Interkulturell pedagogik, identitet och globalisering, 21-40 p, hp
Intercultural Pedagogy, Identity and Globalization, 21-40p, credits
HKTB02
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Jan-Erik PernemanStudierektor eller motsvarande
Stellan BoozonKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) | HT 2006 | 200634-200723 | Svenska | Linköping |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
BFörkunskapskrav
Godkänd Interkulturell pedagogik, identitet och globalisering, 1-20p, eller motsv. (Som motsv räknas t ex pedagogikstudier omfattande minst 20 poäng i kombination med dokumenterat kunnande i kulturmötesfrågor.)Lärandemål
Genom kursen ska den studerande utveckla sina kunskaper om interkulturella synsätt på kunskap och lärande ur individuella, institutionella och samhälleliga perspektiv. Den studerande skall även utveckla sina färdigheter i att skriva vetenskapliga texter.
Kursen syftar till att den studerande därvid på ett fördjupat sätt ska
- förvärva kunskap om vuxnas lärande och folkligt bildningsarbete i ett internationellt perspektiv
- öka sin förmåga att uppleva och analysera sin omvärld utifrån begreppen interkulturalitet, identitet och globalisering
- öka sin medvetenhet om hur globala processer inverkar på familj, skola, samhälle, arbetsliv och kulturliv
- omsätta sina kunskaper i ökad förmåga att undersöka, planera och skapa förutsättningar för interkulturellt bildningsarbete.
Kursinnehåll
Lärande, etnicitet och kulturmöten i en globaliserad värld (10p).
Learning, etnicity and cultural exchange in a globalized world.
Kursen behandlar kunskapsutveckling i och kunskapsutbyte mellan olika kulturer sett i individuellt, interpersonellt, strukturellt och internationellt perspektiv. I fokus står vuxnas lärande och folklig bildning med beaktande av kulturell och etnisk identitet.
Vetenskapsteori och forskningsmetodik i ett kulturellt jämförande perspektiv (5p).
Scientific theories and research methods in a culturally comparative perspective.
Kursen behandlar främst participatoriska och aktionsinriktade forskningsmetoder med internationella jämförelser av bruket av sådana metoder i relation till skilda problem och frågeställningar.
Projektarbete med inriktning på interkulturellt och identitetsskapande bildningsarbete (5p).
Project work focused on intercultural and identity building education.
Med utgångspunkt dels i egna och andras pedagogiska erfarenheter och dels utifrån valda problemställningar adekvat teori genomförs ett projektarbete som kritiskt granskas och bedöms vid ett slutseminarium.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen ges som distanskurs med återkommande seminarier i respektive land. Under och mellan seminarierna arbetar deltagarna i mindre grupper med analys- och skrivuppgifter utifrån självständiga litteratur- och fältstudier med upplevelse- och analysuppgifter.
Vid seminarietillfällena förekommer föreläsningar, gruppövningar och enskild reflektion, och i möjligaste mån tillvaratas folkliga kulturuttryck med viktig interkulturellt innehåll. Studierna organiseras med hjälp av studiehandledning och individuella studieplaner samt i möjligaste mån även med hjälp av IKT-stöd. Stor vikt läggs vid komparativa studier genom samverkan mellan deltagare från skilda kulturella miljöer. Varje deltagare gör ett självständigt arbete som dokumenteras, presenteras och diskuteras i kursen.
Examination
Examination sker genom skriftlig och muntlig redovisning av förelagda uppgifter individuellt och i grupp. Ett aktivt deltagande i seminarierna krävs.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.