. relationsmodellen). Transaktionshantering. Datakvalitet, integritet, säkerhet, effektivitet. Förhållandet mellan databassystemet och applikationsprogrammen. Metadatabaser/datakataloger. Modellering av en verklighet i datamodeller, vilka implementeras i ett databassystem.
Programkonstruktion, 5 poäng
Syftet är att den studerande skall förvärva kunskaper i objektorienterad metodik och programmering i ett objektorienterat programspråk. Därutöver skall kursen ge kunskaper om algoritmer och datastrukturer, omfattande sökning och sortering, listor, stack kö, träd hashtabeller och prioritetsköer. Kursen ska också ge den studerande grundläggande insikter om olika algoritmers och datastrukturers egenskaper avseende minneseffektivitet och tidskomplexitet.
Systemförvaltning, 5 poäng
Syftet är att den studerande skall förvärva kunskaper om och insikter för att analysera och förstå systemförvaltningsprocessen. Förmåga att organisera, leda och förbättra systemförvaltning. Förmåga att kunna genomföra förbättringar och korrigeringar i system.
Förvaltningsmetoder
Mål för förvaltning
Utvärdering - mätmetoder
Praktiska övningar i att organisera förvaltningsorganisation
Korrektiv och utvecklande förvaltning
Hjälpmedel och analysmetoder
Reverse engineering och omstrukturering
Underhållskontrakt
Internationella modeller och metoder
Datorteknik och datornät, 5 poäng
Syftet är att den studerande skall förvärva kunskaper om hur datorer fungerar samt ges en översikt över datorsystems uppbyggnad. Speciellt behandlas hårdvara, operativsystem samt kommunikation mellan datorer. Kursen tar bl.a. upp datorhårdvara, maskinnära programmering, klassificering av datorsystem, principer för operativsystem, datakommunikation och datornät, nättyper, protokoll och OSI-modellen.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen kan bestå av föreläsningar, lektioner, handledning, seminarier, laborationer och gruppövningar.
Examination
Varje delkurs examineras för sig.
Formerna för examinationen kan vara skriftliga tentamina, fullgjorda laborations- och inlämningsuppgifter, muntliga och skriftliga avrapporteringar, samt deltagande på seminarier.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Det finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.